hallo dames, weet iemand van jullie een lekker recept met kip, ik maar er meestal een salade bij en aardappelen of patat maar wil eens wat anders! maar niet te ingewikkeld Wie o wie kan me helpen?!
Je kan bijna alles met kip maken.... Knorr wereldgerechten bijvoorbeeld...kunnen gewoon niet mislukken.
gewoon lekker rijst? Maar dan wel lekker maken haha! Voor 3 a 4 pers: half pakje boter in de pan laten smelten. 3 glazen basmati rijst schoonmaken met water (let maar eens op de troep die er nog af komt) Dan de rijst in de pan doen, de boter er doorheen roeren. Dan evenveel glazen warm water door de rijst doen, dus in dit geval 3 glazen warm water door de rijst doen. dan 2 a 3 blokjes Kippenbouillon erdoorheen.. even roeren. dan het vuur op zn zachtst zetten.... en de deksel op de pan en dan gewoon laten staan tot al het water is verdampt... Dan als het water is verdampt roer je de rijst nog eens om, om te kijken of het water onderin ook is verdampt. Als dit zo is nog even een theedoek om de deksel heen doen en dan nog even de deksel op de pan. Maar het vuur doe je al uit! Dan na 5 a 10 minutjes heb je heeeeeeeeerlijke rijst bij de kip! Liefs Kiss
Ik doe altijd aardappels snijden in 4en, in een ovenschaal kip insmeren met olijfolie en zo'n 4 koppen water erbij wat oregano en je hebt 1,5 uur later heerlijk eten
Ik heb ook nog een heel lekker recept, maar het is wel met kipfilet... Maar het erg lekker en met weinig calorieen: Voor 4 personen: -2 kipfilets in blokjes -rode, groene en gele paprika in stukjes -2 a 3 gesnipperde uien -6 eetlepels chilisaus -8 eetlepels ketchup -ketjap -kerriepoeder -blikje ananas -olijfolie Je marineert de kipfilet met wat ketjap, kerriepoeder en olijfolie. Terwijl dit lekker staat in te trekken, snijdt je alle groenten. Hierna bak je de kip en als dit gaar is, gooi je de groenten erbij en daarna de ananas, ketchup en chilisaus en dan smullen maar. Dit is erg lekker met stokbrood, maar ook met rijst. Dus eet smakelijk.... xxx Linda
En als je eens de normale hollandse pot op tafel wilt hebben (aardappelen vlees + groenten) maar tóch iets speciaals en bijzonder lekkers .. dan kun je het volgende doen met wat kipfiletjes: Neem een kipfilet. Snijd hem horizontaal open (als een broodje) en leg hem plat neer. Doe er een celefaantje overheen en sla de kipfilet nog platter! Celefaan kan er nu weer vanaf. Laat de kipfilet open liggen en strooi er peper en zout in. Dan een plakje achterham, een plakje kaas en wat schijfjes tomaat. Vouw de kipfilet dan dicht (wederom als een broodje) en steek het geheel vast met wat cocktailprikkers zodat alls op zijn plek blijft zitten. Bestrooi de creatie aan 2 kanten met wat paneermeel. Nu kunnen de kipfilets in de pan, gewoon aanbraden alsof je een normaal lapje vlees hebt. Het eindresultaat is heeeeeerlijk! En het ziet er bovendien ook nog eens heel feestelijk uit! Hier altijd een gegarandeerd succes als ik eters heb
ja, marinade:1 kopje olijfolie, 2 theelepeltjes paprika poeder, 2 l koriander, 2 l komijn(gemalen), 2 teentjes knoflook, zwarte peper, zout.alees op de kippen poten smeren, en de poten aprox 75 min in de oven onder een dexel of aluminiun folie,240 gr.
