Oppassen op een hond.. Wie doet dat wel eens?

Discussion in 'De lounge' started by Shaddixxx, Jan 7, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Wij willen zelf (nog) niet de stap zetten om definitief een hond in huis te halen, maar we zijn wél helemaal gek op dieren. Nu heb ik een beetje rond gekeken op websites waar mensen advertenties plaatsen omdat ze een oppas voor hun hond zoeken. Ik heb op een paar mensen gereageerd en heb nu een beetje heen en weer gemaild met een jongen die een Franse Bulldog heeft en naar Engeland gaat verhuizen. Hij moet daar de eerste maand een hoop regelen en kan zijn hond dan nog niet meenemen, vandaar dat hij voor een maand tot anderhalve maand een oppas zoekt.

Opzich hartstikke leuk, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd naar ervaringen van anderen! Hebben jullie wel eens zoiets gedaan? En wat vroegen jullie dan voor vergoeding? We doen het absoluut niet voor het geld, maar omdat we het gewoon leuk vinden om tijdelijk een hond in huis halen, maar ik wil natuurlijk wel dat de kosten van het voer e.d. gedekt worden (als het voor een paar dagen zou zijn zou de eigenaar natuurlijk voor voer kunnen zorgen, maar als het om een maand tot anderhalve maand gaat wordt dat lastiger). Daarnaast vraag ik me af waar ik volgens jullie verder aan moet denken? We hebben deze week sowieso een eerste kennismaking omdat ik absoluut zeker wil weten dat Damiën en de hond elkaar leuk vinden, voor we hem echt in huis halen om op te passen. Verder heb ik natuurlijk al een lijst met vragen gemaakt om wat meer te weten te komen over hoe de hond is. Iemand tips?

Oh en, heeft iemand toevallig enig idee hoe ik dit met de hondenbelasting moet regelen? Wij hadden hier toevallig laatst een controleur aan de deur, een man die kwam controleren of er honden op het adres aanwezig waren en of er hondenbelasting werd betaald. Hoe regel je zoiets voor een maand bij de gemeente?

2. pardoes

pardoes VIP lid

Apr 15, 2009
    7,661
    1,421
    113
    Persoonlijk zou ik dit dus niet doen, ik heb wel op honden van bekenden vrienden en familie gepast maar dat zijn honden die ik ken maar een vreemde hond in huis halen met kinderen niet mijn ding want je weet niet wat die hond gewend is en hoe hij en kind gaan reageren en. Dit bekijk je niet even in een uurtje. Punt 2 vroeger waren de regels voor een hond om naar engeland te gaan erg zwaar, maand van te voren extra rabies enting, bloedonderzoek en qurantaine, dus ik zou ook eens googlen hoe dit nu zit, ik weet dat de regels versoepeld zijn maar bepaalde regels zullen ze echt nog wel hebben, anders ben ik bang dat je wel eens een blijfhond kon krijgen ;).
    En voor een maand voer mee geven lijkt me geen probleem ik haal altijd grote zakken voer waar ze minstens een maand mee doen ;).
    Qua vergoeding 3 euro per dag?

3. Dat is ook mijn grootste angst; Dat hij niet meer opgehaald wordt.. Maarja, hoe check je zoiets?

4. Lizz83

Lizz83 Actief lid

Jul 29, 2012
    114
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou het denk ik niet doen van een vreemde. Hond van collega's, familie of vrienden is geen probleem. Maar hoe weet je zo wat je in huis haalt ;)
    Maar uiteindelijk is het denk ik toch je eigen gevoel erbij, hoe komt de hond en zijn baasje over en krijg je de praktische kant goed geregeld. Eventueel een soort contractje maken ofzo?

5. Aszz

Aszz Niet meer actief

Hmmm, van een vreemde zou ik niet zo snel doen.
    Mijn broertje en zijn vriendin passen op onze hond als wij op vakantie of i.d. gaan. Gaat prima, kan goed met de katten daar en zij vinden het ook erg leuk.

