Uit elkaar halen is sowieso geen goed idee met capsules, omdat die capsule er niet voor niks omheen zit.. Die zorgt ervoor dat je medicijn/vitamine pas oplost tegen de tijd dat het in je darmen zit. Door het maagzuur lost eerst de capsule op en dan schuift het door naar de darmen waar het opgenomen word. Maak je de capsule open komen de korrels/vloeistof rechtstreeks in de maag en worden ze aangetast door het maagzuur en worden ze (bijna) niet opgenomen. Wij (in de zorg) mogen dat met medicijnen alleen maar als er geen andere variant voor handen is, bijv in de vorm van een zetpil of vloeistof. Bij een tablet is het anders, als er geen apart laagje omheen zit mag je hem gewoon pletten en als poeder innemen. Bijv een paracetamol mag je wel malen, een neurofen niet, daar zit weer zo'n laagje omheen.
ik had dit dus ook ooit ergens gelezen en roep dit dus ook altijd tegen mijn vriend als hij weer eens "klaagt" dat ik geen toetje heb. (ik doe dit al bijna nooit omdat het niet nodig is, en extra calorieen die je niet nodig hebt) het is idd in NL zo normaal om een toetje te eten na het eten. of een glas melk erbij. bij het brood bijvoorbeeld. terwijl dat naar mijn weten toch een goede ijzerleverancier is. waarom wordt dit nou eigenlijk niet verteld door het cb. van de campina kan ik het me nog enigzins iets voorstellen maar jingels, jij geeft je kids dus ook nooit een zuiveltoetje? en hoe zit het dan met bv? of werkt dat weer anders? dat is toch juist wel goed om na het eten te geven voor de verwerking? en om even terug te komen op welke vitaminen slik je. ik slikte tijdens mijn zwangerschapswens en zwangerschap gravitamon. toen dat op was (paar weken na mijn bevalling) zag ik de nieuwe van davitamon. FemFit. met vit.B complex tegen de vermoeidheid. (kon ik goed gebruiken hihi) maar die zijn nu bijna op en ik moet zeggen, ik voel me echt niet energieker ook weer een verkoudheid onder de leden dus ik vraag me weleens af of ik al die vitaminen binnen krijg. en dan eet ik ook nog gezond. maar ik denk dat een slechte nachtrust wel veel met je weerstand doet. nu twijfel ik dus ook om die Orthica prena fem te halen. maar hij kost wel 22,95 voor 60 stuks. vind het aardig prijzig. maar als het echt beter is dan heb ik het er wel voor over. daar zit trouwens ook nog visolie in, dat is wel top. want ik lust graag vis maar 2x per week vette vis red ik niet
Mijn zoontje krijgt inderdaad nauwelijks een toetje na het eten in de vorm van een kalkproduct. Een enkele keer wel bijv. bij een etentje of kerst en ong. 1x per maand in het weekend. Vaak krijgt hij een toetje d.m.v. een stuk fruit na het eten, werkt hier prima. Mamamelk bevat als het ware -makkelijk-op-te-nemen- calcium i.t.t. bijv. koemelk. De eiwitten zijn anders. Daarom mag je die eiwitten juist mengen met vast voedsel , ze helpen de vertering van voedsel juist beter in de jonge darmen van kleine kinderen. Daarnaast worden de vitamines uit moedermelk sowieso makkelijker opgenomen omdat het lichaamseigen is.
Ik heb altijd geleerd dat een capsule of gecoate tablet er voor is om de maag te beschermen (bijv. antibioticum), dus dat het niet zozeer erom gaat dat ze pas worden opgenomen door de darmen. Van medicijnen wil je het liefst dat ze zo snel mogelijk werken en dus niet pas in de darm uiteen vallen, mits ze erg schadelijk zijn voor de maag en slokdarm, dat soort medicijnen komt dus in capsulevorm of zijn gecoat. Alle niet in water oplosbare vitamines zitten ook in een capsule (visolie, vitamine D, E etc.) en bovendien bevordert een capsule het doorslikken. Sommige mensen kunnen zo'n gortdroge tablet niet goed doorslikken, maar die mag je dus ook altijd oplossen in water.
Zo heeft de verpleeghuisarts dat destijds eens aan mij uitgelegd, maar misschien dat dat dan idd alleen voor die bepaalde medicijnen gold. Ik heb eigenlijk altijd aangenomen dat dat voor de rest ook zo gold. Eigenlijk vanuit de redenatie dat bijv een neurofen slecht is voor je maag, dat er daarom zo'n coating omheen zit en dat het dan dus niet in je maag uit elkaar valt maar in de darmen. (of maar heel kort in de maag blijft en dan uit elkaar gevallen en wel naar de armen gaat. (snap je het nog? )
madelon> die visolie in de prena femm (ik slikte eerst strata femm en had niet door dat de samenstelling veranderd was) die ga mij meer energie en concentratie. Ik ben er uitermate tevreden over. Het is duur maar je hebt wel wat. Elke dag 1 is genoeg. Dus je kan met 1 potje 2 maanden doen. En er is een site die de 2e met korting aanbied.
Geen idee hoe het met de verzendkosten zit hoor maar -> 18.25 (PRENA FEM, 60 softgels..Zwangerschap 18,25 Vrouw specifiek) 20.02 (ORTHICA PRENA FEM SOFTGEL) 20.03 (bij bestelling vanaf 75.00 kost ie 16.69)(prena fem orthica - Vitatheek, de internet vitamine drogist) Maar weet niet of het ergens goedkoper kan, en het kan natuurlijk erg verschillen met de verzendkosten. Ik heb diezelfde nu dus ook, maar gewoon bij een winkeltje gekocht waar we vaker dit soort dingen kopen, en wij hebben er rond de 22 euro voor betaalt, Leander weet het niet meer precies namelijk.
Bijna iedere natuurvoedingswinkel verkoopt Orthica, maar een goede drogist met ruim assortiment ook. Sommige apotheken ook ( en die kunnen het ook voor je bestellen).
ja dat kan. Ik google en struin af naar de goedkoopste. heb dus geen idee meer welke site het was, sorry.
ik heb ze bij onze g&w winkel gekocht! bij die andere sites kwam er nog zo'n 5 euro verzendkosten bij. ben benieuwd of ze bevallen!
Ja precies, die verzendkosten zijn ooit zo onzinnig duur. Daar kan je een hoop km's mee rijden met de auto en evt nog parkeergeld betalen ook haha! Wij halen het daarom ook gewoon liever even in een winkeltje, waar je meteen nog evt voor wat anders enzo kan kijken !