Dochter zakt in curve (gewicht - onderlijn), actie ondernemen?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Loki09, 19 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Loki09

Loki09 VIP lid

2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    #1 Loki09, 19 mrt 2015
    Laatst bewerkt: 19 mrt 2015
    Onze dochter is nooit een stevige geweest. Wij zijn dit zelf beide ook niet (Ongeveer: ik 1,69 bij 57kg, vriend 1.81 bij 74 kg) dus eigenlijk is er nooit iets over gezegd of toe gedaan. Ze volgde haar lijntje acceptabel dus prima.

Echter, nu is ze bijna 4 jaar (een jaar geleden voor het laatst op het CB geweest dus) en is ze behoorlijk gezakt in curve. Zowel lengte als gewicht, maar het maakt dat haar bmi steeds lager komt.

Het CB vond haar "er gewoon gezond" uitzien en heeft het verder nergens over gehad (was een vpk). Maar toen ik thuis zelf de curves in ging vullen vond ik het toch wel behoorlijk gedaald en komt ze echt op de aller onderste lijnen uit.

Ze eet opzich redelijk. Brood (2 sneen en vaak nog 2 crackers) gaat goed, volle melk, 1x fruit (niet heel gevarieerd, ze is erg kieskeurig..) ranja en 2 a 3 tussendoortjes. Avond gaat iets minder. Is standaard vechten om haar een normaal portie binnen te laten krijgen. Met veel boe's en bah's lukt dat uiteindelijk wel, ik denk dus niet dat ze echt te weinig binnen krijgt opzich.

Wat zouden jullie doen? Actie ondernemen (dietist?) of gewoon accepteren/ervanuit gaan dat dit haar bouw is?

Ik voeg haar curves nog even toe

2. Loki09

Loki09 VIP lid

2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    Lengte

Bijgevoegde bestanden:

• image.jpg
      image.jpg
      Bestandsgrootte:
      22,9 KB
      Weergaven:
      7
  3. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Als je je zorgen maakt, kun je natuurlijk altijd een keer langs een dietist. :)

Verder misschien roomboter op haar boterham en misschien volle yoghurt na? Maar meer kan je toch niet echt doen...tenzij het echt zorgwekkend is, dan heb je natuurlijk allerlei vormen van bijvoeding ed...

4. Loki09

Loki09 VIP lid

2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    Gewicht

Bijgevoegde bestanden:

• image.jpg
      image.jpg
      Bestandsgrootte:
      25,1 KB
      Weergaven:
      7
  5. Loki09

Loki09 VIP lid

2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    Bmi

Bijgevoegde bestanden:

• image.jpg
      image.jpg
      Bestandsgrootte:
      22,7 KB
      Weergaven:
      1
  6. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Als ik haar curves zie, dan denk ik wel dat het ook gewoon haar bouw is. En ook dat ze over een paar weken/maanden misschien opeens weer iets boven de onderste lijn zit. Kleine kinderen groeien nog zo sprongsgewijs...

7. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Vind het er niet zorgwekkend uit zien... Ze heeft al vaker wat lager gezeten?
    Heb je ook die van de groeicurven van de WHO erbij genomen? Lijkt me beter, doordat jouw meisje ook bv heeft gekregen?
    Niet gaan vechten bij t avondeten hoor ; )

8. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.830
    3.627
    113
    Ik vind het er niet heel zorgwekkend uitzien, ze heeft al eerder wat geschommeld. Ik zou het even in de gaten houden, misschien over een maandje of 2, 3 nog eens even meten en op de curve zetten,maar ik zou er niet al te veel van wakker liggen.

9. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

15 sep 2008
    15.693
    1
    0
    Is ze niet toevallig een keertje ziek geweest? Want dan kunnen ze ook wat gewicht verliezen en zo'n controle is maar een momentopname.

