Welke (vaste) taakjes hebben jullie kinderen?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Adje, 5 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    4 en 6 jaar:
    - schoenen, jassen en tassen in de gang
    - tassen uitpakken
    - vuile kleding in de was
    - vuile luierbroeken in de vuilnisbak
    - rotzooi die ze gemaakt hebben opruimen
    - tafel dekken/afruimen
    - bord/beker op de aanrecht
    - helpen met boodschappen doen/het naar binnen brengen
    - was van de waslijn afhalen

en de oudste:
    - helpen met afwas drogen
    - dieren eten en water geven
    - bed afhalen (hoogslaper)

de meeste "taakjes" zijn gewoon dingen die ik normaal vind om te doen. zoals jas ophangen, kleding in de was. extra taakjes als was afhalen en dieren eten geven wordt verder niet gepusht. ze vinden het mega-leuk om te doen.

2. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Interessant om te lezen. Deze vakantie heb ik een klussenlijst gemaakt, waardoor ze vakantiegeld kunnen verdienen :). Ondertussen leren ze meteen heel goed klusjes te doen.

Buiten de vakanties om:
    - zelf lunch maken
    - tas uitpakken en spullen in de vaatwasser zetten
    - helpen koken en tafel dekken
    - s'ochtends bed terug slaan, gordijnen open, kleren in de wasmand
    - kleine boodschap halen bij supermarkt

3. Pepijnn

Pepijnn Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.835
    368
    83
    Vrouw
    Waarom? Hiermee geef je je kinderen. Het beeld dat het normaal is om geld te verdienen met dingen in huis doen. Maar dat zijn dingen die er gewoon bij horen.
    Ik heb als kind nooit geld verdiend met het huishouden, maar had wel vriendinnen die dat kregen. Die voelden zich op den duur ook echt te goed voor het huishouden doen en wilden als 17jarige alleen de badkamer schoonmaken voor 10 euro. Of wat zal het zijn, 15 gulden?
    Ik deed dat gewoon. Leuk was anders, maar dat hoorde erbij. Mijn ouders kregen ook niet betaald voor het huishouden.

Ik vind dat echt iets van de laatste 2 generaties. Geef je kinderen gewoon zakgeld en daarnaast taken die ze moeten doen, zonder dat daar wat tegenover staat. Anders leer je ze toch heel verkeerde dingen aan?

4. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    @Pepijnn het zijn echt kleine bedragen hoor. En het is in de vakantieperiode, als een soort 'vakantiewerk'. Anders krijgen ze ook vakantiegeld alleen nu doen ze er klusjes voor.

Maar ik ben het met je eens hoor! In het 'gewone' leven ga ik er niet aan beginnen. Ik kreeg ook nooit geld voor het helpen in het huishouden, wel heb ik vanaf mijn 14e vakantiewerk gehad in de zomer om zelf geld te verdienen. Mijn ouders hadden het niet breed en ik moest het toch echt zelf verdienen wilde ik geld te besteden hebben. Ws dat ik het meer vanaf de invalshoek 'vakantiewerk' bekijk.

Buiten de vakantie geef ik ze eigen klusjes, zonder verdienmodel .

smarlicia vindt dit leuk.
  5. smarlicia

smarlicia Niet meer actief

Ik vind het een heel leuk idee voor de vakantie!
    Zo leren ze ook verantwoordelijkheid

6. Rooibosje

Rooibosje Bekend lid

16 jun 2010
    572
    104
    43
    Oeff wat zijn mijn jongens dan verwend nog. Zij hoeven eigenlijk niks. Alleen wat ik echt verwacht is de jas en schoenen opruimen. Gaat soms onder protest. En na het spelen je speelgoed opruimen maar dat doen we ook vaak samen voor het eten.
    Misschien moet ik daar eens verandering in gaan brengen.

