Stoppen met borstvoeding en overproductie...

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Niqi86, 17 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Niqi86

Niqi86 Bekend lid

24 aug 2014
    663
    291
    63
    Misschien zijn hier een paar dames die mij advies kunnen geven hoe de borstvoeding af te bouwen... Met overproductie...

Mijn zoontje is bijna 7 maanden en ik wil de borstvoeding af gaan bouwen. Mijn zoontje is 6 weken te vroeg geboren. De eerste vier weken heb ik fulltime gekolft waarna het gelukt is om hem volledig aan de borst te krijgen. Door slechte begeleiding heb ik die eerste vier weken een enorme overproductie opgebouwd. Daar heb ik tot op de dag van vandaag nog steeds last van. Nog elke dag heb ik stuwing en als ik kolf wordt dat alleen maar erger. Als mijn borsten een kolf zien beginnen ze meteen melk te maken... Ik geloof dat ik in mijn vorige leven een prijswinnende melkkoe ben geweest ;) Mijn eerste plan was om te voeden tot 4 maanden en dan af te bouwen, maar pas vanaf toen had ik het redelijk onder controle en kom ik genieten van borstvoeding geven.

Ik heb geprobeerd om een voeding te laten vallen. Dan krijg ik dus flink stuwing, waardoor mijn zoontje niet leeg kan drinken en dan heb ik nog twee dagen stuwing voordat het weer enigszins is aangepast. (Ik geef dan maar weer alle voedingen zelf) Omdat de stuwing zo erg is en ik me dan ook meteen ziek begin te voelen (heb dan meteen verhoging) weet ik niet goed hoe dit aan te pakken. Mijn zoontje doet ook nog eens vaker moeilijk met de fles... Drinkt liever bij mij.
    Saliethee ofzo vind ik een beetje eng omdat mijn kleine bengeltje dus vaak het flesje weigert. Ik wil hem natuurlijk niet laten verhongeren, haha! Bijvoeding gaat trouwens de ene keer goed en de andere keer totaal niet. Daarin volg ik hem gewoon. Ik vind de melk veel belangrijker. Alleen sabbelen op een broodkorstje vindt meneer het einde :)

Nou... Lang verhaal weer. Alle tips zijn welkom! Alvast bedankt.

2. G83

G83 Bekend lid

29 dec 2014
    524
    3
    18
    Om af te bouwen zou je toch echt moeten beginnen om of

- een voeding te laten vervallen
    - meer tijd tussen de voedingen te laten
    - kleinere hoeveelheden te voeden/kolven.

Is dat allemaal niet mogelijk?

Bij mijn oudste kolfde ik 1700 cc per dag en dat ging zonder problemen in 3 weken. Wel een goede strakke bh aan doen.

3. G83

G83 Bekend lid

29 dec 2014
    524
    3
    18
    Of misschien laten drinken, direct volledig leeg kolven -voesing laten vervallen - laten drinken en weer direct volledig leeg kolven?

4. Iris86

Iris86 Fanatiek lid

21 apr 2014
    2.083
    295
    83
    Emmeloord
    Je kunt ook kolvend een voeding afbouwen. Dan ga je steeds iets minder lang kolven. Dus als je normaal 10 min kolft dan ga je naar 9 of 8 min. Gaat dat een paar dagen goed dan weer iets korter.
    Succes. Het is lastig afbouwen als je veel melk hebt. Maar gaat lukken.

5. Niqi86

Niqi86 Bekend lid

24 aug 2014
    663
    291
    63
    Bedankt voor de snelle reacties!

Kolven moet ik zoveel mogelijk vermijden. De productie schiet dan alleen maar omhoog. Als ik kolf, kolf ik zoveel mijn kleine drinkt en dan stop ik. In 5 minuten kolf ik gemakkelijk 100cc (per kant, enkelzijdig).

Als ik een voeding laat vallen krijg ik dus heel veel stuwing. Voorbeeld: de 11 uur voeding laat ik vallen. 15 uur fles. Dan zit ik om 16 uur echt al propvol waardoor de kleine een kant nog niet leeg krijgt om 19 uur. Dan ga ik de nacht in met hele volle borsten en dat blijft dan zo. Ze passen zich dan niet aan. De volgende dag is het al helemaal stuwing. Hoe ga ik hier mee om? Doorzetten? Spanning eraf masseren?

Net had ik een primeur. Mijn zoontje dronk zowaar 165 cc uit het flesje, dat ik gaf! Jeej :) Geeft weer wat moed.

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    7 maanden is natuurlijk nogal jong om te stoppen. Waarschijnlijk gaat stoppen als je kind een jaar is een stuk gemakkelijker. Dus waarom nu al stoppen?

Wat je wel kunt doen is: aanleggen als je kind net gegeten heeft. Dan zit z'n buikje al vol en zal hij per voeding wat minder nemen. Dat is veiliger dan meteen een voeding vervangen door een fles. Vooral als er 165cc in die fles zit. Dat is VEEL. Ik zou eerder denken aan geleidelijk aan vervangen door flessen van 90/3

7. Niqi86

Niqi86 Bekend lid

24 aug 2014
    663
    291
    63
    Ik ben super blij dat ik mijn zoontje 7 mnd heb kunnen voeden. Heb veel opstartproblemen gehad en met heel veel doorzettingsvermogen tot nu gevoed :) (24 uur per dag stuwing, halve liters kolven nádat je gevoed hebt, dat is echt niet fijn). Het liefste zou ik mijn zoontje voeden totdat hij een jaar is, maar ik houd dat niet meer vol. Een blije mamma is ook een blije baby, toch! Ik ben echt heel trots op mezelf dat ik tot nu heb doorgezet.

Over die hoeveelheid in de fles... Dat is nog allemaal mijn melk en mijn zoontje is een kleine veelvraat hihi... Hij is nu dus bijna 7 maanden en weegt 9,5 kilo. Als ik hem minder in de fles geef wordt hij niet echt gezellig. Ik voed hem op dit moment nog 5-7 keer per dag, op verzoek

8. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.946
    113
    Vrouw
    First things first: Wat heb je zelf ondernomen om de overproductie te temperen? ��

9. Niqi86

Niqi86 Bekend lid

24 aug 2014
    663
    291
    63
    Zolang ik alle voedingen zelf geef houd ik het redelijk onder controle. Soms kolf ik met de hand wat af voordat ik mijn zoontje laat drinken. Echt leeg drinkt hij me voor mijn gevoel niet, maar doorgaans is het leeg genoeg tot de volgende voeding.
    In het begin heb ik verschillende keren blokvoeden gedaan. Dat hielp na een paar keer.

Nu met afbouwen weet ik niet hoeveel stuwing acceptabel is hoe ik mijn borsten zover krijg minder melk te maken.

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Voor je echt gaat afbouwen kun je beter eerst die overproductie aanpakken. Waarom doe je nu niet meer aan blokvoeden?

Deel Deze Pagina