Hallo, ons zoontje is nu ruim 2 weken oud en ik wil overgaan op flesvoeding. ik geef nu nog borstvoeding maar dat gaat allemaal niet zo goed. in overleg met de lactatiekundig ga ik nu over op flesvoeding. Ik zit er een beetje mee hoeveel hij dan mag drinken. hij is nu 4200 gram. Ze zeiden dat 150 cc per kilo lichaamsgewicht de richtlijn is. Nu zou hij dan 4,2 x 150= 630 cc flesvoeding krijgen. omdat ik nu nog zeker 7/8 voedingen geef per dag zou dat uitkomen op 80cc per keer. Nu zei de lactatiekundige dat dat ook gerust 90 of 100 cc per keer mag zijn. Nu is het zo dat als ik overstapschema's bekijk er overal 5 voedingen staan. Betekent dit dat een baby altijd 5 voedingen per dag krijgt van de fles? Ik zit nu namelijk nog op 8 BV. moet ik dan per dag bijhouden op hoeveel voedingen ik uitkom? En de drie uur tussen twee borstvoedingen hoef ik dan niet meer aan te houden? Anders kom ik straks nooit op 5 voedingen per dag uit. Dan moet ik zeker als ik straks op bijvoorbeeld 6 voedingen uitkom de berekening delen door 6 en als het 5 word dat delen door 5? Groetjes Josien
Beste Josien88, De overgangsfase is even zoeken. Borstvoeden mag op verzoek en voor flesvoeding gelden bepaalde richtlijnen. Het zou mooi zijn als je straks op 5 voedingen uitkomt van 120 ml of 150 ml. Tot die tijd kun je kleinere flesjes geven. Hou de 150 ml per lichaamsgewicht aan. Het aantal flesjes kun je langzaam gaan afbouwen en de hoeveelheid voeding opbouwen. Groet, Anne