Persoonlijk (zoontje zit al van zijn 3m op het randje van ondergewicht) zou ik me niet teveel zorgen maken. Zorg voor volle melkproducten, wat calorierijk fruit (druiven, banaan, ...). Veel meer kan je niet doen. En maak je je toch zorgen kan een bezoekje aan de dietist nooit kwaad.

10. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik zie ook sprongetjes in het verleden- nu even een dalletje, straks weer terug op haar lijntje.
    Oftewel: Wel in de gaten houden, maar over een tijdje nog eens kijken of ze wel omhoog gaat...

11. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik ga met mn zoon ook naar de diëtist omdat hij heel kieskeurig eet ( Dus echt geen portie avond eten, nog geen likje groenten, alleen aardappels en heel soms wat vlees. Kippensoep is het enigste waarmee ik soepgroenten naar binnen kan smokkelen. ) De diëtiste beaamt dat hij weinig aangekomen is sinds zijn 1e verjaardag, een halve kilo in 1,5 jaar maar wel van maat 74/80 naar maat 98 gegroeid. Maar meer als wat we hem bieden, krijgen we er gewoon niet in. Ik vind het niet heel zorgwekkend maar je zou wel zelf al kunnen kijken om eens een paar weken wat extra's aan te bieden. Smoothies misschien, een ei tussen de middag, idd bananen en druiven, knijpfruitjes (zijn er ook zonde toegevoegde suiker ) plakje worst tussendoor (van de slager, echt vlees ipv goedkope ongezonde vulling) , volle griekse yoghurt, een klein portie 'smikkel' eten om 16u op de salon tafel. Hier vaak fruit, crackertjes, een eitje, mini gehaktballetjes etc. Zeker op dagen dat we bv pizza willen eten, op vreemde tijden gegeten hebben, verjaardagen...

12. Loki09

Loki09 VIP lid

2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    Bedankt voor jullie meningen en tips dames! Altijd fijn hier :)

De curve van de borstvoeding ziet er prima uit, zal hem even toevoegen nog. Gezien ze 1,5 jaar borstvoeding gehad heeft mag die curve ook wel meegenomen worden is het totaal ja...

Druiven en ei vind ze lekker, dat ga ik dus eens wat emer doen nog! Plakjes worst ook. Goed plan.
    Joghurt is niet haar ding. Meestal vla of roomkwark.

Opzich eet ze alles wel, we scheppen wat op (klein portie) en dat moet gewoon op, anders geen toetje. Zou het bij mijn andere dochter (type schept 3x op) zo niet doen maar bij haar is het einde echt zoek anders en eet ze geen avondeten meer... Het is geen huilen oid wat ze doet maar gewoon eronderuit proberen te komen.

13. Loki09

Loki09 VIP lid

2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    Who/borstvoedingscurve

Bijgevoegde bestanden:

• image.jpg
      image.jpg
      Bestandsgrootte:
      22,3 KB
      Weergaven:
      7
  14. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Super toch? Wat een verschil in inzicht! Ik zou me ook bijna niet voor kunnen stellen dat een kind wat gewoon boterhammen, crackers, soms fruit en elke avond een paar happen eten en een toetje eet, echt zorgwekkend gewicht zou hebben?

15. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Als je je zorgen maakt of ze alles binnenkrijgt, kun je ook multivitamine bij geven. Wij doen dat in de winter altijd, ook omdat virusjes en infecties veel van de ijzervoorraad verbruiken.

16. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Jeumig wat een verschil! Ik heb ook zo'n kieskeurige dochter, maar als je alles meetelt krijgen ze toch aardig wat binnen. Er zijn tenminste hele werelddelen waar ze het met veel minder doen ;)

17. Loki09

Loki09 VIP lid

2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    Ja Groot verschil he? Las ergens dat who de gezonde lijnen zijn en de cb metingen de gemiddelenden van NL. Maar goed of dat helemaal klopt weet ik ook niet natuurlijk 😉

Ze krijgen hier idd alle maanden waar een R in de maand zit multivit (davitamon) bij 😊

Deel Deze Pagina