7. dreumesje

dreumesje VIP lid

7 jan 2014
    7.565
    1.867
    113
    Vrouw
    #67 dreumesje, 4 aug 2017
    Laatst bewerkt: 4 aug 2017
    Hier zijn ze 6 & 3. Zodra ze thuis komen van school en de Psz dan moeten ze hun tasje leeghalen en op het aanrecht zetten.
    De tas en jas aan de kapstok hangen.
    Schoenen/laarzen in de kast zetten.
    Na het eten hun bordje en bestek op het aanrecht zetten.
    Hun vieze kleren in de wasmand doen die boven staat.
    Hun speelgoed opruimen
    De luier in de vuilnisbak

De oudste ruimt zelf zijn kamer op, pakt zijn eigen kleren en handdoek als hij gaat douchen (ik doe de douche aan en uit.)
    Het bed afhalen vind hij leuk om te doen, dus hij wil die van zijn broertje dan ook doen en gooit het dan netjes in de wasmand.

De jongste vind het leuk om de tafel te dekken. Dus mag de bordjes en bekertjes neerzetten

8. Tegeirian

Tegeirian Fanatiek lid

27 sep 2016
    1.218
    215
    63
    Vrouw
    Kinderen zijn 6 en 7:

- zelf schoenen in de schoenenkast en jas aan de kapstok
    - tas uitpakken als ze thuiskomen van school
    - als ze fruit oid gegeten hebben wat in een bakje zat zelf het bakje oid naar de keuken brengen
    - zelf wassen en aankleden in de ochtend (iig voor zoontje, dochter heeft een verstandelijke beperking dus haar help ik vaak nog met aankleden, omdat het anders a.) uren duurt en b.) ze rustig haar winterkleren aantrekt in de zomer en andersom of alleen een legging met een shirt uitkiest)
    - vieze kleren in de was doen

Verder hoeven ze van mij nog niet heel veel te doen. Ik vind het voor nu belangrijk dat ze verantwoordelijkheid leren nemen voor hun eigen spullen en zooi en later breiden we de taakjes uit.

9. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.192
    431
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Weet niet of het onder taakjes valt maar hier moeten ze ieder geval:

- jas ophangen en schoenen in de kast opruimen
    - vuile was in de wasmand opruimen.
    - speelgoed opruimen als ze uitgespeeld zijn.

Denk wel dat het voor onze 8 jarige goed zou zijn om wat 'taakjes' te krijgen. Leren dat niet alles vanzelf gaat. Ik vind wel met mate moeten vooral onbezorgd kind kunnen zijn.

10. Chocolat

Chocolat Niet meer actief

Hier zijn ze 7 en 5 jaar.
    -jas en schoenen opruimen
    -kleding in de wasmand
    -speelgoed opruimen
    -eigen beker en bord opruimen
    -schooltas leeghalen

11. 2littlemonkeys

2littlemonkeys Fanatiek lid

27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland
    Mijn jongens zijn een stuk jongen (3 en 5) en hebben niet echt taakjes. Wel hebben ze beide dingetjes in huis die ze moeten, zoals:

- jas ophangen en schoenen opruimen
    - speelgoed opruimen, beide kunnen hun kamer perfect opruimen :) alsof ik zelf heb meegeholpen
    - bordjes en bekers naar de keuken brengen
    - kleding in de wasmand (ze hebben beide een eigen wasmand)

Soms willen ze graag helpen met de was ophangen of beddengoed verschonen. De oudste wil graag de afwas doen en af en toe vraagt hij of hij mag stofzuigen als er veel kruimels liggen. Dit verplicht ik ze absoluut nog niet, maar wat ze uit zichzelf willen doen ontmoedig ik ook niet :)

12. Adriana85

Adriana85 VIP lid

20 okt 2010
    6.081
    25
    48
    Mijn zoontje van 5 heeft eigenlijk exact dezelfde taken. Hij kan alleen nog geen boodschappen opschrijven ef op zijn kleine broertje passen. Ik vind het niet meer dan normaal dat je je kind dit soort dingen aanleert. Later moeten ze het tenslotte allemaal zelf doen!

13. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.804
    4.190
    113
    Kinderen zijn hier 9 en 5.
    Ze moeten na ontbijt en lunch hun spullen in de vaatwasser zetten.
    Schooltas uitruimen en opruimen (broodtrommels, gymkleding in de was etc)
    Iedere ochtend hun bed opmaken en 1x per week afhalen (schone lakens erop doe ik)
    Kleding in de was stoppen
    "s avond tafel dekken en afruimen
    En uiteraard hun eigen rommel opruimen (wat vooral bij mijn oudste lijdt tot de "ik moet echt alles doen" discussie ;) )

14. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Mijn oudsten worden 3. Dingen als speelgoed en fietsjes opruimen mag ik eigenlijk wel strenger in worden.

