Vanmorgen weer eens naar het cb met de jongste. Gelukkig goed gegroeid enzo dus daar geen probleem! Alleen die ogentest...... Rechteroog was goed alleen links niet. Gezien haar vader ook erg slecht ogen heeft (-8) mochten we kiezen of we direct een verwijzing wilden voor de oogarts of eerst nog een keer testen bij hun. Ze overvielen me behoorlijk eerlijk gezegd. Hoop dat het een storm in een glas water is.... Nu over 6 weken terug en oefenen met de plaatjes en kijken hoe het dan gaat! Hopelijk beter in elk geval! Iemand van jullie dit wel eens gehad? En was de 2e test toen wel goed of ook niet? Ben benieuwd!
Ik had het met de oudste ook, een oog was minder. Ik hoefde toen niet extra terug te komen, we hebben afwachten tot de ogentest van 3 jr 9 maanden (dan zijn het ook geen plaatjes maar rondjes, makkelijker dan die rare plaatjes). Toen was alles wel goed, gelukkig. Ik heb zelf -6 en -4 maar mijn man heeft perfecte ogen dus het kan alle kanten nog op.
Ik had het ook met de oudste, alleen dan met die test met die rondjes. Wij moeten binnenkort weer terug. Want ze was de eerste keer erg druk en afgeleid. Dus ik ben benieuwd, want ik heb erg slechte ogen.
Hier tot 2x toe teruggeweest voor de ogen test op het cb. Onze zoon viel steeds bij zn 2e oog (linker) door de mand. Hij wilde dan niet meer meewerken, met zn rechteroog kijken etc. Heb zelf ook lenzen dus hielt er wel rekening mee. Uiteindelijk doorgestuurd naar het ziekenhuis voor een heel onderzoek van ruim een uur met telkens wachten tussendoor en oogdruppels. Ik xag er zelf erg tegen op, maar het viel heel erg mee. Artsen deden het veel fijner en kindvriendelijker dan op het cb. Ze zijn direct begonnen bij zn 'slechte' oog ipv elke keer rechts beginnen. Er was uiteindelijk gelukkig niks aan de hand en zoon heeft het heel goed gedaan! Hoop voor jullie dat ook alles goed is!
Wat ik even niet snap (maar ik zal wel gek zijn hoor!) is waarom het erg is als je kindje een bril nodig heeft? Als hij dan toch meer ziet?
niks te schrikken. als de ogen niet goed zien dan moet je kindje een bril dragen. mijn zoon heeft een bril voor hij 2,5 jaar oud was. omdat het in de familie zit heb ik hem voor het eerst met 14 maanden oud bij de oogarts laten checken. het is belangrijk dat de ogen vroeg mogen te corrigeren. als een oog goed was zou dat niet aan kaarten leren lezen en oefenen liggen. als ik jou was zou ik meteen een afspraak maken bij de oogarts/ziekenhuis voor een fatsoenlijke meting. er is altijd 3 maanden wachttijd voor oogartsen. als je nu een afspraak vraagt dan moet je nog steeds 3 maanden lang wachten totdat je kunt. dus snel een afspraak.
Hier beide oogtesten op het randje gehaald. Alleen zag ik dat het kwam doordat hij gewoon niet zon lange spanningsboig heeft..... Maar een oogtest bij een oogarts zou ik nooit verkeerd vinden!
Hier gehad met mn oudtse (nu 5) Presteerde met beide igen flink onder de maatndus door naar oogarts. sterkte is prima maar wel een cillindrische afwijking die nu nog net binnen de norm valt. over half jaar moeten we terug. en even op voorgaande in te gaa, nee tuurlijk is het niet erg als je kindje een bril moet, wat moet dat moet maar dat betekend niet dat je nuet schrikt. Het us nu eenmaal niet iets wat je graag wilt voor je kindje
Denk dat ik daarin gewoon te nuchter ben. Een bril is wel het minst erge dat ik kan bedenken qua hulpmiddelen voor mijn kind! Helemaal als je zelf ook een bril/lenzen hebt! Je bent met beter af dan zonder. En hoe eerder ze erbij zijn hoe groter de kans dat je later met minder heftige sterkte af kan. Ik begon ooit met -6 en zit nu op -0.75
Ik denk eerlijk gezegd dat de ogentest met plaatjes enzo wat verouderd is. Mijn broertje werd destijds ook als 'zeer slecht' getest terwijl hij gewoon geen zin had om te zeggen wat hij zag. Heeft wel een bril, maar die had hij pas vanaf groep 8. In België doen ze de ogentest heel anders, er is een klein apparaatje (soort verrekijker) die de verpleegkundige vasthoudt, daar verschijnen lichtjes zodat het de aandacht trekt, kind kijkt ernaar van een afstand en binnen 2 seconden zijn de ogen gemeten. Heel accuraat en nauwkeurig.
Joh, geen paniek ... Als de volgende test niet goed is, gewoon een verwijzing vragen naar de oogarts, weet je direct waar je aan toe bent! Dochter heeft hier weet ik het hoe vaak die ogentest moeten doen bij het CB, elke keer met de hakken over de sloot / of volgende keer weer / ze is nog jong / bladiebla. Einde van het liedje: met 4 jaar weer niet gehaald, en toen kon ze zelf zeggen 'ik zie het niet goed' tegen de arts van het CB. Hè hè, eindelijk verwijzing, en ja hoor! Een bril! Cilinder en verziend. Man, m'n dochter is de koning te rijk met haar bril, want ... ze kan nu alles goed zien!! Wou dat ik er wat eerder druk achter had gezet. Dus mocht dit bij de jongste weer gebeuren, dan zorg ik er wel voor dat ik wat eerder bij de oogarts zit!
Onze jongste heeft de test ook 2 keer gedaan. Hij zag met 1 uur bijna niks, met het andere oog redelijk. Ook de tweede keer dezelfde resultaten bij de test. Hij zag met het slechtste oog alleen het grootste plaatje. Verwijzing voor onderzoek in het ziekenhuis gekregen. Daar is hij gedruppeld en onderzocht. Hij heeft nu dus meteen een bril gekregen. 1 glas -4.5, het andere glas +2. Best een flinke afwijking dus. Trouwens nooit iets gemerkt, maar sinds hij z'n bril heeft, doet hij hem ook echt niet meer af.