6. Natasja84

Natasja84 Fanatiek lid

Jun 8, 2012
    2,951
    0
    36
    Veluwe
    Phoe... ik zat er eens even heel erg goed over na te denken maar ik denk niet dat ik dat zou kunnen.

Zelf pas ik heel vaak op honden van familie of kennissen. Maar dit zijn dus honden die ik goed ken en een goede band mee heb. Bij vreemde honden is het toch moeilijk van te voren in te schatten hoe dit gaat verlopen en welke band je met zo'n hond kan krijgen. Zoals eerder al gezegd, dit kan je niet in een uurtje inschatten en vooral niet met het baasje er bij.

Ook heb je inderdaad de kans dat het een blijvertje wordt. Toch zou ik me persoonlijk meer druk maken over het tegenovergestelde. Ik heb namelijk altijd al zo'n rot gevoel wanneer ik mijn oppashonden na een aantal dagen of weken weer terug moet geven aan hun baasje. En dat terwijl ik die honden dus zeker wel weer terug zie. Ik zou het denk ik vreselijk moeilijk vinden om een hond na een half jaar weer weg te moeten doen met de weet dat ik deze nooit meer terug zou zien. Dan zou denk ik mijn hart breken ;)
    Maar ja, dat is iets heel persoonlijks natuurlijk...

Ik ben wel benieuwd hoe dit voor jullie gaat verlopen...!!

7. Wat betreft 'de hond van een vreemde'; In dat geval kun je in principe ook nooit een beestje van MP of uit het asiel redden, want je weet nooit écht zeker of de waarheid over het dier verteld wordt.. Dat is toch wel ons ding, zeg maar. Al mijn hele leven hebben we alleen maar dieren gehad die eerst een andere eigenaar hadden. Ik denk dat dat toch een kwestie van héél goed opletten is (maar eigenlijk vind ik dat dat met elk dier zo is)..

Heb het trouwens net gewoon aan die jongen gevraagd; Hoe weet ik zeker dat jij hem weer op komt halen? Hij zei meteen dat hij dat absoluut doet omdat hij hem al heeft van pup af aan, en 'm echt niet bij iemand anders achter wil laten. Als hij dat zou willen zou hij hem wel naar een asiel brengen. Gezien de vergoeding die hij (vooraf) betaalt geloof ik ook wel dat dat zijn bedoeling niet is.

Het lijkt mij echt heel erg tof om dit te proberen. Het zou de eerste keer zijn, en als het niks is doen we het daarna gewoon niet meer. Maar misschien is het wel geweldig, en kunnen wij straks regelmatig op hondjes passen.. Ik wacht eerst de kennismaking maar even af! :)

8. nono

nono Niet meer actief

Ik weet het niet. Van een vreemde vind ik het nogal wat.

Wat als toch blijkt dat het niet wil met Damiën? Hij zit dan in Engeland, waar moet je dan met de hond heen. Daarbij, het gaat hem sowieso geld kosten.. ook bij jou.. waarom doet 'ie hem dan niet naar een kennel? Snap wel dat niet iedereen dit wil (zou ik zelf ook niet doen) maar m'n hond bij een vreemde laten (Niet dat jij niet goed bent voor de hond hoor :p) zou ik ook niet kunnen.

Familie/vrienden etc. wel.. heb toevallig Joop de sloper, hond van m'n ouders hier nu ook. :p

9. danip

danip Niet meer actief

Wij hebben het een paar jaar gedaan, voordat onze dochter geboren werd. Ik had een eigen website gemaakt (bestaat zelfs volgens mij nog, pb me maar als je de link wilt) en we vonden het echt ontzettend leuk! Ik heb maar 1 keer een hond gehad die niet leuk was (een niet zindelijke chiuahua). Verder was het vooral de eerste dag altijd even wennen, ook omdat onze eigen hond en de "leenhond" vaak samen even enorm druk waren. Maar daarna pastte alles zich heel snel aan.

