Welke vis nou nog wel als je zwanger bent?

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door Semmie83, 29 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Semmie83

Semmie83 Actief lid

1 jun 2013
    163
    0
    0
    Ik heb een vraag. Omdat ik uiteten ging heb ik van tevoren de menukaart bekeken, om niet voor verrassingen te komen staan. Ik ben een visliefhebber, maar vraag me ondertussen wel af wat nou nog wel mag in de zwangerschap. Geen vaccuumverpakte vis zoals gerookte zalm, paling en forel, en geen roofvissen, dat is mij bekend. Echter toen ik wat dingen aan het opzoeken was verbaasde ik me erover dat er wel heel veel vissen roofvissen zijn: tonijn, snoekbaars en makreel, maar ik las dus ook dat roodbaars, kabeljouw en zalm zich ook voeden met andere visjes!

Welke vis kun je nog wel veilig eten in de zwangerschap? En hoe zit het met tonijn en zalm uit blik?

Bedankt voor de reactie,

2. Nestle

Nestle Fanatiek lid

30 dec 2012
    1.094
    1
    0
  3. Semmie83

Semmie83 Actief lid

1 jun 2013
    163
    0
    0
    Dit is geen antwoord op mijn vraag. Ik heb al veel van soortgelijke artikelen op internet gelezen. De vraag is dus: welke bereide/warme vissoorten nog wel, aangezien blijkt dat veel vissoorten toch andere visjes eten en dus een roofvis zijn? Mag ik roodbaars, zalm, koolvis, kabeljouw?

4. Nestle

Nestle Fanatiek lid

30 dec 2012
    1.094
    1
    0
    Beste Semmie83,

Het is niet zo dat je geen roofvissen mag eten. Wel is het zo dat je moet oppassen met bepaalde roofvissen zoals: zwaardvis, verse tonijn, haai en koningsmakreel omdat deze teveel kwik en dioxines kunnen bevatten. Tonijn uit blik mag wel maar niet meer dan 2 keer per week.
    De volgende vette vissoorten mag je maximaal 2 keer per week eten: makreel, haring, zalm, bokking, sardines en forel.
    Vissoorten die verder prima zijn zijn Koolvis en kabeljauw, platvissoorten zoals schelvis (niet de lever) en schol zijn ook prima. Die kom je ook vaak tegen op een menukaart. Zalmfilet (gaar)kan natuurlijk ook.
    Voor een volledige overzicht van producten die je tijdens de zwangerschap wel en niet mag eten kan je ook nog even kijken op de site van het Voedingcentrum onder het kopje zwanger.

Groet,
    Saskia

Deel Deze Pagina