Hallo allemaal, Mijn vrouw is op dit moment bijna 30 weken zwanger, dus we zijn druk bezig met het inrichten van de babykamer. Nu staan er op sommige "uitzetlijsten" een heleboel spullen voor de verzorging van de baby: babywasgel, babyolie, babylotion, babydoekjes, babyolie, babyshampoo, babyhaarolie enz. enz. . Maar wat heb je nu echt nodig in het eerste begin? En welke merken kunnen jullie aanraden?
In principe is warm water en evt. een beetje wasgel/wasolie genoeg om je kindje te wassen. Babydoekjes gebruik je om de billen af te vegen, dus die zijn ook nodig. Na het schoonvegen gebruiken sommigen talkpoeder, anderen gebruiken sudocreme, 't is maar wat je prettig vind. Ik zou zeggen koop zo min mogelijk, bijhalen kan altijd nog. De één zweert bij Zwitsal, de ander bij Natusan, Weleda of Kruidvat eigen merk. Gewoon alle potjes open draaien, ruiken welke je het lekkerst vind en die nemen. Tenzij jullie alletwee een heel gevoelige huid hebben, dan kun je beter ongeparfumeerde spullen nemen voor het geval je kindje ook zo'n gevoelige huid heeft.
Ik vond al die producten ook een beetje overdreven en heb alleen bodylotion en wasschuim gekocht, van zwitsal (vanwege de geur). Tegen de tijd dat het kindje haar krijgt, haal ik desnoods wel shampoo, al kan je daar ook het wasschuim voor gebruiken. En haarolie is geloof ik voor als het kindje daar wat schilfers zou krijgen. Mocht dat gebeuren, dan is dat ook snel genoeg gehaald, en anders zit je er maar mee. Ik heb ook Sudocreme (uit de Prenatal blije doos) en daar zit zink in. Dan hoef ik toch geen zinkzalf meer te kopen? En Bepanthen waar iedereen het over heeft, dat wordt toch zo'n beetje voor dezelfde dingen gebruikt als Sudocreme? Of is het handig om dat toch ook nog in huis te halen. Billendoekjes zitten trouwens ook in de Prenatal blije doos, dus die hoef je ook niet zelf te kopen als je die doos zou nemen.
Heb nog maar 1 keer sudocreme gebruikt, en nog nooit bepanthen. En in het badje altijd een beetje wasgel van Zwitsal. Babyolie 1 keertje gebruikt.
Zou het misschien ook schelen hoe je hier zelf in bent? Want ik zie soms cremes bij de drogist, dan weet ik echt niet wat het is! Ik doe voor mezelf ook niet heel veel: ik was me met wasgel, doe een dagcreme op, klein beetje make-up en klaar. Kan me voorstellen dat vrouwen die zelf al 2 uur bezig zijn met smeren en stuccen ook bij hun kindje meer spulletjes gebruiken. Of is dat gek gedacht?
Ik gebruik zelf wasschuim (kruidvat) om te wassen, babychampoo (hema) voor het haar (onze dochter heeft een flinke bos), weleda olie voor de huid (goedkopere olie werkt wellicht ook, maar dit had ik gekregen en bevalt goed), sudocreme voor de billetjes (gekregen in verschillende babykadodozen dus nog nooit hoeven kopen) en verder billendoekjes. Ik heb nu uit de aanbieding Natusan billendoekjes en vind ze verschrikkelijk stinken, moet daarna mijn handen wassen om de stank van mijn handen te krijgen en de laatste doekjes zijn altijd kletsnat en daardoor haast niet te gebruiken. De zoogcompressen van natusan zijn wel de beste (ja-ja, die heeft je vrouw staks ook nodig ). Heb ook een keer zwitsal billendoekjes gehad uit zo'n gratis pakket, maar dat waren hele kleine doekjes. Ga straks weer over op mijn vertrouwde kruidvat billendoekjes, die bevielen het beste. Die zijn groter dan die van zwitsal, goedkoper en ik vind ze lekkerder ruiken (vooral de lavendel), maar dat is een kwestie van smaak (zie topic beste/slechtse aanschaf). Van de andere producten zijn de merken toevallig gekozen maar ze bevallen goed. Heb je al gekeken bij het topic grootste miskoop/aanrader? Daar kom je in ieder geval veel tegen dat mensen te veel verzorgingsspullen hadden en veel baby's niet tegen zwitsal kunnen. Dus gewoon de goedkoopste kopen... Grootste miskoop/aanraders: http://www.zwangerschapspagina.nl/viewtopic.php?t=75708
Ik ga in huis halen....billendoekjes, sudocreme badolie, bodylotion en haarlotion....da's wel genoeg volgens mij....
