Ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die ervaring (en hopelijk tips) hebben. Al van kind af aan gebeurt het dat ik in bepaalde periodes, vaak met spanning/stress, 's nachts uit bed ga en dan vanalles eet of drink, of zelfs meeneem naar bed. Vroeger gebeurde het bijvoorbeeld meer dan eens dat ik een fles frisdrank mee naar bed nam, en pas wakker werd als ik al slapend (liggend!) probeerde te drinken. Dan word je dus wakker in een bed dat zeiknat van de cola is. Heel tof. Mijn moeder was daar ook heel blij mee en heeft flink wat afgemopperd, tot ze me een keer tegenkwam midden in de nacht en merkte dat ik totaal niet wakker ben als ik dat doe. Inmiddels hoogzwanger, verdwenen er weer etenswaren in huis. Eerst dochter uitgehoord of ze echt echt echt niet de koekjes/ ijsjes had opgegeten. Maar t arme kind wist van niets. En de kruimels in mijn nachthemd wijzen een andere schuldige aan. Als ik niet kan slapen, en ik ga beneden zitten, tuurlijk, dan pak ik wel es iets te eten als mijn maag knort (deze week nog een paar stroopwafels). Maar dat is geheel bewust. Vannacht heb ik dus weer gespookt, want vanochtend was de rol volkorenkoekjes zo goed als op (zat gisten nog halfvol), mis ik 2x3 rijstwafels met yoghurt en 2 pakjes mini- ontbijtgranen van dochter. En ik kan me dus echt niks herinneren van vannacht, behalve dat ik het warm had, een beker spa rood heb gedronken en naar de wc ben geweest. Ik heb vriend nu instructies gegeven om alle zoetige koek-achtige dingen buiten bereik van mij te verstoppen, in de hoop dat dat werkt. Ik koop expres al niet teveel lekkers, want de cornetto's verdwenen ruim een week geleden ook zomaar. en dan wakker worden met chocola op je wang. Goed bezig. De hele zwangerschap heb ik me netjes ingehouden, maar het lijkt nu alsof ik de schade aan het inhalen ben door bijna elke nacht op een slaapwandelende snack-rooftocht te gaan. En ik wil het niet! De laatste weken kom ik al razendsnel aan, en voor mijn gebit is dit ook hopeloos natuurlijk. Wat kan ik nog doen, behalve het verstoppen van potentieel nachtvoedsel, om dit te voorkomen? Iemand een idee?
Zorgen dat je overdag genoeg hebt gegeten? Ik heb ook ervaring met slaapwandelen maar niet in de vorm die jij beschrijft. Ik ben ook hoogzwanger en qua eten net een bodemloze put. Ik heb het 'voldoende eten' ook nog niet ontdekt en snaai 's nachts ook bij. Maar wel wakker. Sterkte!
Haha oh sorry, maar moet hier echt om lachen. Kun je jezelf niet trainen om de maaltijd voor de volgende dag koken? Scheelt weer Nee zonder gekheid, ik kan me wel heel goed voorstellen dat dit voor jou vervelend is!! Ik heb geen idee wat je verder nog zou kunnen doen, veel succes in ieder geval!
Ik herken je verhaal over slaapwandelen in drukke stressvolle periodes. Ik ben altijd half bij zinnen als ik slaapwandel. Er kan tegen me gepraat worden, ik praat terug, ik onthoud het, ik kan nadenken. Ik kan alleen mijn acties niet echt sturen en droom soort van verder. Ik heb dit gelukkig niet met eten zoals bij jou (lijkt me ook best gevaarlijk overigens. Straks zet je het fornuis aan? Stik je ergens in?). Ik heb meer dat ik bijvoorbeeld droom dat iemand kwijt is, en dan ga ik gerust het hele huis doorrennen op zoek naar die persoon. Compleet met mopperen omdat ik boos ben dat ie weg is Of ik droom dat er onverwacht bezoek komt en dan ga ik in allerijl opruimen (dit is dan wel weer handig). Ik probeer ook al lange tijd te zoeken naar oplossingen, want ik schaam me er soms echt voor. Bij mij zijn oorzaken: stress, drukte, te weinig slaap (en daardoor licht slapen), nieuwe omgeving, ander bed. Het enige wat lijkt te helpen is vroeg naar bed gaan, en de rust pakken om goed te slapen.
