Super! Ik zie er al een aantal die we zeker (weer) eens moeten eten! Vooral witvis is hier bij de kinderen populair!
Ik was absoluut geen viseter. Maar nadat ik kinderen had wilde ik ze vis laten eten. Dus ging ik gewoon naar de visboer en kocht ik elke keer ongeveer 2a3 soorten vis (van elke soort een beetje). Dan konden we proeven wat we het lekkerst vonden. Nu houden we er allemaal van. Er zijn bepaalde vissoorten die wij echt niet lekker vinden, die haal ik dus niet meer. Misschien een tip voor jou?
Het is ook vooral wat je ermee klaar maakt. Wij eten zeer regelmatig vis, mosselen in het seizoen eigenlijk bijna elke week wel. Vanavond maak ik een vissoep met poon, skrei en zeevrachten. Bouillon getrokken van vette zalm en kabeljauw koppen.
Mijn man neemt altijd vis mee van zijn werk, veel schar, schol, kabeljauw, makreel. Vind zelf kabeljauw en schol het lekkerst
Behalve alles wat hier boven genoemd is, is karper ook erg lekker! In Nederland niet zo bekend, maar bijvoorbeeld in Tsjechië vaste prik op kerstavond.
Zeetong, kabeljauw, tilapia, schol, sliptong, grote garnalen en kleine garnalen, mosselen, cocquiles, kreeft, gerookte zalm,paling, zeeduivel, zeewolf, gefrituurde oesters, tarbot.
Geen, ik vind vis echt ontzettend smerig. Maar witvis gaat opzich nog wel. Mits het genoeg gemarineerd is en eigenlijk niet echt meer naar vis smaakt En daar bedoel ik dan gamba’s, kibbeling en pangasiusfilet (vaak met curry marinade of zo) mee. Zalm, makreel, paling, tonijn, etc etc. Nee, te uitgesproken ‘vis’smaak. Wellicht heeft iemand hier tips en adviezen hoe ik deze wellicht wel lekker kan laten smaken, want vis is zo gezond op zijn tijd!
Ja hoor, hieronder 2 recepten voor zalm. 1. Zalm met frisse maak: https://visrecepten.nl/recepten-bereiden/recepten/zalmpakketjes-uit-de-oven-met-rucolasalade 2. Zoete zalm: 400 gram zalmfilet met huid 2,5 el citroensap peper en zout 2,5 el sojasaus 3,5 el olijfolie 2,5 tl vissaus 1,5 el mosterd 2,5 el honing Neem een diepe schaal en doe hierin de olijfolie, sojasaus, honing, mosterd, vissaus en citroensap. Roer goed door. Leg de zalm erin en laat in de koelkast minstens 30 minuten marineren. Bak/rooster/gril de zalm gaar in ongeveer 4 minuten per kant (kan iets langer duren in een koekenpan). Voor opdienen peper en zout toevoegen.
Fish and Chips is veruit favoriet. Verder zalm (gerookt bij voorkeur), garnalen, gamba's, scallops, tong, sardines. Tonijn is lekker op een toastje met uitjes, peper/zout en mayonaise.
Karper is de enige vis die wij niet meer eten. 1 keer gegeten in Albanië en wij vonden het allebei vies. Verder vinden we alle vissoorten lekker.
Bijna alles vind ik eigenlijk heerlijk! Rauw, gebakken of gefrituurd! Alleen tonijn uit blik vind ik echt vies!!