Hoihoi Ik heb net vernomen dat er sneeuw ligt in Winterberg! Nu ben ik nogal impulsief en ik wil er dus morgen heen en dan een overnachting en zondag weer terug. Ik wil er puur heen om te gaan sleeen met mn dochter. Mijn man houdt niet van kou en hij ziet alleen maar beren op de weg. (Hij is gewoon smoesjes aan het verzinnen om maar niet te hoeven gaan ) Heb al ergens gelezen dat een milieusticker niet verplicht is in dat gebied. Nu begon hij ook over sneeuwkettingen. Ik las ergens dat dit alleen verplicht is tijdens extreme omstandigheden...Weet iemand of het nu ook al verplicht is?? We hebben goede winterbanden.
Je bent niet verplicht sneeuwkettingen bij je te hebben, alleen wanneer je een bord tegen komt ben je ze verplicht te kunnen voeren (of niet verder gaan). Maar nog nooit nodig gehad in Duitsland. De wegen worden over het algemeen altijd vrij gehouden.
Ik zie op weeronline dat de laatste sneeuw op 17 januari gevallen is en er de komende dagen geen neerslag/sneeuw verwacht wordt..
Winterbanden in Duitsland - ANWB Sneeuwkettingen zijn niet verplicht behalve als het aangegeven wordt, maar als er een heuvel is met veel sneeuw wordt het misschien lastig erop te komen. Met vierwielaandrijving gaat dat wel makkelijker.
sneeuwkettingen zijn niet verplicht in Duitsland. Winterbanden wel bij winterse weersomstandigheden. Sneeuw lijkt me daar wel bij te horen! Of ze controleren is zeer de vraag, maar als je een ongeval krijgt kan het wel gevolgen hebben natuurlijk.
Als er geen sneeuw verwacht wordt hoef je niet te verwachten dat je ze opeens nodig hebt. De doorgaande wegen zullen goed te rijden zijn. Wij hebben ze altijd bij ons naar de wintersport en ook regelmatig nodig gehad. Maar dat waren dan bergweggetjes die niet zo goed sneeuwvrij gehouden waren. Ik zou me eerder een beetje druk maken om de drukte op de wegen er naar toe.
Ik weet niet waar je woont, maar in de Ardennen ligt ook een boel sneeuw! Omdat wij dus geen winterbanden hebben, moet ik me tot Belgie beperken (dichtste bij ook voor ons). Ook daar is al paar dagen niks meer gevallen, dus ik maak me geen zorgen. Als je meer info wil, stuur me maar ff een pb. Milieuplakete kun je bij de grotere tankstations kopen, maar zijn over algemeen alleen nodig in de grote steden (Aachen, Köln, Düsseldorf).
Als je in Duitsland ongeluk krijgt zonder winterbanden tussen (ik meen) oktober en april, dan ben je altijd schuld. Ik werk in een grensplaats en mijd nu in deze tijd dus echt de grens...
Is niet aan een tijd verbonden, maar geldt bij winterse omstandigheden. Dus als er sneeuw of gladheid is kan je prima met zomermaanden in Duitsland rijden.
Nee dat geldt bij winterse omstandigheden en niet persé in de genoemde periode. Wanneer het in november gewoon mooi droog weer is, is er niets aan de hand. En gewone vierseizoenenbanden volstaan ook hoor. Ik woon in Duitsland, wij hebben onze auto's op vierseizoenenbanden staan. dat is prima toegestaan en ook verzekeringstechnisch prima gedekt.
Bedankt! Dat wist ik niet. Mijn ex-collega is ooit in 2005-2006 flink de pineut geweest. Duitse politie heeft ondanks droog weer flink dwarsgelegen. Vandaar ook mijn voorzichtigheid.
Laatste keer dat wij op wintersport gingen (Frankrijk) sneeuwde het best hard, lag niet helemaal in de verwachting. Iedereen werd halverwege de berg van de weg gehaald en moest verplicht sneeuwkettingen om de banden leggen. Dat was me toch een file. Schaf gewoon een paar goede sneeuwkettingen aan (zelfspannend is ideaal) en wanneer je dan plotseling besluit weg te gaan gooi je ze in de auto en hoef je je niet druk te maken om dat soort spullen. Je hebt ze inderdaad niet vaak nodig maar ALS je ze om moet ben je blij met goede spullen in de auto.