Ik gebruik voor in bad geen olie, maar wel voor daarna. Ik vind olie in bad een beetje eng, omdat dat schadelijk kan zijn mocht het per ongeluk bij de longen komen. Talkpoeder schijnt niet goed te zijn om te gebruiken, omdat dat teveel stuift en niet goed is voor de longetjes van baby's. Wij hebben allebei niet zo'n gevoelige huid, Eva wel, hier dus geen Zwitsal. Ik gebruik het volgende: haarlotion (Zarqa) 3 in 1 wash van Zarqa, gebruik het alleen om Eva's haar mee te wassen (ze heeft vanaf haar geboorte al aardig wat, maar met 6 weken voor het eerst gewassen met shampoo). Voor in bad gebruik ik niets Babyolie (Zarqa) voor na het badje Sudocrem voor de billen Bepanthen soms voor de billen, maar vooral voor droge plekjes. Lavendel billendoekjes van de Kruidvat vind ik juist stinken, ik heb de lavendel van de Etos . San, klinkt op zich wel logisch , maar Eva heeft soms last van eczeem en sowieso een gevoelige huid en dan moet je wat meer smeren, ik ben zelf helemaal niet zo smeerderig, maar wil wel dat Eva een mooi huidje heeft.
Het enige dat ik tot nu toe gebruikt heb is: -Billencreme (zwitsal) -Bepanthen (voor op dr gzichtje, dit kratst ze nl open) -Bad/douche schuim (zwitsal) -Babyolie van Natusan (ze heeft een droog huidje dus de kraamverzogster raadde de olie van zwitsal daarom af) -Balneum creme voor dr droge huidje
wij hebben eigenlijk alleen maar wasgel, badschuim en bodylotion van natusan (lavendel) gebruikt, omdat natusan geen shampoo heeft gebruik ik de shampoo van zwitsal (pas sinds 8mnd). verder hebben we 1x sudocrem gebruikt (om er vervolgens achter te komen dat onze zoond aar niet tegen kan). uiteindelijk hebben we via de huisarts eens een tube vaseline lanette creme aanbevolen gekregen, en dat bevalt ons echt veel beter dan sudocrem, bepanthen etc., werkt veel beter bij flinke luieruitslag
Dank voor de tips. Rustig aan doen met inkopen, dus. Ook een goede tip om eerst maar eens te ruiken bij de drogist. Ik denk dat we het dan maar voor de eerste dagen houden bij wasgel en lotion of vaseline of zo, en dan maar eens kijken wat de kleine t.z.t. fijn vindt.
Wat je misschien zou kunnen doen, is: een paar mini-flacons kopen. Het is nu vakantietijd, dus de drogisten liggen vol met allerhande dingetjes in mini-flacons. Vooral de Etos heeft er veel, en ook juist veel dingetjes voor de baby. Op die manier kun je mooi het één en ander uitproberen. Een paar dingen zijn echt nodig hoor: - billendoekjes (voor het schoonmaken van de billetjes) - babyolie (hiermee kun je de eerste ontlastingen van je baby -die van de eerste paar dagen zijn nogal lastig schoon te poetsen van de billetjes- goed schoonpoetsen... later kun je babyolie o.a. gebruiken voor andere schoonmaakacties -oortjes, achter de oortjes, etc.- , het lekker insmeren van je kindje na het wassen, etc.) Voor wat betreft de wasproducten: er zijn ook 3-in-één-producten verkrijgbaar (bijvoorbeeld Natusan Top to Toe) waarmee je je kindje zowel de haartjes als het lijfje kunt wassen. Dat scheelt misschien weer extra potjes? Succes!
