familienaam baby bij ongehuwd

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door mano82, 15 mrt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mano82

mano82 Fanatiek lid

15 mei 2007
    1.554
    0
    0
    grafisch ontwerpster
    Ik weet niet of dit onderwerp reeds aan bod is geweest maar ik zet het hier toch even neer omdat ik het nergens heb terug kunnen vinden.
    Mijn vriend en ik zijn ongehuwd en kunnen dus zelf kiezen welke familienaam we nemen. Hij wil uiteraard per se zijn naam nemen, maar ik vraag me af of er een reden is waarom de naam van de vader genomen wordt (dit is tenslotte wel zo bij gehuwde koppels maar niet bij ongehuwde). Weten jullie daar een antwoord op?
    En voor de ongehuwden onder jullie, welke familienaam nemen jullie?

2. ikke1981

ikke1981 VIP lid

14 apr 2006
    13.689
    0
    0
    Den Haag
    de zudden van mn broer zijn bijde ongehuwd, en hebben ook bijde de naam van hun zelf gegeven aan hun kinderen.
    Wij hebben de naam van mn man ook gegeven aan ons zoontje. Wij zijn wel gehuwd maar ik heb mijn eigen achternaam gehouden

3. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.232
    7.278
    113
    Vrouw
    Brabant
    Wij hebben de naam van mijn vriend genomen. Als wij ooit gaan trouwen zal ik ook zijn naam aannemen. En waarom? Weet ik eigenlijk niet, eigenlijk omdat dat 'standaard' is. En ik vind de achternaam van mijn vriend leuker dan mijn eigen achternaam ;).

4. Marlie81

Marlie81 Bekend lid

17 jun 2007
    768
    0
    0
    Ons zoontje heeft ook de achternaam van mijn vriend. Mochten we ooit nog eens gaan trouwen dan neem ik ook die naam aan. Is bij ons eigenlijk niet iets geweest om over na te denken.....vonden we allebei logisch.

5. Fleur1

Fleur1 VIP lid

14 apr 2006
    5.068
    0
    36
    wij hebben ook de achternaam van me vriend want tja als we dan ooit misschien in een hele verre toekomst trouwen dan is dat allemaal wat makkelijker

6. agnes78

agnes78 Fanatiek lid

12 okt 2007
    1.460
    0
    0
    Wij hebben het er wel uitvoerig over gehad. Uiteindelijk hebben we gekozen voor zijn naam, zonder reden eigenlijk. We moesten bij het loket antwoord geven op die vraag zonder dat we besloten hadden. Mijn vriend zei niks, dus toen heb ik maar antwoord gegeven..

7. agnes78

agnes78 Fanatiek lid

12 okt 2007
    1.460
    0
    0
    Maar als jullie trouwen mag hij ook jouw naam aannemen toch?

8. Fleur1

Fleur1 VIP lid

14 apr 2006
    5.068
    0
    36
    ja je mag tegenwoordig kiezen welke naam er word gebruikt.

9. Mary Jane

Mary Jane Fanatiek lid

7 mei 2007
    3.426
    0
    0
    Je mag zelf kiezen en wij hebben wel gekozen voor de naam van mijn vriend. Ik wil (als we ooit trouwen) zijn naam ook al niet...dus de baby dan maar wel...

10. Sharon20

Sharon20 Fanatiek lid

19 feb 2008
    3.365
    0
    36
    essen
    ikzelf vind het vrij logisch dat ons kindje de naam van papa krijgt... wij zijn ook niet getrouwd, en mijn vriend wil ook niet trouwen (hij heeft 2x een scheiding van zijn ouders moeten meemaken en wil die problemen zelf nooit hebben) dit kan ik best begrijpen en ik heb er ook geen moeite mee.. zon papiertje doet me niets (in onze harten horen we samen, getrouwd of niet)

ik denk dat "als" ik het zou overwegen om het kindje mijn eigenste achternaam te geven mijn vriend hier erg ongelukkig van zou worden...

als onze relatie bv niet goed was ofzo dan zou ik hier wel over denken.

11. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.818
    3.344
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Wij zijn wel getrouwd, maar mijn man draagt mijn achternaam, wij hebben dus geregeld dat ons kindje straks ook mijn naam krijgt (automatisch zou het dus de naam van m'n man krijgen -die hij dus zelf niet draag)

12. Timiris

Timiris Bekend lid

6 jul 2006
    739
    0
    0
    van alles met paarden
    Doetinchem
    Wij hebben gekozen voor zijn achternaam,omdat we volgend jaar voor alsnog gaan trouwen.
    Lekker makkelijk dus ;)

13. Lolake

Lolake Actief lid

24 mei 2007
    203
    0
    0
    Wij hebben ook gekozen voor de naam van mijn vriend. Hebben hier niet echt bij stilgestaan. Is traditie en ik ben nogal traditioneel.
    Het hoort gewoon zo vind ik.
    Maar iedereen moet dit zelf beslissen.

14. Mvjason

Mvjason Fanatiek lid

30 sep 2007
    1.677
    0
    0
    mama
    Utrecht
    vind het hel normaal dat je kind de naam van de vader krijgt hij is tenslotte de vader en als je het op jou naam doet heeft hij er geen zeggenschap over werd ons verteld op het gemeente huis

15. Chantal1986

11 feb 2008
    68
    0
    0
    rotterdam - zuid
    Mvjason : de achternaam heb nix met zegenschap temaken
    Als je niet getrouwd ben en geen samenlevingscontract hebt dan gaat het gezag naar de moeder . wat je altijd later bij de rechter kan veranderen
    dat jullie allebij het gezag uitvoeren . maar dat kan jou vriend dan niet zonder jou toestemming .. Ik heb er voor gekozen om het kind op me eigen naam te doen, wij weten nu toch al dat onze relatie voorbij is
    daarom wilde ik het op mijn eigen achternaam, wat me ex natuurlijk niet leuk vond

16. n4th4li3

n4th4li3 Fanatiek lid

15 sep 2007
    1.409
    0
    0
    Hier ook niet getrouwd, baby krijgt papa's naam.

17. Miez

Miez Fanatiek lid

7 feb 2008
    1.118
    0
    0
    Het lijkt me voor de vader wel zo leuk als het kind zijn achternaam heeft. De moeder is toch al meer betrokken bij het kind, al vanaf dat je weet dat je zwanger bent. Voor een vader is dat toch wat anders.

18. Chantal1986

11 feb 2008
    68
    0
    0
    rotterdam - zuid
    dat vind ik niet helemaal waar ! als je al weet dat je nooit meer een relatie met die gene wil hebben. vind ik het wel logiche dat het kind op de moeder naam staat .. maar ieder zijn mening

19. mano82

mano82 Fanatiek lid

15 mei 2007
    1.554
    0
    0
    grafisch ontwerpster
    Ik heb toch besloten om voor de naam van de vader te gaan. Dit volgens de traditie en omdat we heel misschien later nog zullen trouwen. Ik twijfelde omdat ik zijn achternaam absoluut niet mooi vind maar ach dit maakt niet zoveel uit eigenlijk.
    Ik heb een vriendin die voor haar eigen naam gekozen heeft, met absolute tegenzin van haar vriend, maar bij haar is het meer omdat haar relatie niet zo goed meer gaat.
    Het is wel zo dat vaders naam wordt genomen omdat een moeder niet moet kunnen bewijzen dat ze moeder is van haar kind, zij heeft tenslotte het kind gedragen.

20. MC lover

MC lover Actief lid

16 aug 2007
    436
    0
    0
    Valkenswaard
    Chantal, in jouw situatie vind ik het heel logisch dat je voor je eigen naam gekozen hebt! Als je relatie niet goed is wil je graag de kleine naar jezelf noemen.
    Onze :baby: :baby: krijgen de achternaam van papa, en omdat ik weet dat hij dit fantastisch vind (hij is zo blij met de kleintjes), en omdat we straks toch willen trouwen en ik heel graag dan zijn achternaam aanneem.

Deel Deze Pagina