2x per dag bijvoeden te veel of niet?

Discussie in 'Voeding' gestart door hanna76, 13 mei 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. hanna76

hanna76 Fanatiek lid

15 nov 2007
    3.124
    0
    36
    Sinds 2 weken krijgt ons zoontje (nu 4½ maand) een beetje bijvoeding. 's Ochtends een fruithapje. Dit gaat prima! Kan ik dan nu ook al 's avonds een groentehapje erbij geven? Of is ie daar nog te jong voor? En is 2x per dag bijvoeding teveel voor hem?

Voedingsschema hoe het er nu uit ziet:
    8:30 200 ml. fles
    11:00 fruithapje (niet een heel potje hoor)
    12:00 200 ml. fles
    15:30 200 ml. fles
    (18:00 groentehapje????)
    19:00 200 ml. fles
    23:00 200 ml. fles + rijstebloem

Want ik dacht namelijk dat het groentehapje 's avonds uiteindelijk (en bij hoeveel maanden is dat, weet iem. dat?) de fles van 19:00 gaat vervangen. Toch?

Groetjes,
    Hanna

2. madelief78

madelief78 Bekend lid

26 feb 2009
    561
    63
    28
    bij ons ging eerst de fles van 23.00 eraf. omdat we hem steeds wakker moesten maken voor deze voeding. toen hebben we in de laatste en in de eerste fles rijstenbloem gedaan zodat hij nog wel genoeg binnen zou krijgen.(dit was met 3,5 maand) met 4,5 maand zijn we fruit gaan geven en ik denk 1 of 2 weken laten ook groente. dit waren nog maar kleine beetjes en dit hebben we opgebouwd naar ong 125 gram. met 6 maanden hebben we aardappels en vlees bij de groentehap toegevoegd en we zijn dat nu aan het opbouwen naar 200 gram fruit en 200gram groente. wij geven de groentehap om 15.00 dus als hij nu voldoende gaat eten gaat die fles eraf. dan komt er een boterham bij en gaat er ook weer een fles af en gaat hij naar 2 flessen. maar van vier naar 3 gaat nu nog niet helemaal. hij drinkt nu 3,5 fles per dag. en eet 150 fruit en 150 groente.
    heeft je kindje de fles van 23.00 uur nog echt nodig?

3. mamavanukkie

mamavanukkie Fanatiek lid

2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
    ik ben ook met 4 maanden gaan bijvoeden. eerst fruithapje en 2 weken later groentehapje. toen mijn zoontje 5 maanden was at hij een heel 4+ potje leeg. hij kreeg toen ook nog 5 flessen. met 5,5 maand ben ik 6 maanden potjes gaan geven. toen wilde hij zijn laatste fles (23uur) niet meer. en overdag viel de 15.00 fles weg. hiervoor ben ik drinken en een halve liga gaan geven. ook ben ik toen overgegaan op opvolgmelk omdat ik op 3 flessen zat.
    de 23.00 uur fles gaat er als eerste af als je kleine eraan toe is. daarna de 15.00 fles.
    ik zou het groentehapje om half 6 geven.

4. Merijn

Merijn Niet meer actief

Maar ik neem aan dat als die fles van 15.30 uur er vanaf gaat dat de fles daarvoor van 12.00 uur (hier 11.30 uur) later wordt gegeven? Anders is het wel erg lang om van 11.30 tot 17.30 (hier groente tijdstip) niets te geven (of eventueel een liga, maar dat lijkt me ook niet zo vullend)... Zeker als je tussen 7.30 en 11.30 (tijden van hier dus) ook nog fruit geeft?

5. hanna76

hanna76 Fanatiek lid

15 nov 2007
    3.124
    0
    36
    Mja... ik weet het ook nog niet echt hoe ik het zal doen. De fles van 23:00 uur kan m'n zoontje nog niet erg missen, want dan slaapt ie niet door. Wel gaan we die fles steeds wat eerder geven. Gisteren om 22:30.
    En misschien dan die van 19:00 uur wat later (als ie rond 18:00 potje groente eet), zodat dat op den duur één fles wordt.

6. Alita

Alita Niet meer actief

ja ik zou inderdaad eerst eens gaan proberen om de fles van 23:00 eraf te krijgen maar dit kun je dan ook in combinatie doen met het groentehapje... dan geef je die van 19:00 iets later en dan kijken wat er gebeurt, niet?