Ahh lijkt me echt naar voor jou maar ik vind het wel echt grappig om te lezen Ik heb geen tips. Zou idd mn man ook alles laten verstoppen denk ik
Jezelf aan bed vastbinden met handboeien? Misschien is dit wat: er bestaan bewegingsmelders (worden gebruikt in de zorg weet ik). Kun je die misschien aanschaffen en neerzetten zodat jij of jouw man wakker wordt zodra je gaat slaapwandelen? Of een bak water naast je neerzetten zodat je daar in gaat staan als je uit bed gaat. Misschien Word je dan wakker
Hmm, ja verder dan de makkelijk grijpbare snacks verstoppen, kon ik dus ook niet. Ik pak blijkbaar echt enkel wat er voor handen is in voorraadkast of keukenkastjes. Niet dat ik een boterham ga smeren, of koken oid. Daar ben ik wel bang voor geweest, net als 'gewoon' de voordeur uit lopen bijvoorbeeld. Of dat ik mezelf ineens een glas wijn inschenk oid, ook geen fijn idee tijdens de zwangerschap. Maar er zit waarschijnlijk toch ergens een begrenzing. Maar ik moet dus al tig keer plassen 's nachts en een deel daarvan krijg ik al niet bewust mee. Ik heb nu maar met vriend afgesproken dat als hij merkt dat ik uit bed ga, hij even blijft luisteren of ik echt alleen ga plassen. Als ik verdacht lang wegblijf, kom me dan even uit de kastjes halen. Ik ben dan wel te sturen namelijk, ik praat alleen niet echt terug. (Voel me net een peuter of een demente bejaarde qua omschrijving... "kom maar even mee, dan gaan we weer naar bed...") De enige andere rare dingen die ik doe, zijn bijvoorbeeld de tablet pakken en een spelletje doen (en me de volgende dag afvragen wie er met mijn spel bezig is geweest want dingen zijn anders!!!). Of in de ochtend mopperen dat het wc-papier op is, terwijl ik de enige ben die die nacht naar de wc is geweest.
Jaaaren geleden waren hierover afleveringen of bij Oprah of dr.Phil, weet het niet meer zeker. Maar misschien dat je ze op youtube ofzo terug kan vinden.
Jeetje ik vind het eigenlijk niet grappig en snap heeeel goed dat je hiermee zit! Hopelijk kan je vriend je tegenhouden.
Sorry, maar ik zit hier echt hardop te lachen, hilarisch! Ik kan wel begrijpen dat het voor jou heel lastig en irritant is. Je vriend een oogje in het zeil laten houden lijkt een goede oplossing, maar wel een tijdelijke. Misschien voor in de toekomst inderdaad eens naar zo'n bewegingsmelding kijken? Dan zet je hem op een punt na de wc (trap of keuken), zodat hij alleen af gaat wanneer je echt te ver weg loopt. Succes met het vinden van een goede oplossing.
Ik heb hetzelfde jarenlang gehad. Vooral in drukke periodes maar ook tijdens mijn zwangerschappen. Gek genoeg na mijn laatste zwangerschap geen last meer van gehad, althans voor zover ik weet. Ik werd wakker met stapels koekjes naast mijn bed. En kruimels in mijn pyjama. Helaas heb ik niet de tip voor je waardoor het stopt.Het is echt heel vervelend omdat je er zelf geen weet van hebt en dus er zo weinig aan kan doen. Maar weer dat je dus niet de enige bent met deze "afwijking"
Ik weet goed hoe je je voelt, alleen blijft het bij mij altijd alleen bij drinken en eet ik niks. Ik ben dus wel een keer naar buiten gegaan (aangekleed en wel) in Mn auto gestapt en heb deze ook gestart om naar Mn werk te gaan. Toen pas kreeg ik in de gaten dat dit niet klopte.. bij mij is het voornamelijk om periodes dat ik erg vermoeid ben en wordt het daarna minder. Mijn broer heeft het ook met eten, net als jij. Bij hem thuis (en vroeger bij Mn ouders) verstoppen ze nu inderdaad sommige dingen, maar dat houdt niet alles tegen hihi.. Volgens mij heb ik wel eens gelezen dat hypnose zou kunnen helpen, maar hier verder geen ervaring mee.