kipfile in blokjes snijden...gaat het makkelijkst als de kip nog half bevroren is een zakje nasi kruiden...volgens mij van knor...kan ook van honig zijn. eerst de kipfile bakken tot die bijna klaar is dan 'n klein beetje water bij de nasi kruiden doen en deze met de kipfile samen bakken. lekker voor in 'n pitabroodje
Ik heb wel een super recept voor Indonesische hete kip uit de oven. Weet niet of je daar van houdt? Zoja dan ga ik het recept voor je opschrijven, hoor het wel
ik heb nog wel een lekkere voor je heb laatst ook nog aan iemand hier doorgegeven en die vond het ook erg lekker. komtie hoor: had dit ooit kant en klaar bij de albert heijn gehaald maar aangezien ze die praktisch nooit hebben uit mn hoofd geprobeerd te maken. de hoeveelheid kruiden moet je een beetje aan je eigen smaak aanpassen. maar neem je kipfilets, zorgt dat ze goed ontdooit zijn als je ze uit de diepvries hebt. die leg je +/- 15 minuten in een marinade van : -zonnebloem olie -kant en klaar kipkruiden -peper -zout -gedroogde peterselie -pesto -knoflook dit alles na 15 minuten samen(dus de kip en de marinade) in een ovenschaal en dan bovenop de kip nog wat klontjes kruidenboter en er pijnboompitten overheen strooien en dan 20/25 minuten op 200 graden.(kan zijn dat het wat langer moet maar dit zie je snel genoeg als je de kip uit de oven haalt, is een beetje afhankelijk van wat voor je oven je hebt) ikzelf ben fan van kipfilet uit de oven omdat dit veeeel malser is dan uit de pan. je marinade bakt niet vast aan de buitenkant( denk aan de oranje kipfilets) maar trekt erin. P.S ook erg lekker is de kipfilet in kleine stukjes te maken en dan serveren met aardappelblokjes en boontjes(die met de aardappels meegekruid en gebakken zijn in de koekepan) succes!
Mijn favoriet, een familierecept: AJAM PEDIS (hete kip) Ingrediënten 4 kippebouten, 3 grote uien (minimum), 2 teentjes knoflook, 3 eetlepels neutrale spijsolie, 2 tl. trassie, 2 tl. assem (tamarindepasta), 1 el. sambal oelek, 1tl. suiker, 2 el. ketjap manis, 1 kopje water Bereiding * Was de kip in water met wat citroensap. Scheid de kippenpoot van de karbonade. Doe de kip in een braadslee of een grote ovenschaal en schuif hem in een hete, voorverwarmde oven (180 - 200 graden Celsius.) * Snipper de uien. Wil je veel saus, gebruik dan meer uien dan het minimum van drie. Fruit ze in de spijsolie in een grote, ovenvaste pan met een dikke bodem en knijp de knoflook erboven uit. Voeg de fijngemalen trassie toe. * Als de uien glazig zijn en de de trassie is opgelost, voeg je de sambal toe. Roer de sambal goed door het uimengsel, zodat het een mooie rode kleur krijgt. Voeg de assem, de ketjap en het kopje water toe en roer nog eens flink. * Om de hete smaak van de sambal en de zure smaak van de tamarinde uit te balanceren voeg je suiker toe naar smaak. Laat de saus 5 minuten pruttelen. * Laat de kip in circa 45 minuten garen en een mooi knapperig, goudbruin velletje krijgen. Haal de kip uit de oven en doe de stukken in de pan bij de uiensaus. (Of doe uiensaus en kip in een ovenschaal als je niet een ovenvaste pan hebt, die groot genoeg is.) Gooi in ieder geval het uit de kippenbouten uitgebakken vet weg. * Zet de kip in de uiensaus in de oven. Zet de oven iets lager, de kip hoeft alleen in de saus te stoven zodat alle smaken goed in de kip trekken. Laat alles nog zo'n 20 minuten doorgaren.
Een goede kennis kwam met het volgende recept aan.... (vroegere postster op ZP).... Ingrediënten Een kip van ongeveer 5 kilogram twee grote flessen scotch whisky (liefst single malt) 200 gram spekreepjes 4 eetlepels olijfolie peper en zout Voorbereiding De oven voorverwarmen op 180 graden De kip larderen met de spekreepjes en de binnenkant opwrijven met peper en zout Een longdrinkglas voor de helft vullen met whisky Bereidingswijze 1. De whisky opdrinken gedurende het opwarmen van de oven. 2. De kip op de muu... vuurvaste schotel leggen en een tweede glas whisky inschenken. 3. Het tweede glas whisky opdrinken en de kip in de oven plaatsen. 4. Na 20 minuten de oven op 200 graden zetten en twee blazen bullen met whisky. 5. De klazen opdinken en de scherven van et eerste klas oplaapen 6. Nog een aalf klas insjenke en opdlinke 7. Na n nalff uul de hoven opendoen om kib te sjekke 8. Blantwondezalf in de padkamer gaanaale en op de povenkand van de linkerhand doen. 9. Den ove nesjot geve. 10. Twi glase insjenke van de biski en tmiddeste glas oplaape. 11. Denove opedoen as deerste bles biski leegis en de sjotel vastpakke 12. De blantwondesalf op de binnekand van twie hande doen en kib oeprape. 13. Dander glase biski oepdrinke. 14. Kib noggis oplaape met nen hantdoek de blantwondesalf van de kib vege. 15. Hande ontvette me biski en den tuub salf twee kier oeprape. 16. Tkapot glas opvege en kibb trug in denove zette. 17. Kib oprape en denove opedoen. 18. De twiede bles biski opedoen en oeprape van de keukebloer. 19. Optaan ban de bloer entvettig spek onder dekas vege. 20. Noggis optaan en dan tochma blijve zitte. 21. De bles opte grond zette. 22. Ban de teut drinke, de klase zen op of kepot. 23. Denove afzette, doge toedoen en de hele nacht roenke. 24. De volgende late namiddag paracetamol kopen, de kip aansnijden met het zilveren feestbestek en op smaak brengen met citroenmayonaise. Serveertips Met het oog op uw gezondheid en op eventueel brandgevaar leent dit recept zich beter als voordracht op feesten en partijen dan als maaltijd.
