Hoi! Ik ben in verwachting van een meisjes tweeling nu stond de 1e naam voor mijn zwangerschap al vast en we hebben er nu denk ik een 2e bij gevonden. Nu ben ik er alleen niet over uit hoe de schrijfwijze moet zijn… dus ik ben benieuwd naar jullie mening. Ons eerste meisje gaat Lune heten, optie voor tweede meisje is Nové. Maaaar hoe schrijf ik die? • Nové • Novee • Novée • Noveé dit zijn de opties, mijn voorkeur gaat uit naar 4 letters omdat Lune ook met 4 is en mijn naam en van mijn partner ook. Maar is dit ook de leukste schrijfwijze? groetjessss
Zou gaan voor Nové of Novee. De andere zien er veel te creatief uit. Deze 2 kunnen allebei voor mijn gevoel. Namen op dubbel e zie je wel meer esmee danee. En Nové ziet er ook gewoon uit. Ik ben niet zo dop op dubbel ee als eind, dus ik ga voor Nové. Icm met zusje vind ik het ook het best passen.
Noveé is taaltechnisch niet oké, want dan spreek je de naam uit als Nove-ee.. Ik zou voor Novée gaan of evt voor Nové
Noveé zou ik echt niet doen, dat klopt gewoon niet. De andere 3 opties kunnen allemaal, maar zelf zou ik denk ik Nové doen
Die laatste is sowieso taaltechnisch niet correct (dan zou je het uit moeten spreken als noo-vuh-ee en dat lijkt me niet de bedoeling), dus zou die meteen doorstrepen. Overige namen zouden in principe allemaal moeten kunnen. Ik ken twee meisjes en bij de 1 schrijf je het als Nové en de ander als Novee. Maar Novée zou ook nog kunnen, dan krijg je een beetje die Franse vibe net als bij Renée, Romée etc. Ik heb zelf toevallig een zwak voor Franse namen dus zou neigen naar met streepje. Maar bij deze naam nog meer dan bij Romée/ Romee, omdat er anders voor mij lijkt te staan “no vee” als in “geen vee (koeien/schapen/geiten)”. Moet wel eerlijk bekennen dat ik niet zo heel erg gecharmeerd ben van namen met “No” erin, omdat ik dat “nee” maar niet uit m’n hoofd kan zetten. Maar om toch nog even mee te denken in jouw straatje: Novae of net een andere eind klank: Nova of Novi kan ook nog. Als ik echt uit jouw vier opties moet kiezen en die twee die ik eerder noemde (Noveé en Novee) dus afvallen voor mij, kies ik in dit geval toch Novée boven Nové -ondanks dat ik zelf ook een naam met 4 letters mooier vind matchen naast Lune-, omdat bij instanties en digitale formulieren het streepje vaker niet dan wel kan worden ingevuld. Dus als je Nové zou kiezen dan in beeld/ op papier vaak Nove komen te staan. Novée wordt dan Novee, waardoor de uitspraak tenminste hetzelfde blijft.
Het mogelijk wegvallen van het accent in systemen was voor ons reden om voor twee klinkers (waarvan de eerste met accent, de tweede zou inderdaad niet kloppen qua uitspraak) op het eind te gaan.
Novée Het streepje op de e, é dus, zal vaak weggelaten worden. Met een dubbele ee blijft de uitspraak dan helder. https://www.meertens.knaw.nl/nvb/naam/begintmet/Nov%C3%A9 Hier kun je zien dat Nové en Novée allebei kunnen.
Ik zou kiezen voor Novee. In principe vind ik met een accent het mooist, maar omdat zovaak wegvalt, zou ik niet voor een naam met accent kiezen. Bij Nove wordt het, naar mijn idee dan Noo-vuh.