meisjesnaam eindigend op -je

Discussie in 'Babynamen' gestart door Loony, 1 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Loony

Loony Lid

13 jan 2015
    78
    0
    0
    NULL
    NULL
    We zijn nog steeds bezig met het vinden van een meisjesnaam waar we helemaal happy mee zijn.
    We krijgen 2(!) meisjes dus moeten 2 namen verzinnen.
    Nu vinden we allebei hollandse meisjesnamen met een je op het einde eigenlijk super leuk. Denk aan:

Guusje
    Daantje
    Eefje

We zouden het erg leuk vinden om 1 van de 2 meiden zo'n naam te geven, maar toch heb ik nog een soort van twijfel.
    WIJ vinden het echt heeel leuk, maar vindt onze dochter het ook leuk als ze straks zo heet. En hoe is het als ze 25 is.

Ik ken redelijk wat volwassen vrouwen in mijn nabije omgeving met een naam met een -je op het einde (Grietje, Guusje, Maartje, Noortje, Froukje, Klaasje etc) en vind het dan eigenlijk helemaal niet raar...maar toch die twijfel, want ik wil mijn dochter niet opzadelen met een naam omdat wij het zo leuk vinden.
    Ik hoop dat jullie mijn overpeinzingen een beetje kunnen volgen.

De 1e meisjesnaam wordt (waarschijnlijk ;)) Roos.

Wat vinden jullie van dit soort namen? En is het zielig voor onze dochter:)? Of moeten wij er voor gaan...

Ben benieuwd wat de reacties zijn ;)

2. Syl72

Syl72 Bekend lid

14 mrt 2008
    817
    176
    43
    Het zijn toch allemaal leuke namen! Floortje vind ik ook wel leuk.

3. Celest

Celest Bekend lid

17 sep 2009
    575
    0
    0
    Moederen
    Thuis
    Je zou altijd de "-je" versie van de naam als roepnaam geven maar de geschreven naam zonder extra -je schrijven. Zoals: Daan, Eef etc.

Dan zou ze er zelf later voor kunnen kiezen de "-je" variant te behouden als roepnaam of toch de korte versie te gaan gebruiken bij 18+.

Zielig vind ik "Daantje/Eefje etc." overigens niet. Maar persoonlijk zou ik niet blij zijn met zo'n naam. Dus om die reden zou ik de korte versie geven en als roepnaam "-je" toevoegen.

Toch tips met "-je":
    - Brechje
    - Caatje
    - Josje
    - Lotje
    - Noortje

4. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Zou er zelf niet snel voor kiezen en eerder voor de naam zonder -je gaan: Noor, Floor, Eef etc. Kun je er zelf zolang ze klein zijn -je achter zeggen, maar is het niet de officiële naam zeg maar. Vind het namelijk wel echt erg verkleinend en minder mooi als volwassene. Bij Maartje hoort het wat mij betreft wel (Maart is geen naam) en bij Daantje of Guusje kan ik het nog wel begrijpen omdat het anders erg mannelijk overkomt, maar Roos en Eef bijv vind ik mooier in vergelijking met Roos en Eefje.

5. sennavt

sennavt Actief lid

18 feb 2015
    287
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij hebben onze dochter een naam gegeven die eindigt op je. Ook wij hebben ons afgevraagd of dat nog wel zo leuk is als ze een volwassen vrouw is straks. En ons antwoord was ja.

Waarom? Geen idee, maar de naam voelde gewoon goed. Ik hoor om me heen regelmatig dat het een leuke naam is, maar weet ook wel dat velen dat zeggen omdat ze nu nog klein is. Dan is het idd heel schattig en lief. Maar als ik haar zie dan weet ik dat ik dat over 25 jaar ook nog zal vinden.

En wat anderen daar dan van vinden is hun mening. Of zij het leuk zal vinden dat is denk ik gewoon een kwestie van niet beter weten. En anders kan ze de naam altijd zelf nog afgekort gebruiken en zich zo voorstellen.

En je kind opzadelen met een naam die jullie leuk vinden, tsja gebeurd dat niet altijd eigenlijk? Dat ouders een naam kiezen die zij leuk vinden. Je kind kan het immers niet aangeven ;) Ik zou je er niet te druk om maken en gewoon kiezen voor de naam die jullie leuk/mooi vinden.

