Wij hebben een oud huis, boven zeer lage vensterbanken en naar buiten openslaande ramen. Heel mooi, maar niet bepaald veilig. We zijn op zoek naar een manier om de ramen open te kunnen hebben. Zeker met dit soort dagen willen we in de avond en nacht maar wat graag frisse lucht. Echter, we zijn als de dood dat dochter toch een keer uit haar ledikant weet te klimmen met alle gevolgen van dien. Ze is al eerder in de vensterbanken geklommen, met slaapzak, dus linke soep. Toen waren de ramen gesloten en die sluiting krijgt ze nog niet open. Ze staan nu op een kier (er zitten teleuitzetters op), maar ik ben niet verbaasd als dochter ze toch verder open kan duwen... En mocht er een soort slot zijn waardoor ze wel op een kier kunnen, maar niet verder geopend kunnen worden van buitenaf dan hoor ik het heel graag. Als wij slapen heeft man de ramen bij voorkeur dicht. Hij werkt op de rechtbank en heeft iets te vaak dingen gehoord over insluipers enzo. Wie heeft er tips?
je hebt van die raamsluiters met slot maar het kiertje wat je krijgt dan is echt niet veel. als je echt je raam open wil dan kan je denken aan siertralies oid. maar weet niet of je daar op zit te wachten.
Toen wij 8 jaar geleden in ons huis kwamen wonen was ik ook blij met de ramen: ze konden lekker ver open. Als onze jongste naar boven kon (toen bijna 2 jaar) zorgde ik dat ze op kierstand stonden. Dat zijn van die raamhendels die je op 2 standen kunt zetten: dicht en op een kiertje. De bovenste is er een met een dievenslotje. Daarbij moet je een knopje induwen voordat je hem kan opendraaien. Ik was boven lekker aan het luchten en wist dan de kleine niet naar boven kon. De kamerdeur zat dicht! Totdat hij met een van de kinderen mee naar boven liep. Ik stond in de achtertuin en hoor ineens een helder stemmetje boven mij roepen: hallo mama! Ik kijk omhoog en zie de kleine man op zijn knietjes in de vensterbank van de dakkapel zitten. Dat is dus de 2de verdieping. Ik ben nog nooit zo snel naar boven gerend als toen. Heel rustig (met het hart in mijn keel) die kamer binnen gelopen en hem van de vensterbank afgehaald. Ik ben nog nooit zo erg geschrokken! Ik ben nog diezelfde dag naar de bouwmarkt gereden en heb voor alle ramen dievenkettinkjes gekocht. Die heb ik er ook meteen opgezet. Bovenaan het openslaande raam. Die zitten er standaard op en de kleintjes weten gewoon echt niet hoe ze die los moeten maken. En de groteren mogen het absoluut niet doen, want dan krijgen ze de wind van voren. Alleen als ik een enkele keer goed wil luchten of als ik het beddengoed een poosje uit het raam wil hangen haal ik ze los, maar dan ben ik erg alert op de jongsten. Het zijn gewoon die simpele kettinkjes die je voor bijv. de voordeur gebruikt. De ramen kunnen een cm of 10 open, daar past geen kind door. Hier werkt dat echt goed.
er zijn speciale haakjes voor. de kiersloten en kierstand houders. deze kun je op je raam en kozijn vast maken. zou het dan wel wat hoger vast zetten zodat kids er niet bij kunnen om ze er af te halen. of eventueel even informeren bij de bouwmarkt
Wij hebben van de Ikea een beveiliging. Het raam kan met heel veel moeite nog wel helemaal open, lukt mij zelfs haast niet dus de kinderen al helemaal niet. Ivm brandveiligheid wil ik wel dat het helemaal open kan als het moet.
de ouderwetse haak met oogje misschien ook nog een optie? de haakjes zijn er natuurlijk in verschillende lengtes dus kun je zelf bepalen welke het beste zou zijn
Daar hebben we idd aan gedacht. Maar ik ben bang dat je die omhoog wipt als je aan het raam gaat staan rammelen...
Wij hebben vaste inzethorren. Savonds raam open hor ervoor en lekker slapen ook geen muggen binnen dus twee vliegen in een.klap. Nadeel is dus wel dat je zelf ook de hor moet verwijderen wil je het raam verder open of dicht doen.
We hebben dievenkettinkjes geïnstalleerd. Raam kan op een mooie kier, maar dochter past er niet door. Heel fijn Dank voor het meedenken dames.