Hoi, Mijn zoontje van 12 maanden is de laatste tijd een slechte eter. Vanaf 9 maanden tot aan nu is hij in gewicht niks aangekomen (de lengte groeit wel goed door). Dit is wat wij aanbieden op een dag: 7:30 pap met 150 ml opvolgmelk (gaat voor de helft op, soms proberen we brood) 10:00 1 a 2 stuks fruit (afwisselend op of niet) 12:00 boterham (de helft eet hij op) 14:30 120 ml melk (gaat ook niet op) tussendoortje liga, cracker, soepstengel... 18:00 warm eten +fruit als toetje (wederom gaat de helft of minder maar op) 19:30 180 ml opvolgmelk met pap (wisselend op of niet) Hij lijkt zich totaal niet te interesseren voor eten. Als we een schaaltje pepernoten op tafel hebben staan gaat hij daar ondeugend en lachend op af, maar dan pakt hij er eentje!!! We hebben er nu voor gekozen om te proberen er geen drama van te maken dus eten we een half uurtje en dan gaan we weer van tafel. Drinken kan hij nu naast de eetmomenten zelf pakken, maar regelmatig drinkt hij te weinig en heeft hij lege stinkluiers. Zelf eten is iets wat hij helemaal niet wil, niet met handen, niet met plastic of metalen tools. Hij mag wat mij betreft minder eten als hij het niet nodig heeft, maar omdat hij niet aankomt vraag ik me af of we toch iets anders moeten doen. Ik blijf al bij de opvolgmelk zodat hij in ieder geval alle voedingsstoffen binnenkrijgt, maar alles opgeteld halen we daar ook vaak maar net de 300 ml. Hebben jullie tips wat ik nog zou kunnen proberen? Hij is overigens wel heel actief, altijd bezig en blij en niet suffig, maar toch maak ik me zorgen. Groetjes
Beste Smurfjesmama, Het is inderdaad heel moeilijk als je kindje een moeilijke eter is. Op zich doe je het prima. Hou het luchtig en laat zo min mogelijk merken dat je er moeite mee hebt. Blijf wel eten en drinken aanbieden en probeer zo veel mogelijk samen te eten met het gezin te eten. Zo geef je zelf het goede voorbeeld. Het is natuurlijk niet goed dat je zoontje te weinig drinken binnenkrijgt dus het is belangrijk omdat bij elk tussendoortje en de lunch drinken aan te bieden. Ook al zijn het maar een paar slokjes (water, slappe thee of (dik)sapje). Fruit is natuurlijk prima maar wist je dat ze op deze leeftijd maar ongeveer 100 gram daarvan nodig hebben? Wellicht kan je bij de maaltijd ook eens een toetje op basis van melk (dus yoghurt, vla enz.) aanbieden. in plaats van brood kan je ook een cracker of een krentebol aanbieden als variatie. Omdat je aangeeft dat je zoontje niet zelf eet lijkt het verstandig dat je dit nog even bespreekt met het consultatie bureau. Mocht je geen verbetering zien neem dan ook contact op met het consultatie bureau. Veel sterkte in elk geval. Groet, Saskia