Ik had wel een contract opgesteld dat iedereen van te voren moest tekenen. Hierin stond o.a. in dat als er iets acuuts met de hond was, ik toestemming had om naar de dierenarts te gaan, en de eigenaar de kosten zou vergoeden. En ook vroeg ik altijd om het hondenpaspoort. Ook ivm inentingen. Je kunt het bij je aansprakelijkheidsverzekering nog doorgeven. Ze hebben het bij mij op de polis gezet. Nu was de leenhond daarom ook op onze polis verzekerd (schade aan anderen) maar je kunt ook gegevens vragen van hun eigen polis.

Nou ja in ieder geval vonden wij het super leuk, en hebben we ook alleen maar positieve reacties gehad. Het grappige is dat 1 van de honden waar we op hebben gepast hier in het dorp woont en nu zo'n 2 jaar later nog regelmatig weg loopt en dan ineens hier voor de deur staat :D Die vond het hier blijkbaar wel gezellig!

10. danip

danip Niet meer actief

Zoiets is ook eigenlijk juist voor de mensen die hun hond liever niet naar een kennel willen brengen. Onze hond is nogal een onderdanig typje, en we hebben haar 1 keer een week naar een kennel gebracht. Ze is er gigantisch ondergesneeuwd en was best afgevallen en helemaal zichzelf niet meer tot een maand er na. Dus voor die van ons is juist een thuisopvang eigenlijk de enige optie. En je gaat toch voor een kennismaking eerst, kun je alles zelf wel wat beoordelen.

11. Kayleee

Kayleee Nieuw lid

Jan 8, 2013
    2
    0
    0
    Het lijkt mij een goed idee! Zo kun je zien of een hond echt iets is voor jou. Al zou ik wel oppassen met advertenties als deze, ze kunnen zomaar nep zijn, mensen die van hun hond af willen bijvoorbeeld. Ik zou goed kijken of de eigenaar nog wel te bereiken is en de hond terug te kunnen sturen mocht er iets mis gaan.

12. Racegirl

Racegirl Niet meer actief

Ik snap dat baasje ook niet, no way dat mijn hond naar vreemde mensen zou gaan. Al geloof ik zeker dat jij ts er super goed voor zou zijn hoor. Wij hebben onze stafford 1 keer een weekend bij m'n ouders gebracht omdat we een weekend weg gingen, op zondag belde m'n vader dat we naar huis moesten komen, Denzel at en dronk niet meer omdat hij ons zo miste. Dus als we nu op vakantie gaan gaat onze trouwe 4 voeter altijd mee! Een maand zonder ons zou die sul niet overleven haha. Vind het trouwens wel super lief dat je zoiets doet en ook heel goed. Er zijn maar genoeg mensen die hals over een kop een hond aanschaffen omdat ze het zo leuk/lief vinden maar als ze erachter komen dat het toch wel tijd en geld kost kan de hond weg. Goed van je om zo eerst eens te kijken of het iets voor jullie is!

