Hai ladies, I know... Het is slecht.., maar ik doe het heel soms.., hooguit een paar sigaretjes per week. Wie is hier zwanger geraakt die dit ook wel eens deed? En nee ik hoef geen preek van iemand dat je het beter niet kunt doen, dat weet ik wel.. Groetjes Guusje
hoi guusje ik ben nu ook zwanger en ik rook ook weet dat het niet goed is maar kan er maar niet mee stoppen zelf als er nu iemand zegt je krijgt een miljoen als je nu stopt zou het me nog niet lukken ben wel al een stuk geminderd maar het is ook niet goed om gelijk in 1keer te stoppen voor de stres daarom minderen ja, en alcohol drink ik niet dus heb daar dan ook geen moeite mee om eraf te blijven.
Zwanger raken met alcohol en sigaretten kan natuurlijk prima. Veel erger zijn de dingen die je kindje, als je eenmaal zwanger bent, er aan over kan houden. KAN, dus het hoeft niet. Je vergroot alleen de kans op. Het is, helaas, aan iedere moeder zelf of ze die risico's wil nemen.
Pfff miljoenen vrouwen zijn zwanger geworden en gebleven terwijl ze dronken en rookten. Dus.... Kan allemaal. Ben zelf een dochter van een moeder die gewoon rookte tijdens de zwangerschap en mankeer niets geloof ik haha. Maar nu schop ik mijn moeder naar buiten als ze per se wil roken. Niet bij mijn kind! Dus ik ben er wel tegen. Hopenlijk heb je de willpower om te stoppen als je zwanger bent, kinderen vraagt vele offers en dat is er zeker een van.
Ik ga je geen preek geven maar wat ik me wel afvraag is het volgende, @Honey23: Ik heb zelf 10 jaar lang gerookt dus weet hoe moeilijk het is maar je bent vandaag 4+2 weken zwanger, je weet het dus waarschijnlijk max. 1 week. Hoe kun je dan nu al zeggen dat je niet kan stoppen ivm je zwangerschap? Het gaat om je kind die er weet ik veel wat aan kan overhouden. En stress? Tja, daar krijg je misschien wel last van met het stoppen maar persoonlijk zou ik meer stress krijgen bij de gedachte dat mijn kind misschien wel iets krijgt doordat ik door zou roken
Stoppen is niet makkelijk, wel de beste optie voor jezelf én je kind. Dat argument over dat de stress van het stoppen erger zou zijn dan ht roken zelf is waarschijnlijk bedacht door een roker zelf en er zal geen arts in meegaan. Overigens ben ik zelf ook een rookster. En ja ik heb ook in mijn zwangerschap enkele sigaretten gerookt. Niet goed te praten natuurlijk, maar iedereen heeft weleens een zwak moment.
chantal- volgens mij geef je me toch net echt een preek. ja en hoe ik dat weet dat ik niet kan stoppen ja misschien omdat ik het al 1000 keer heb geprobeerd ik ben gewoon erg zwak in dat punt misschien jij niet maar ik wel. rook al 12 jaar en ben nu een flink stuk geminderd dus vind ik al goed vanmezelf of ik helemaal kan stoppen denk het niet maar probeer het wel.
Wij zijn al 10 maanden bezig nu en ook met hormonen omdat ik pco heb, ik rook denk ik max 4 sigaretten per week. Toen ik wist dat ik zwanger was van mijn dochtertje ben ik meteen gestopt, dus ik weet dat ik dat weer kan doen en dus ga doen. Ik maak me er soms wel eens zorgen om of het nu zo lang duurt omdat ik af en toe een sigaretje rook. Overdag nooit trek in, alleen als ik een wijntje met vriendinnen drink!
Tuurlijk is het minderen goed! Top zelfs en dat je zelfs meerdere malen hebt geprobeerd te stoppen is helemaal goed van je. Het gaat nu alleen wel om de gezondheid van je kind, de beste reden om te moeten stoppen met roken lijkt me. Probeer maar even met je mee te denken omdat ik het heel erg zou vinden als iemands kindje iets zou "oplopen". Kun je niet evt. via je huisarts hulp vragen met het stoppen?
amezen- ohh wat ik had gelezen op internet ging wel een arts erin mee om niet in 1 keer te stoppen en ik denk toch dat het beter is eerst minderen en dan stoppen. geloof ook zeker niet dat een roker dat heeft verzonnen.
