Vriendin zelfde naam voor haar kindje

Discussie in 'Babynamen' gestart door bloem86, 6 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bloem86

bloem86 Fanatiek lid

31 jan 2011
    1.004
    0
    0
    Hoi allemaal,

Zit ergens enorm mee in m'n maag.
    Ik ben net bevallen van ons tweede kindje.
    Hebben een vrij unieke leuke vlotte naam aan ons kindje gegeven.
    Nu heb ik het idee dat een goede vriendin van ons die in verwachting is hun kindje bijna dezelfde naam wil geven.
    Zeg maar met een lettertje verschil.

Ik zou dat echt niet tof vinden.
    Weet het natuurlijk niet zeker maar denk het door bepaalde opmerkingen die ze plaatst.
    Weet niet zo goed wat ik er mee aan moet.

Stel ik me aan?
    Of is m'n gevoel terecht?
    Het is ook zo dat deze vriendin veel wil hebben wat wij ook hebben maken of doen wat ik helemaal niet erg vind maar met naam wel...

Tips misschien om hiermee om te gaan?
    Want ik vind t erg lastig en zit er enorm mee...

2. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0
    Ja het is wel een vervelend dingetje.
    Je kan het niet verbieden, maar als ze een beetje vriendin is en zelfrespect heeft, gaat ze op zoek naar een andere leuke naam.

Ik zou het wel op de man (vrouw in dit geval) af vragen of ze al een leuke naam heeft bedacht en tussen neus en lippen door zeggen dat je zo blij bent met de unieke naam van jouw dochter.

3. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.766
    18.911
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Weet je, als hier iemand een topic opent met "Ik heb al heel lang een naam in gedachte en nu ben ik zwanger en een vriendin / collega / buurvrouw is net iets eerder bevallen en heeft toevallig bijna dezelfde naam gegeven die ik in gedachte heb", dan volgt vrijwel standaard een rits reacties "Als dit de naam is die jullie mooi vinden, dan gewoon doen." (Eventueel even overleggen met de andere ouders.) En om eerlijk te zijn, vind ik dat ook. Je bent niet de 'eigenaar' van de naam van je kinderen. Hoe graag je dat soms misschien zou willen.

4. Me26

Me26 Fanatiek lid

29 sep 2012
    4.746
    719
    113
    Ja, natuurlijk niet leuk en zeker niet origineel.
    Maar als zij die naam mooi vind moet ze dat zeker vooral doen.

5. bloem86

bloem86 Fanatiek lid

31 jan 2011
    1.004
    0
    0
    Ja, jullie hebben zeker gelijk.
    Ze moeten doen wat ze zelf willen..
    Het is alleen zo dat t knaagt bij mij omdat het niet iets is wat bij hen zelf wegkomt.
    Niet zo dat ze hun kindje deze naam al wilden geven.
    Maar pas toen onze werd geboren ...

Ik moet t denk ik echt van me afzetten..
    Misschien kan ik mijn mening eens geven en t daarbij laten.
    Lastig.

6. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Hoe weet je dat ze die naam gekozen hebben door jou?

7. Alf

Alf Niet meer actief

Dit inderdaad.
    Maar als je vriendin met meerdere dingen in het leven jullie kopieert zou ik er ook een hekel aan hebben en het proberen te voorkomen. Praat met haar.

8. Eki

Eki Fanatiek lid

20 jan 2012
    2.127
    1
    36
    Helemaal mee eens! Maar neemt niet weg dat je er best even van mag balen.

9. Prinsessa

Prinsessa Niet meer actief

Hm, niet helemaal mee eens. Ik vind een vriendin wel iets anders dan de buurvrouw of een collega, de laatste twee kunnen door het wisselen van huis of werk weer uit je leven verdwijnen en een goede vriendin blijft (hopelijk) voor altijd.

Ik zou het niet leuk vinden :)

10. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.147
    3.173
    113
    Hmm ligt aan hoe groot het verschil qua naam is.. met bv Tim en Tom zou ik er niet mee zitten maar Jona(h) en Jonas is het op een of andere manier anders.
    Kun je het niet aankaarten?
    wel toevallig! Ik weet eerlijk gezegd niet wat ik zou doen als de naam van mijn dochtertje 'al' gegeven zou zijn terwijl voor ons de naam ook al vast stond..

11. bloem86

bloem86 Fanatiek lid

31 jan 2011
    1.004
    0
    0
    @shakes ze hadden nog helemaal geen naam tot onze dochter was geboren toen hadden ze een naam gevonden.

@lies je kunt t vergelijken met Silde - Silke

12. cizmo

cizmo Fanatiek lid

26 jun 2012
    1.898
    4
    38
    Misschien had zij die naam al in haar hoofd voordat ze wist hoe jouw kindje heet. Dan zou ik het logisch vinden als zij bij haar keuze blijft. Ik heb meerdere zwangere vriendinnen/collega's en ik ga de naam niet aanpassen wanneer een van hun eerder bevalt en (bijna) dezelfde naam aan haar kindje geeft.