13. Does81

Does81 Bekend lid

Mar 26, 2012
    813
    13
    18
    Coupeuse
    Engeland
    #13 Does81, Jan 8, 2013
    Last edited: Jan 8, 2013
    Vreemde hond nee, hondje van vrienden hebben we weleens opgepast omdat ze een avondje uit hadden ofzo. Denk dat een contract idd een heel goed idee is. En als hij ondertussen zelf al naar Engeland trekt, een contact in NL vragen die dan soort van borg staat voor de hond misschien?
    Om een hond naar Engeland te krijgen is makkelijker nu, maar hij moet wel een paspoortje hebben. Quarantaine is al bijna 10 jaar niet meer gelukkig. Jaren terug toen ik onze hond meenam, moest hij een jaar vantevoren zijn rabies enting hebben, bloedtest dat dat goed aangeslagen was en dan 24u voor vertrek naar Engeland een vlooien, teken en wormen behandeling samen met een check dat hij gezond genoeg is om te reizen. Dan na die 24u MOET je binnen de volgende 24u dat water over. Anders mag hij niet mee.
    De regels zijn weer wat minder geworden, rabies prik moet up to date zijn (is nu elke 3 jaar), mag ook geen dag te laat anders moet je een maand wachten voor je over mag met je hond, kat of fret (dat is dus een maand geteld vanaf de dag dat die dus zijn spuit heeft gehad dan). En 1 van de behandelingen hoeft niet meer vantevoren geloof ik. Wij doen het nog wel, want sta niet graag in dat huisje bij de tunnel om dan daar naar een arts gestuurd te worden. Vaak genoeg gezien bij andere, als er ook maar 1 ding niet klopt, ga je niet verder met je beestje.
    Ze checken z'n chip en of alles goed ingevuld is etc. Waren een keer te vroeg, dus hielden ze zijn paspoortje tot we in konden checken en niet te vroeg een trein in konden. Het is een gedoe hoor, maar hij is het waard voor ons. Op google kun je meestal alles wel vinden (ben de brochure van onze dierenarts kwijt met de nieuwe regels, oops), dan kun je controleren dat hij de nodige maatregelen om de hond daar te krijgen ook daadwerkelijk heeft gedaan.
    Qua hondenbelasting zou ik even de gemeente bellen. Komische hier is dat altijd wanneer we op bezoek zijn bij mijn ouders (met hond) komt er iemand! HAHA! Dan zegt m'n vader altijd simpel, als je hem wil zien dan haal ik hem even hoor, maar hij is echt alleen maar op bezoek. Haha! Hij heeft een Engels pet passportje, dus geen probleem verder, maar vind het wel lollig altijd! ;)

14. Wij hebben besloten om er in dit geval toch maar van af te zien.. Als het voor een kortere periode was geweest en diegene niet naar het buitenland zou gaan hadden we het dolgraag gedaan, maar nu durf ik toch het risico niet zo goed te nemen.. Mochten jullie nog mensen weten die oppas zoeken voor hun hond.. ;)

15. EdelHertje

EdelHertje Niet meer actief

Leuk!!

Goed dat je eerst wil kijken of een hond uberhaupt iets voor jullie is, voordat je er zelf echt aan begint.

Zelf heb ik regelmatig op "bekende" honden gepast. Dit was voordat ik eigen honden kreeg. Ook mijn ouders hebben met enige regelmaat op honden van vrienden gepast toen wij jonger waren en nog thuis woonden.

Bij een hond weet je het nooit, niet bij een eigen hond, niet bij een oppashond en niet bij een "bekende" oppashond.
    Dieren blijven onvoorspelbaar en zal je altijd in de gaten moeten houden bij (kleine) kinderen.

Toch zou ik zelf best een vreemde hond in huis durven nemen.
    Ga een met een hondentrainster praten over wat er nou belangrijk is ALS er een vreemde hond in huis komt, hoe doe je dit met de hond en hoe met je eigen kind of mensen die op visite komen.

Juist een maand is een mooie periode om een hond uit te proberen.
    Na een maand kan je toch wel aangeven of het nieuwe ritme waar je naar gaat leven bij jullie past en krijg je ook de tijd om te wennen aan de hond en niet te vergeten de hond aan jullie.
    Wel zou ik een klein contract opstellen om onvoorziene kosten van bijv. een DA vergoed te krijgen door de eigenaar.

16. pardoes

pardoes VIP lid

Apr 15, 2009
    7,661
    1,421
    113
    Lijkt me een verstandige keus ;).

17. nanni1996

nanni1996 Fanatiek lid

Jul 23, 2008
    3,640
    322
    83
    Je mag best een keer op mijn hond passen hoor hihi, woon niet heel ver bij je vandaan.. (wel ene duitse herder)

Share This Page