Dingen in de prullenbak gooien, ook zwerfafval op straat, doen ze wel. En eigenlijk vinden ze tafel dekken en helpen met de vaatwasser ook leuk.

Merk aan mezelf dat ik het moeilijk vind om ze taakjes te geven terwijl het normaal is. Vroeger thuis sloeg het door. Mijn moeder had smetvrees en lag meestal depressief in bed. Vanaf heel jong, ongeveer 8 jaar,moest ik zelfstandig het huishouden draaien, inclusief voor jongere kindjes zorgen en haar ziekelijke schoonmaak- en opruim regeltjes vervullen. Als student ben ik nog net niet vervuild ;). En merk nu dat ik dus huishoudelijke taken overbreng associeer met mijn vervelende tijd thuis vroeger.

Nuanceren kun je leren zullen we maar zeggen!

15. Kat1981

Kat1981 Fanatiek lid

7 dec 2009
    1.915
    1.667
    113
    Geschiedenisactrice in een museum
    Brabant
    Mijn dochter is vier, en tot nu toe vindt ze het leuk om te "helpen" (dat ik er daardoor vier keer zo lang over doe, neem ik maar voor lief.);)

Wat ze elke dag moet doen:
    Eigen afwas naar het aanrecht brengen.
    Schoenen naar de gang. (Net iets te vaak haast mijn nek over gebroken als die s'avonds op de grond in de woonkamer blijven slingeren)
    Kleding netjes op het stoeltje leggen.
    Eigen speelgoed opruimen. Soms doen we dat samen.

Omdat we het opruimen vaak samen doen, heeft mijn dochter een "mama heeft mij net geholpen, wat kan ik voor mama doen?" houding. Dit spreekt ze ook letterlijk zo uit.
    Ze helpt me vaak met stofzuigen en dweilen.
    Tijdens de afwas schuift ze haar kinderstoel aan en gaat naast me staan. Als de scherpe dingen eruit zijn en er weer schoon sop is, mag ze los.
    Ze geeft kleren aan en legt ze in de wasmachine of droger.
    Ze heeft geleerd hoe ze kleding moet opvouwen, gaat haar soms beter af dan mij, moet ik zeggen.

Oh, als ze haar bord naar de keuken brengt, moet ik soms nog verdomde snel mijn laatste hap opeten voordat ze mijn bord ook naar de keuken brengt. Hoeft helemaal niet, de druif, maar ze wil zo graag helpen.

16. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    @Adje
    Hier dezelfde taken voor mijn dochters hoor. Ook eigen spullen in de vaatwasser en schooltas uitpakken en opruimen. Zoontje van een vriendin gooit ook zo de tas van zich af. Hij is 9 jaar. Dat kan ik dus niet aanzien he.. Vanaf een bepaalde leeftijd kunnen ze toch echt dingen zelf en vind ik het ongezond dat je het als ouder voor ze doet.

Wat ik ook merk aan de meiden is dat ze nu juist meer aanbieden om iets te doen. Bijvoorbeeld helpen tafel dekken of alvast drinken in schenken als we samen een spelletje gaan doen. En dan kan ik ze zo oprecht een compliment geven. En daar groeien ze dan ook weer van. Ik kan daar echt van genieten bij mijn kinderen als ze zelfstandig worden.

Adje vindt dit leuk.
  17. regenboogworst

regenboogworst Fanatiek lid

22 aug 2014
    1.297
    75
    48
    Mijn dochter is 7 en zoontje is 5

Taken hier zijn:
    Tafel dekken
    bordjes bekers en bestek in de vaatwasser zetten
    Smorgens bed opmaken
    Vieze kleren in de wasmand
    Schooltas leegmaken en spullen in de vaatwasser
    Schoenen in de gang, jas aan de kapstok
    Speelgoed opruimen
    In het weekend en tijdens vakanties helpen ze mee met schoonmaken. Afstoffen doekjes over de tafels.
    Slaapkamer opruimen

Ik vind het heel belangrijk dat ze ook meehelpen in het huishouden. Worden ze een stuk zelfstandiger van en ze vinden het nog leuk ook.

Deel Deze Pagina