6. KleineFee

KleineFee Bekend lid

22 feb 2015
    820
    307
    63
    Ik vind het makkelijk kunnen hoor! Roos en Eef(je) klinkt heel leuk samen. Roos en Juul(tje) vind ik ook mooi net als Noortje en Floortje. Ik zou wel een naam met 'je' kiezen die ook te gebruiken is zonder de 'je'. Dan kan je dochter later zelf kiezen of ze liever aangesproken wordt met bijv. Noor of Noortje. Bij namen zoals Guusje en Geertje gaat dat wat moeilijker

7. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.879
    5.131
    113
    Ik zou dan toch voor een verkleinnaam kiezen die ook zonder -je een normale naam is, gewoon voor de zekerheid.
    Zoals:
    Noortje
    Floortje
    Juultje
    Eefje
    Saartje

8. Loony

Loony Lid

13 jan 2015
    78
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de reacties! Leuk om te lezen.
    Onze voorkeur zou op dit moment overigens uitgaan naar Daantje..

9. Oliviafaye

Oliviafaye Fanatiek lid

13 nov 2013
    2.268
    208
    63
    Vrouw
    Utrecht
    Dit!
    Guusje klinkt heel leuk maar dat word later Guus, en daar zou ik niet blij mee zijn.

10. maansneeuw

maansneeuw VIP lid

14 nov 2011
    9.867
    992
    113
    Verslaafd aan namen zoeken
    Nederland
    Niet twijfelen , het is super leuk!
    Eefje, Maartje en Noortje vind ik het leukst :)

11. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.830
    3.627
    113
    Ik vind namen op -je zelf niet leuk voor volwassen vrouwen, maar zielig? Dat zeker niet, kwestie van smaak, dus kan prima. Roos vind ik erg leuk.

12. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.793
    18.993
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    De meeste meisjes / vrouwen die ik ken met een -je naam naam, kiezen er als ze ouder zijn toch voor om het verkleindeel eraf te halen. Of een Anneke die toch kiest voor An als ze ouder is.

13. JoliJoy

JoliJoy Actief lid

27 jun 2014
    391
    0
    16
    Kan zeker! Ken verschillende vrouwen met een -je achteraan. En is echt niet vreemd.
    Vind het erg leuk zelfs!

14. Carlie

Carlie Actief lid

12 okt 2014
    293
    0
    0
    NULL
    NULL
    + 1

15. blondi

blondi Fanatiek lid

3 sep 2010
    3.796
    1
    0
    Brabant
    Ik heb zo'n naam, hij staat hier nog niet tussen maar ik zet het liever niet hier neer.
    Ik krijg zo vaak leuke reacties op mijn naam!
    Niemand die het raar vind of 'onvolwassen'. O, en mensen onthouden mijn naam altijd, gewoon omdat ie anders is.
    En ik ben er ook blij mee, liever deze naam dan eentje waar er nog honderden van rondlopen in hetzelfde dorp!

16. Loony

Loony Lid

13 jan 2015
    78
    0
    0
    NULL
    NULL

ahhh tof om te lezen, thanks!

17. Loony

Loony Lid

13 jan 2015
    78
    0
    0
    NULL
    NULL
    bedankt voor jullie reacties. Het neemt mijn twijfels behoorlijk weg, dus als we geen andere/leukere naam tegenkomen in de tussentijd dan gaan we er gewoon voor!

18. Bookfairy

Bookfairy Actief lid

21 apr 2014
    210
    0
    16
    NULL
    NULL
    Je zou haar ook nog voluit Daniëlle kunnen noemen, met Daantje als roepnaam. Ik ken ook iemand die zo heet, en iedereen noemt haar Daan of Daantje.

19. Betula

Betula Bekend lid

29 jun 2012
    917
    69
    28
    NULL
    NULL
    Ik heb zelf ook een naam die op -je eindigt. Ik vind het prima, want ben er al mijn hele leven aan gewend. En in de praktijk blijkt het nog best lastig om de verkleining er zomaar af te halen.

Ik zou juist voor een naam kiezen waar je de verkleining niet zo snel afhaalt. Dan is het echt een naam op zich, i.p.v. een verkleining van een andere naam. Dus: Brechje, Maartje, Eefje.

20. babymommy94

babymommy94 Actief lid

17 dec 2013
    221
    27
    28
    Roos en Eefje! Vind ik super tof klinken samen! ;)

Deel Deze Pagina