Ik heb in Beijing een heerlijk lamsgerecht gegeten en zou heel graag het recept ervan willen weten. Misschien dat iemand hem hier kent. Het schijnt een islamitisch gerecht te zijn dus niet Chinees. Het was een ronde ovenschaal met brood onderin en daaroverheen de lamsschotel met groffe stukken lamsvlees (met bot), rechthoekige plakjes aardappel. Volgens mij zat er verder geen groente in en het werd in de oven bereid. Meer weet ik niet, alleen dat het heerlijk was.
Ik weet niet of het uit een specifiek land komt. We hebben het gegeten bij een Russisch restaurant maar ook bij Arabisch restaurant.
Dat is Besbarmak. En gerecht uit schapenvlees/lamsvlees. Wordt vooral gegeten in Centraal Azie. Mijn schoonmoeder maakt het wel eens. Besbarmak betekent "vijf vingers". Je moet het met je rechterhand eten.
Chebu: Dat lijkt er wel heel erg op alleen wordt er in Besbarmak noodles gebruikt ipv brood en was het gerecht veel donkerder van kleur.
Ik heb hem gevonden! En ook nog in precies in hetzelfde restaurant als waar wij het gegeten hadden. Was een klein restaurant verstopt in de Beijing ghetto, hoe toevallig is dat. Het is de derde foto van deze site Lamb, with a side of lamb: Crescent Moon Uighur Muslim Restaurant ( Nu nog het recept vinden.
Aangezien ik koken erg interessant vind en nieuwsgierig werd naar dit gerecht, ben ik ff gaan zoeken Dit is wat ik heb gevonden: Het brood Uyghur Neng (Nan) With Cumin and Onion De stoofpan, want dat is het... Een Chinese lam stoofpot Cook the Book: Beijing Lamb Stew | Serious Eats : Recipes
En als je dat niet kan met je rechterhand eten? (gewoon interesse) Verder klinkt het wel heel lekker.
Nee, Besbarmak kan ook met brood. Aangezien de Oeigoeren verwant zijn met de Kazachen is het ongeveer hetzelfde recept. Wij eten het in Kazachstan meestal met brood trouwens. Nou ja, je kunt het met zoveel variaties eten als je zelf wil. De Beijing Lamb Stew is ook weer een variatie.
Je hoeft het niet met de rechterhand te eten . Met de rechterhand eten is een echt islamitisch gebruik dit komt omdat ze de bips met de linkerhand schoonmaken. Links met je handen eten word dan ook als onhygiënisch gezien .
Linana: Jouw gerechten zijn precies de goeie. Het gerecht komt inderdaad uit de Uyghur keuken. Ik heb uiteindelijk dit recept gevonden op internet en heb het gemaakt met lam ipv kip. Het leek er heel erg op en was erg lekker. http://translate.googleusercontent.com/translate_c?depth=1&hl=nl&rurl=translate.google.com&sl=auto&tl=nl&u=http://home.meishichina.com/recipe-111964.html&usg=ALkJrhibpph1TsMZvGKOuydjqAQzvz7j4w Als bijgerecht heb ik spinazie met pinda's gemaakt, echt een aanrader! Madame Huang's Kitchen: Beijing's spinach and peanut appetizer
Het was wel even zoeken De spinazie met pinda's klinkt erg lekker, daar was ik nou nooit zelf op gekomen