Vanaf wanneer at jullie baby met de pot mee?

Discussie in 'Voeding' gestart door Roxyroxx, 13 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Roxyroxx

Roxyroxx Niet meer actief

Hi meiden,

Even toelichting op mijn vraag. Voor zoonlief maak ik nu vers eten en potjes die anders zijn dan ons eten. Hij heeft namelijk koemelkallergie en mag zodoende ook nog bijv. geen soja en ei. Zelf ben ik ook allergisch voor melk en ei maar dus niet voor soja. Soja is hier dus zodoende vaak een ingredient van de maaltijd. Daarnaast ben ik ook nog eens vegetarisch, vandaar dat zoonlief dus ook enkele keren per week een potje krijgt met vis/vlees (hij mag van mij zelf later de keuze maken om wel/geen vegetarier te zijn).

Maargoed nu het probleem. We eten altijd aan tafel, gezamenlijk. Meneer krijgt dan zijn eten en wij eten om en om totdat hij zijn eten op heeft. Daarna eten wij nog ons bord leeg en gaan we van tafel. Boefje krijgt na zijn eten zijn drinken aangeboden. Laatste dagen is het echter krijsen en niet tevreden zijn na het eten. Hij wil ook ons eten. Gister had ik bijv. aardappelschijfjes uit de oven met broccoli en iets vegetarisch. Voor kleine meneer een potje met vis. We hebben hem dus wat aardappelschijfjes gegeven en dat vond hij heerlijk. Nu eten wij echter maar bar weinig de "nederlandse" pot. Meestal maak ik pasta, mie, ovenschotels.

Hoe zorgden jullie dan dat de kleine met de pot mee kon eten? Elke keer aardappelen maken zie ik niet zitten haha. Nu was ik voor vanavond aan het denken om miehoen te maken. Voor hem apart wat groenten wokken met miehoen en dan voor ons ook maar dan met de woksaus. Maar hoe doe je dat met pasta? Daar gebruik ik meestal Sugocasa voor van Grand Italia, maar kun je zoiets ook aan zo'n kleintje geven (kruiden, zout?). En hoe om te gaan met stamppotten? Mag hij dat al hebben (niet te zwaar?).

Zoonlief is overigens bijna 11 maanden.

2. kzh

kzh Fanatiek lid

30 mei 2011
    3.465
    0
    36
    Gelderland
    je zou zelf een sausbasis kunnen maken, tomaten in de pan, zacht laten worden, staafmixxer erin.. en dan een portie met kruiden en een portie zonder kruiden.. het verschil zal hij niet zien.

Hier krijgt L ook stampotjes, gewoon een aardappeltje met groente (wortel, pastinaak, pompoen) een klein beetje boter (soja, cocos, oid)
    en een scheutje rijstemelk (ik heb soja allergie)

3. Roxyroxx

Ah ja dat is een goed idee! Maar is het dan niet te smaakloos?? Zonder kruiden zeg maar...

Met stamppotten bedoelde ik zuurkool, boerenkool, andijvie haha, echt winterse stamppotten dus. Stamppotjes van aardappel en "gewone" groenten krijgt hij al langer (als wij iets anders eten dus).

4. kzh

kzh Fanatiek lid

30 mei 2011
    3.465
    0
    36
    Gelderland
    nee hoor, smaakt gewoon lekker naar tomaat!
    En aangezien zo'n kleintje toch niet veel kruiden gewent is, zal het hem niet snel flauw smaken.
    Je zou er ook een paprika onder door kunnen doen, dan zit er net nog wat meer smaak aan :)

andijvie mag vanaf 6 maanden, en zuurkool ook. Boerenkool volgens mijn schema pas met 1,5 jaar.

5. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

Dochterlief eet ook met de pot mee BEHALVE pizza. Dat vind ik nog niet nodig. Als wij broodjes knakworst eten, krijgt zij een stukje en niet ook een heel broodje met worst.
    Als wij bijv. shoarma eten (krijgt ze ook nog niet) dan heb ik voor haar een maaltijd in de vriezer liggen.

Waarom haal je geen kant-en-klare maaltijd en verdeelt het over een aantal porties? Als het je echt niet lukt om apart te koken, haal je gewoon een bakje er uit :)

6. kzh

kzh Fanatiek lid

30 mei 2011
    3.465
    0
    36
    Gelderland
    kant en klaar maaltijden zou ik persoonlijk niet doen, zit zoveel zout en troep in. Plus ik vind ze vaak smaak en structuurloos.
    zoveel werk is het toch niet om naast je eigen pan met eten een pannetje op te zetten met een aardappel en wat groente?

7. Roxyroxx

Nee dat klopt en ik maak dus ook alles vers, behalve maaltijden met vlees/vis daarom krijgt hij daarvan potjes.

Maaaaaar het "probleem" is dat hij gewoon wil eten wat wij hebben. Dus ik kan wel aparte maaltijd maken maar hij wil met ons mee-eten. Nu ben ik dus op zoek naar hoe ik dat dan kan doen voor maaltijden. Zoals vanavond de miehoen maak ik dus zonder saus, de pasta ga ik maken met verse tomaten...

8. kzh

kzh Fanatiek lid

30 mei 2011
    3.465
    0
    36
    Gelderland
    Als he probeerd zoveel mogelijk zelf te maken, dus geen pakjes en zakjes is het makkelijker om het aan te passen voor de kleine.. Bijna alles kun je wel baby-proof maken denk ik! :)

Deel Deze Pagina