Als ze de naam pas na de geboorte van jouw kindje zou hebben bedacht zou ik het wel lullig vinden, maar ook dan kan je er niks tegen doen. Overigens zul je daar dan toch niet zo makkelijk achter komen, want hoe weet je zeker wanneer ze de naam heeft bedacht?

Ik zou het maar loslaten als ik jou was.

Ik ken zelfs neefjes die een paar weken schelen en precies hetzelfde heten. Vinden ze allebei hartstikke leuk!

13. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.147
    3.173
    113
    Hmm ja, das lastig. je kan haat moeilijk verbieden die naam te kiezen.. zou ook niet eerlijk zijn tegenover haar alleen omdat ze later is uitgetekend mag ze de naam niet..
    maar ik snap heel goed dat je er van baalt!

14. Jo5

Jo5 Niet meer actief

Je kan een naam niet claimen. Dus zet je er overheen: er zijn veeeeeel ergere dingen!

15. Quatane

Quatane Actief lid

13 feb 2014
    241
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hmmm... ik heb deze discussie onlangs gehad met de meter van mijn kindje..
    Ikzelf en een goede vriendin kwamen er een paar dagen geleden achter dat we dezelfde naam voor een meisje mooi vinden. Ik zei meteen: voel je niet beperkt om jou dochter ook zo te noemen, gesteld dat we beide dochters hebben. Ik heb geen patent op de naam en zie het zelfs als een compliment omdat ik dan weet dat jij het een heel mooie naam vindt :)
    Mijn vriendin beaamde.
    De meter echter, weet zeker dat er een aantal vriendinnen zijn, die net mama zijn, die echt erover zouden vallen als zij bv dezelfde naam als hun kindje zou gebruiken.
    Ik vond dat zeer merkwaardig.
    Ieder zijn gevoelens, dat zeker, maar ik denk vooral dat het voor jezelf handig is om eens na te gaan waarom je er zo'n probleem mee zou hebben als je vriendin (bijna) dezelfde naam zou gebruiken?
    Wat preciés stoort jou daaraan?
    Misschien als je het antwoord hierop weet, dat je voor jezelf al een makkelijker parcours gaat vinden om dit op te lossen.

16. Tord

Tord VIP lid

26 okt 2009
    7.304
    299
    83
    Ik zie het probleem niet, Silde en Silke zijn verschillende namen en daarnaast heb je niet het alleenrecht op de naam, laat staan op een variatie erop.

17. bloem86

bloem86 Fanatiek lid

31 jan 2011
    1.004
    0
    0
    Bedankt voor jullie reacties allemaal.

Bedankt voor je tip Quatane ik ga het voor mezelf proberen uit te vinden.
    En vooral vaak tegen mezelf zeggen dat ik me niet zo aan moet stellen :D

18. Quatane

Quatane Actief lid

13 feb 2014
    241
    0
    0
    NULL
    NULL
    Goh aanstellen.... als jij voor jezelf kan uitmaken dat er een reden is waarom het je echt raakt en je weet dat je je daar niet over kan zetten, dan vind ik dat geen aanstellen. Dat zijn jouw gevoelens en je hebt er toch recht op?
    Alleen ja... als je vriendin toch die naam geeft, heb je niet veel keuze dan ermee leren leven en dan helpt een beetje soulsearch je wel in dat proces :)

19. Bloempje34

Bloempje34 Bekend lid

10 dec 2013
    795
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik denk dat het misschien goed is om toch uit te spreken dat je het vermoeden hebt dat ze veel van je nadoet/overneemt. Dat je dit wel een compliment vind maar soms ook lastig vind. Want jouw idee dat ze 'jullie' naam hebben 'gepikt' komt natuurlijk uit voort uit de ervaring die je met haar hebt in het copieeren van dingen. Zonder dat had je het misschien wel minder vervelend gevonden.

20. busster

busster Fanatiek lid

6 dec 2007
    1.462
    0
    0
    touringcarchauffeur
    zoetermeer
    Mijn stiefzusjes en ik zijn een week na elkaar uitgerekend , in het begin van onze zwangerschappen hebben we het over namen gehad niet zo zeer welke naam maar meer zo van wat nou als we alle 2 dezelfde naam gekozen hebben , dit omdat ze de naam van onze eerste dochter erg leuk vinden , we hebben toen afgesproken dat we dan toch alle 2 bij de naam zouden blijven. Omdat de naam nou eenmaal niet van een van ons is. We hebben er alle 2 even veel "recht" op. Gelukkig voor ons krijgen ze een zoon en wij een dochter dus probleem is opgelost want we houden allemaal niet van unisex namen.
    Als ik jou was zou ik er met je vriendin over praten , het is je gevoel dat ze de bijna de zelfde naam gaat gebruiken, misschien heb je het wel mis. En als jullie vriendschap goed is zou je je gevoelens erover mocht ze inderdaad die naam gaan gebruiken toch gewoon moeten kunnen uitleggen. Wie weet ziet ze er dan van af , maar bekijk het als een compliment naar jou keuze als ze toch die naam verkiest boven een andere.

Deel Deze Pagina