7. mamavanukkie

2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
    nee hoor, tegen de tijd dat die fles eraf gaat is je kleintje al ruim 6 of misschien 7 maanden. dan krijgt hij tussen de middag brood en dat vult veel meer als een fles. ik ben toen fruit van de ochtend naar de middag gaan verschuiven, mijn zoontje had toen niet zo'n honger 'smorgens.

8. Alita

Alita Niet meer actief

hier krijgt ze nu ook om 12 uur brood en dan om 16 à 17 uur middageten, en nu ben ik tussendoor een rijstwafel aan het geven...

9. Merijn

Merijn Niet meer actief

Pfff ik vind het maar lastig hoor dat verschuiven in de voedingen ;) Ben zo bang dat ik hem straks te veel geef omdat zijn bijvoeding steeds meer wordt maar zijn flesvoeding hetzelfde blijft. Maar zo te lezen geven kindjes eigenlijk al vanzelf wel aan dat ze geen behoefte meer hebben aan al die flesvoeding waardoor de overstap naar 1 fles minder vrij makkelijk gaat?

10. happynienja

happynienja Fanatiek lid

8 aug 2007
    3.178
    0
    0
    Julianadorp
    ik ga over ongeveer een week ook beginnen met bijvoeding, en denk dat martijn dat heerlijk gaat vinden dus dat ik ook snel met dat probleem kom dat hij te veel krijgt.
    hij krijgt nu:
    08.00 210 x 7 nutrilon, 4 nutriton
    12.00 210 x 7 nutrilon, 4 nutriton
    16.00 210 x 7 nutrilon, 4 nutriton
    20.00 210 x 7 nutrilon, 4 nutriton

bij ons viel de late fles van 23 uur er al heel snel af, hij sliep heel vast dus konden hem moeilijk wakker krijgen, en sliep daarna beroerd. en als we de fles niet gaven sliep hij wel door.

wat zouden jullie doen?

11. hanna76

hanna76 Fanatiek lid

15 nov 2007
    3.124
    0
    36
    Misschien gewoon eerst kijken wat hij van de bijvoeding vindt? En als hij echt veel gaat eten dan de fles die daarna komt minder flesvoeding in doen?

Ik zou om 10 uur ofzo fruit proberen en dan kijken of ie de fles van 12 uur nog helemaal leeg wil drinken. Zo niet, dan niet.

12. happynienja

happynienja Fanatiek lid

8 aug 2007
    3.178
    0
    0
    Julianadorp
    wow wat een snel antwoord :D
    ja is ook inderdaad, eerst kijken wat hij ervan vind, maar hij is al een schrokopje dus denk dat het wel goed komt, maar je weet het nooit.

ik zat ook te denken om dan weer gewoon 180 in zijn fles te doen.

hoeveel vocht moet hij eigenlijk binnen krijgen? ik weet het niet meer.. hij weegt 6500 en is 60 cm lang.

13. hanna76

hanna76 Fanatiek lid

15 nov 2007
    3.124
    0
    36
    Ik weet het ook niet precies hoor.
    Hier krijgt mijn zoontje van 4½ maand 1000 ml. per dag (5x een fles van 200 ml.). En hij was laatste keer bij CB 7770 gram en 67,5 cm lang.
    Ik doe dus nu fruithapje rond half 12 en rond 12 uur de fles. Drinkt ie meestal gewoon nog leeg. En fruithapje is nu nog een derde van een potje.
    Volgende week wil ik beginnen met rond 18:00 uur wat groente te geven. En dan gewoon om ongeveer 19:00 uur de fles. En mijn idee is dan..... als ie een potje groente straks eet, dat hij die fles van 19:00 niet meer persé hoeft. Dat die fles dus later gegeven kan worden en die fles van 23:00 uur eerder, zodat dat één fles wordt. En dat ik dus dan op 4 flessen zit. Maar..... of het zo werkt en of het zo een goede manier is.... dát weet ik niet... :D

14. Alita

Alita Niet meer actief

ik zou gewoon meteen om 10 uur s`morgens het fruithapje geven, want de rest blijft eigenlijk hetzelfde alleen dan dat de fles van 16 uur gaat vervallen. Tenminste zo heb ik het gedaan, eerst het fruithapje, is toch tussendoor, later het groentehapje en dan langzaam steeds meer van het groentehapje waardoor de fles van 16 weg kan.

Mijn schema is nu

8:00 bv (tja hoeveel geen idee, totdat ze genoeg heeft haha, zal wel 180 cc zijn)
    10:00 fruit (ik maak het zelf en geef altijd een heel stuk fruit)
    12:00 twee sneetjes brood + 100 cc opvolgmelk
    16à17uur groentehapje (maak ik weer zelf, ongeveer zoveel als een potje)
    19:30 Laatste bv

En dan om 20:00 naar bed....