Je hebt het misschien zelf ook wel bedacht... maar wat dacht je van het wijntje laten staan en dus ook geen trek in sigaretten? Dan sla je 2 vliegen in 1 klap. Persoonlijk denk ik niet dat een paar sigaretjes per week je vruchtbaarheid ernstig beïnvloeden, maar ik weet natuurlijk niet hoe dat zit, als er al vruchtbaarheidsproblemen zijn (en dat maak ik op uit je onderschrift). Waarom niet even bij de behandelend arts aankaarten? Even los van wat ik zelf denk over roken/drinken/drugs tijdens dit proces, (en wat ik denk, daar heb je niet om gevraagd) je denkt toch echt niet, dat jij de enige bent, die moeite heeft om bepaalde zaken na te laten? De meeste mensen willen er misschien niet eerlijk voor uitkomen, maar ik weet zeker (alleen al aan de hand van het aantal topics hier bijvoorbeeld) dat veel meer mensen moeite hebben met het nalaten van bepaalde zaken die vruchtbaarheid en gezondheid kunnen beïnvloeden. En volgens mij kan de arts je ook het beste helpen, als hij precies weet wat er speelt! Ik hoop dat je spoedig zwanger bent!
hopefulltimes ja er zijn zeker veel mensen die daar moeite mee hebben maarja als je dan zoon reacties krijgt snap ik best wel dat mensen daar niks over zeggen.
Ik begrijp ook echt wel dat je niet met een megafoon van de daken gaat bleren "ik doe......" Laten we eerlijk wezen, iedereen blert liever rond hoe goed hij is, dan wat hij fout doet. Maar bij een behandelend arts zou ik het zeker aankaarten. Ze kunnen je toch het beste helpen als ze precies weten wat er speelt? En op een forum is het altijd zo een "plat" verhaal, waar makkelijk over geoordeeld kan worden, terwijl de arts je toch kent (hoop ik) en ook weet waar je vandaan komt. Heb zelf in het ziekenhuis op de longen gewerkt en heel wat ernstig zieke mensen naar het rookhok begeleid. Ben ik het er mee eens? Niet altijd, maar veel weten is ook veel begrijpen en bovendien is het niet aan mij om een oordeel te vellen, maar ben ik daar als hulpverlener om iemand ter zijde te staan. En soms is een knuffel en begrip onmetelijk veel belangrijker.
hopefultimes- hahaha ja je hebt helemaal gelijk. ja ik ga het ook zeker aankaarten bij arts dankje voor het positieve advies kan ik veel beter gebruiken. ik kon het niet beter zeggen!!
Honey; nee helaas.. Nog niet! We zijn al 10 maanden bezig nu zonder resultaat nog. Heb wel al 1 dochtertje van 2!
Toen ik zwanger was van andrew werd ik kei ziek van roken ... en toen wist ik nog nie eens dat ik zwanger was. Toen ik na aantal daagjes een positieve test had omdat me ongi weg bleef voelde dat raar want we konden niet uit ons eigen zwanger raken wat dus wel gebeurde ... toen viel het meteen op zijn plaats waarom ik zo ziek werd van sigaretten en na de wc moest rennen als ik rookte .... Dus ben ik toen gestopt omdat het makkelijker was omdat ik er ziek van werd .... maar ja ik heb altijd zo iets je moet doen waar je je goed bij voelt ... stress is net zo slecht als roken tijdens de zwangerschap... dus dan zou ik zeggen probeer te minderen ... en vermijd stress situaties .... enige waar kans op is is vroege geboorte en klein kindje ... mijn zus is 3 x zwanger geweest en bij alle 3 x als een ketting gerookt .. en die kinderen makeren ook niks . Iig fijne zwangerschap en doe waar jullie je het beste bij voelen zijn ook vrouwen die gewoon door gaan met rauwvlees eten terwijl dat vele malen slechter is
Ik was ook een stevige door roker en in de eerste weken van de zwangerschap ben ik ook een paar keer goed lazerus geweest van de drank. Wist toen nog niet dat ik in de eerste zwanger geworden was. Alcohol heb ik laten staan en ook geen problemen mee. Roken is een ander verhaal. Paar keer toch wel een poging tot stoppen gedaan incl. ziekenhuis-cursus. Tot op heden niet gelukt helaas. Natuurlijk geeft de VK mij geen groen licht om te roken maar zolang in het op max. 5 sigaretjes per dag houd, kan ze er mee leven. Soms zit ik op 5 en soms heb ik een dag dat ik niet rook. Ik ben van mening wanneer ze tegen een zwangere roker ingaat, ze alleen maar meer gaat roken. Zo ervaar ik het tenminste wel.
Na 2 jaar word je wel wat losser daar in. Ik drink een wijntje als ik daar zin in heb gedurende mijn hele cyclus. En op verjaardag rook ik graag gezellig mee. Maar zodra ik wist dat ik zwanger was heb ik beiden niet meer gedaan. Nu ik weet dat het mis is en ik gecuretteerd moet worden heb ik wel weer een wijntje gedronken maar het smaakt me nog niet. Dus ik probeer het wel weer als alle hormonen uit mijn lijf zijn.