Ben ik weer! Deze vraag is voor een vriendin van mij. Zij vindt de uitspraak ee-loo-WIE heel mooi (dus eigenlijk Elodie, maar dan zonder de D). Hoe zouden jullie deze naam schrijven? Eloí? Het is trouwens voor een meisje.
Als ik het zo zou horen en 'blind' (dus zonder suggestie) moest schrijven: Elowy Maar ook logisch zou ik vinden: Eloï Elowi Ik twijfel bij jouw schrijfwijze en bij Eloï nog wel wat of de uitspraak niet gewoon I-loj wordt.
Elowi(e) Elouie Eloï klopt volgens mij ook, maar zou voor mij niet meteen duidelijk zijn qua uitspraak. Maar vind het inderdaad meer een jongensnaam. Vind Eloïse of Elouise dan veel mooier.
Elowie vind ik heb meest logisch, Eloï vind ik echt te veel op een jongensnaam lijken. Maar ik vind het wel een vreemde naam met die uitspraak. Ik hoor heel erg LOI en het klinkt een beetje gekunsteld.
Met Eloï klopt de spelling met wat je zegt. Ik denk wel dat dit vaak verward zal worden met de jongensnaam Eloi/Eloy, wat je uitspreekt als ie-loj. Wat ook nog kan is Eloë, er zijn namelijk ook mensen die hun kind de naam Zoë geven en dit uitspreken als Zowie (ipv Zowee). Die schrijfwijze zou die uitspraak dus wellicht ook wat meer uitlokken. Het fonetische Elowie zou ik persoonlijk niet doen. Ik vind zelf fonetisch geschreven namen helemaal niet mooi en best on-intelligent overkomen.
Hoewel ik snap wat je bedoeld, is dat natuurlijk een beetje gek om zo te stellen. Tenminste, Er zijn genoeg namen die al prima fonetisch zijn, toch, waarvan het eigenlijk vreemder zou zijn als we ze ineens anders zouden gaan schrijven. Het blijft bij een 'originele' naam, of zelfverzonnen, of afgeleid, etc. Een lastig ding. Want wat vind je belangrijk? Dat mensen het goed uitspreken, dat mensen het goed schrijven? Etc.
Ligt helemaal aan de naam. Er zijn duizenden namen die je juìst fonetisch spelt en die op een andere manier heel ‘on-intelligent’ overkomen. Het gaat er meestal vooral om om de meest gebruikelijk schrijfwijze te kiezen. Deze naam is hoe dan ook ‘zelf bedacht’ en daarmee vind ik iedere schrijfwijze even ‘normaal’. En als je toch de vrijheid hebt, dan zou ik kiezen voor de meest makkelijke en daarna de meest mooie. Niets irritanters dan continu de uitspraak moeten verbeteren of je naam moeten spellen.
Absoluut ligt het aan de naam. Ik bedoel vooral namen als Joey, James, Johnny, etc die dan als djowie, djeemz, sjonnie, etc worden geschreven. Dus fonetisch ipv orgineel. Het klopt dat deze sowieso al bedacht is maar dan zou mijn voorkeur zijn om niet Eloï te schrijven als Elowie. De naam oogt anders dan Nederlands en dan vind ik het niet mooi om het zo te schrijven. Er werd om een mening gevraagd, daarom schreef ik het zo op, omdat dit mijn kijk erop was.
Eloïe? Nee, als ik het zo zie staan dan is die laatste E onnodig. Dan toch Eloï. Maar dat staat ook wat vreemd.