Ik heb geen gerecht met kip maar een gerecht wat ik altijd bij de kip eet! Hete sperzie boontjes; Sperzieboontjes, Spekreepjes, 2 uien, 4 tenen knoflook, Tomaten blokjes, 2 eetlepels bruine suiker, 1 eetlepel sambal oelek, 2/3 eetlepels ketjap manis, Sperzie boontjes schoonmaken en eventjes koken,uien snipperen,knoflook klein snijden en deze samen even fruiten dan de spekreepjes bakken en uit laten lekker.vervolgens de uien,knoflook en spek bij elkaar doen de tometen blokjes9Metsap) erbij doen en de sambal,suiker en ketjap.Alles eventjes door laten koken,lekker rijst erbij koken en natuurlijk je kip niet vergeten.
Kippenpootjes? Die zijn het lekkerst uit de oven (vind ik dan). Ik doe het altijd zo: 1. Als je het velletje wilt laten zitten: eerst de pootjes schoonmaken, d.w.z. alle achtergebleven haartjes en vetstukjes met een mesje weghalen onder de koude kraan. 2. Pootjes bestrooien met zwarte peper, paprikapoeder en knoflookpoeder. 3. Overgieten met zoute soja-saus. Ik gebruik altijd van die flessen met een blauw-wit etiket ("Blue Label black soy sauce, pikant"). Ze zijn gewoon te koop bij de supermarkt, in ieder geval wel bij AH en C1000. Flink wat soja-saus erover doen, voor 5 pootjes gebruik ik ca. 1/8 fles. In eetlepels zou dat een stuk of 10 zijn. 4. Pootjes met een vork een beetje inprikken. 5. Met je handen de marinade goed inwrijven, ook onder het vel. Je kan de kip zo een paar uur laten marineren, maar dat hoeft niet, hij kan ook meteen de oven in. 6. Voordat hij de oven ingaat, eerst een dun laagje zonnebloemolie in de ovenschaal doen, en met een lepel wat olie over de pootjes gieten. 7. Aluminiumfolie over de ovenschaal doen, en vervolgens een half uur op 180 graden in de oven, op stand hetelucht met boven- en onderwarmte. 8. Na een half uur kippetjes omdraaien, en weer met folie erover een half uur in de oven. 9. Na weer een half uur, de 'jus' uit de ovenschaal overgieten in een pannetje, en de kippetjes weer met een klein beetje soja en olie besprenkelen. 10. Folie wegdoen. 11. De kippetjes 10 minuten onder de grill op 180 graden zetten. 12. Omdraaien, en nog eens 10 minuten. Je kan ze ook langer onder de grill laten (hoe langer hoe beter), maar ze mogen niet verbranden natuurlijk. 13. Klaar! De jus kan je aanlengen met een scheutje water, dan heb je lekkere pittige vleesjus voor over de rijst. Zo eet ik dat tenminste altijd. Met snijboontjes erbij, lekkerrrr! Overigens moet je dit niet gaan maken als je de hele dag gewerkt hebt, want inclusief schoonmaken van de kip ben je hier toch al gauw anderhalf uur voor kwijt.
ik heb nog een lekker recept voor een hele kip: je neemt 3 a 4 citroenen, de schil van de citroenen even goed boenen onder de kraan en dan met een coctailprikkertje helemaal lek prikken. dan stop je ze bij de kip naar binnen (door het gat waar zijn kop eerst zat ) dan vet je een ovenschaal in met wat olijfolie en dan zet je de kip in de voorverwarmde oven (200 graden) tot hij gaar is. niet té heet, bij een normale maat kip is het meestal een halfuurtje. Door de citroensap die verdampt door de gaatjes van de citroenschil heen wordt de kip superzacht en mals, en het is ook een mager gerecht. het vel wordt vanzelf lekker knapperig en omdat er zoveel vocht in de citroenen zit, verbrandt de boel niet. succes!