Heb amandelolie van Lavera voor in bad en om te smeren daarna. Potjes sudocreme gebruik ik heel af en toe, die komen gewoon uit zo' babypakket die je gratis krijgt. Verder heb ik altijd sensitive babydoekjes van de Hema en that's it eigenlijk. Vind het nogal onzin om Lena te gaan poetsen met sop maar ja de ander vind dat juist wel weer fijn...
Wij gebruiken: Billendoekjes van Pamper (Naturals) Badspul goede nacht & Shampoo van Zwitsal (alhoewel je het haar in principe ook gewoon met het badspul kunt doen) Zinkzalf Sudocreme (ook zo'n klein potje uit een babypakket) Babyolie van Weleda
Wij gebruiken: Billendoekjes wasschuim van Zwitsal Babyolie van Weleda voor massages Meer als genoeg, we hebben nog wel een potje sudocreme staan maar dat is zo'n potje dat je gratis krijgt bij een van die dozen. Hij is nu bijna anderhalf en we gebruiken nog steeds dat potje. Of nou ja, we gebruiken het dus zo goed als niet.
Dat was een goede tip van de mini-flacons: we hebben een heel setje bij de Etos kunnen kopen. Het lijstje werd dus: - wasgel - babyolie - billendoekjes - en vaseline/sudocreme/lotion.
wat wij gebruiken en/of hebben gebruikt toen Thomas wat kleiner was: - billendoekjes zwitsal en/of pampers - heel soms bepanthen/sudocrem voor rode plekjes in de liesjes of in het nekje (van het vele supen --> melk in de nekplooitjes) - wasgel - shampoo - veel badolie en verder is vaseline handig voor als je temperatuur moet meten Wij hadden ook baby-olie gekocht; dat heb ik alleen af en toe gebruikt voor het schoonmaken van het naveltje en evt massage (maar Thomas is geen baby die al te veel gefrunnik wil na het bad, maar gewoon de fles! ) Oh ja en body-lotion hoef je niet te kopen hoor (babyolie is voldoende) Nu hij groter is koop ik ook snoetendoekjes (of hoe heten die dingen), om zijn toet te poetsen na de groente of fruit-hap en ik heb (volledig onzinnig maar wel erg leuk), haargel gekocht nu zijn haartjes wat langer worden.
Nou ik denk dat ik wat te veel in huis heb gehaald. Maar ja kan ik het zelf nog gebruiken dadelijk. vind het zelf ook lekker ruiken enzo.
ik gebruik alleen badolie en babyolie van zwitsal voor de rest eigenlijk niks.ja voor elyesa shampoo van zwitsal. olie is het beste zegt mijn dokter een kindje moet glibberen als een fis zegt ze altijd.
De eerste paar dagen gebruik je in het badje niks, dat wodt in ieder geval niet aangeraden, omdat dan de natuurlijke bodylotion oftewel vernis sneller eraf gaat. Dingen die je echt veel gebruikt -zeepvrije wasgel -eventueel een olie of bodylotion voor na het baden -bij de aanwezigheid van haar een mini flesje shampoo. Onze zoon is nog steeds bijna kaal - zelf ben ik heel blij met bepanthen vind ik ook hygienischer dan sudocreme omdat bepanthen een tube is en sudo een pot. Dit is handig voor rode billetjes of andere irritaties aan de huid -luierdoekjes uiteraard -snoetenpoetsers heb je nog lang niet nodig -voor de medicijnkast zou ik zetpillen paracetamol 60mg kopen verder weet ik het ook even niet meer, maar volgens mij is dit vrij compleet. Teveel cremetjes en spulletjes zijn nooit goed voor de tere huidjes, gebuik dus alleen het hoognodige.