@hanna, ik zou de laatste fles proberen om op 19 te houden, tenminste hier is dat ook en dan gaat ze lekker optijd naar bed, niet? Maar ja jouw`n kleintje is die late fles gewend he.... hier krijgt ze die al een tijdje niet meer.

15. hanna76

hanna76 Fanatiek lid

15 nov 2007
    3.124
    0
    36
    Mja... ik moet idd. nog maar even zien hoe alles gaat. Hij is idd. die fles van 22:30 uur gewend. En zonder die fles slaapt ie niet door. Denk ik dan....
    Kun je trouwens 'zomaar' die fles van 23:00 weglaten? Dus dan 'zomaar' op een dag 200 ml. minder geven?

16. mamavanukkie

2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
    Mijn zoontje wilde die fles niet meer toen hij 200 gram groente at, hij was toen ruim 5.5 maand. hij dronk er nog maar 40-50cc van op. toen hebben we hem niet meer gegeven.
    ik heb het geprobeerd met 4.5 maand, ging één avond goed, toen niet meer. een maand later wel.

ik zou eerst rustigaan de bijvoeding op gaan bouwen. er hoeft nu nog geen fles af. laat hem eerst maar wennen en meer vast voedsel gaan eten. dan gaat hij vanzelf wel aangeven of er een fles afkan.

17. Alita

Alita Niet meer actief

nee niet opeens , je moet het inderdaad opbouwen..... zoals mamavanukkie al zei..

18. Miireii

Miireii Fanatiek lid

12 feb 2008
    2.417
    0
    0
    Enschede
    zit dit nu allemaal een beetje te lezen, maar dan is mijn schema echt heel anders hoor!! zo moest ik het van het CB doen:

de eerste fles wil nog wel eens verschillen. de ene keer is ze om 6 uur wakker, en de andere keer om 8 uur, maar de rest blijft altijd hetzelfde:

06.00 uur fles: 180/6 - 3 schepjes nutriton
    10.00 uur fruit
    12.00 uur fles: 180/6 - 3 schepjes nutriton
    16.00 uur groente + fles: 180/6 - 3 schepjes nutriton
    20.00 uur fles: 180/6 - 3 schepjes rijstebloem

ik moest na de groente gelijk weer een fles geven. tegen de tijd dat ze 6 maanden is, werd deze fles vervangen door yoghurt of iets dergelijks. dat is wat ze mij hebben verteld op het CB. Soraya drinkt al een hele tijd de fles van 23 uur niet meer. ze slaapt gewoon door, ongeacht hoelaat ik haar de fles geef.

misschien hebben jullie hier iets aan.

ze eet overigens allebei de potjes leeg, groente en fruit. fruit maak ik zelf trouwens, 1 stuk fruit per dag.

19. Uk80

Uk80 Fanatiek lid

Hier maakten wij hem ook altijd wakker om 23 uur totdat we een keer probeerden om hem niet wakker te maken en kijken hoe laat hij zou komen. We hebben lang gewacht (want hij zal zo wel komen) maar uiteindelijk kwam hij net zo laat als dat hij die fles wel kreeg.
    Wij hebben die fles dus zomaar ineens laten vallen en heb er niets aan gemerkt aan mijn zoontje. Dus volgens mij kun je het wel zomaar laten vallen. Als je kindje niet wakker wordt heeft hij ook nog geen behoefte aan de fles.

Ons schema:

07:00 uur fles 210/7
    10:30 uur fruithap
    11:00 uur fles 180/6
    15:00 uur fles 210/7
    18:30 uur fles 180/6 2 schepjes rijstebloem.

Hij heeft eindelijk door hoe hij van een lepeltje moet eten dus kunnen we nu ook beginnen met de groenten. Dat ga ik dan om 17:00 uur (misschien iets later) geven.
    Ik heb geen idee welke fles er dan moet vervallen. Het zal wel even duren voor hij genoeg eet. Maar als het zover is dan zal denk ik de laatste vervallen?

20. Miireii

Miireii Fanatiek lid

12 feb 2008
    2.417
    0
    0
    Enschede
    of die van 3 uur uk.. de eerste tijd krijgt hij er nog een fles achteraan. rond 6 maanden vervalt die, en wordt het yoghurt of iets dergelijks. ik denk niet dat het slim is om nu de laatste fles te laten vervallen. dan krijgt hij wel heel erg lang niets ;)

Deel Deze Pagina