Uitzet lijst!! Zijn deze dingen nodig of niet?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Mem25, 4 dec 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mem25

Mem25 Lid

13 nov 2016
    7
    0
    0
    Vandaag boog ik me nog eens kritisch over m'n uitzet lijst en voel me dan echt een dummie. Grote vraagtekens ontstaan in m'n ogen en ik hoop dat jullie de volgende vragen kunnen beantwoorden..

- Waar gebruik je piqué luiers voor?
    - Flanellen luiers en hydrofiele luiers, zit daar een verschil in?
    - Strikslips (volgens mij bedoeld voor mezelf na de bevalling) Gebruik je dit daadwerkelijk?
    - Inlegluiers (volgens mij voor mezelf bedoeld voor na de bevalling) Is dit het zelfde als kraamverband? Gebruik je dit daadwerkelijk?
    - Luierklemmen, gebruik je deze echt?

Verder twee vragen voor de kinderwagen :
    - In de winkel verkopen ze een muskieten net, wie van jullie heeft/gebruikt dit en vind het ook echt handig?
    - Een parasol, handig of een onding? Ik hoorde hier en daar voorbij komen dat een oproldoekje handiger is.

2. mamabeertje

mamabeertje Fanatiek lid

9 sep 2015
    1.618
    349
    83
    Eerlijk gezegd heb ik nog nooit van deze spullen gehoord en nou ga ik toch al voor de 2e keer bevallen😶 Kom je toevallig uit België?

- Zijn flanellen luiers geen echte luiers, die ze vroeger gebruikten? Hydrofiele luiers, gebruik je in elk geval niet als luier. Meer als doek voor van alles en nog wat(verschonen, afdrogen, in de wieg)
    - Na de bevalling droeg ik eerst gewoon boxers van mijn man en na een week lekker mijn eigen onderbroeken weer.
    - Kraamverband heb je echt wel nodig.
    - Luier klemmen, nou ik zou dus niet weten wat het zijn. Lijkt me dus niet nodig.

Muskietennet heb ik zelf nooit gehad en ook nooit gemist. Parasolletje hadden we wel. Was op zich makkelijk, maar je krijgt dat ding nooit helemaal goed. Maar met een doek stond ik nog veel meer te hannesen.

3. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Haha ik ben van België en ik heb ook nog nooit van die dingen gehoord hoor.

En grappig, ik dacht dat ik de enige was die de boxershorts van mijn man droeg :)

Kraamverband heb je écht nodig.

4. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    O en een muskietennet heb ik gekregen maar echt nooit gebruikt of nodig gehad. En een parasol heb ik ook maar is een onding. Nu bij mijn tweede een dooky gekocht en dat is veel handiger.

5. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.312
    17.215
    113
    Lijst van 30 jaar terug?

Pigue luiers zegt me niks
    Flanel is andere stof dan hydrofiel. Ik gebruik beide na het badje.
    Strikslips deden (doen) ze om wasbare luiers, tegen doorlekken
    Inlegluiers zijn ook voor wasbare luiers, net als luierklemmen

Muskieyennet nooit gehad
    parasol vind ik onhandig, geef mij maar een dooky (opletten voor warmtestuwing in de wagen)

6. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.674
    113
    Ik ben wel benieuwd waar je deze uitzetlijst vandaan hebt. Hij komt op mij nogal antiek over ;)

7. 1Hanneke

1Hanneke Fanatiek lid

4 apr 2014
    1.698
    423
    83
    Vrouw
    Capelle aan den IJssel
    Flanellen luiers zijn dikker dan hydrofielen. Ze stonden hier op de uitzetlijst bij een thuisbevalling, om baby direct na de geboorte in te wikkelen. Ben uiteindelijk niet thuis bevallen, maar vond ze wel prettig bv onder het hoofdje met spugen, omdat ze dikker zijn nemen ze nog meer vocht op dan hydrofielen.
    Kraamverband is wel echt nodig, als het vloeien minder wordt is het handig ook maandverband zonder plastic laagje te hebben, ik heb zwarte pakken van Kotex. Had in kraampakket en van ziekenhuis netbroekjes voor het kraamverband, vond die wel prettig.
    Muskietennet voor kinderwagen nooit gemist, als baby gestoken werd was dat 's nachts...
    Parasol niet gekocht, XL hydrofiel gebruikt, lijkt me makkelijker dan parasol steeds anders moeten zetten wanneer je bocht om loopt.

8. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Piqué luiers zijn dikker dan hydrofiel en flanel, zitten als het ware allemaal kleine "putjes" in de stof. Volgens mij zijn die inderdaad bedoeld als 'échte' luiers ipv pampers-achtige.
    Een paar flanellen luiers zou ik wel kopen, ik gebruikte ze op het hoofdeinde van ledikantje/wieg/reiswieg. MOchten ze dan evt spugen oid, dan hoef je alleen maar de luier weg te halen en hoef je niet direct het hele bedje te verschonen.
    Hydrofielen zijn IE-DE-AAL voor van alles en nog wat. Daarvan kan je nooit te weinig hebben :D

9. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Al die luiers had ik hier niet. Alleen de hydrofiele luiers/ doeken en dan een stapel van minstens 25 geloof ik. Werden veel gebruikt!
    Muskietennet had ik hier wel en was ik wel blij mee, maar zoontje is in de zomer geboren, dus als de wagen buiten stond gebruikt tegen wespen/muggen enz.
    Parasol had ik ook, maar vond ik echt een onding, bij de volgende (die waarschijnlijk ook weer in de zomer komt) koop ik een Dooky.
    Oh en kraamverband of inleggers, hoe je het ook noemt zijn zeker wel nodig ja!

10. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Even een modernere uitzet lijst zoeken, dit is om ouderwets wasbaar te luieren (luier klemmen en strik slips, piqué luiers) heb je allemaal njet nodig.

Muggen net heb ik nooit gebruikt, parasol vind ik wel belangrijk want die dookies moet je de kap bij omhoog en dan kan je wagen zo warm worden. Bij echt warmte liever de kap omlaag en een parasol op.

11. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    Flanellen luiers is volgens mij ook niet nodig. Hoor iedereen in mijn omgeving dat niemand deze gebruikt die kindjes heeft.
    Hydrofiel doeken kan je daar in tegen nooit genoeg hebben. Je hebt er vaak 1 in de box, 1 in de wagenbak, 1 eentje in het bedje liggen, 1 op aankleedkussen, 1 bij het badderen en 1 als spuugdoek. Dus zo al 6 per dag.

12. demie

demie Bekend lid

17 mei 2014
    931
    0
    16
    Ik vond het muggennet wel heel prettig!! In de zomer liet ik mijn kleine meid altijd lekker buiten slapen. Zo hoefde ik met geen zorgen te maken of en geen wesp of ander prik beest bij der in de wagen kwam.
    Of vliegen rond haar zoefden ofzo.

Parasol kon ik ook niks mee en heb ook een dookie gebruikt inderdaad.
    Wel oppassen dat het dan niet te heet word omdat het ook minder ventileert.

13. Meisje93

Meisje93 VIP lid

21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    Vandaag boog ik me nog eens kritisch over m'n uitzet lijst en voel me dan echt een dummie. Grote vraagtekens ontstaan in m'n ogen en ik hoop dat jullie de volgende vragen kunnen beantwoorden..

- Waar gebruik je piqué luiers voor? Geen idee, ken ze niet
    - Flanellen luiers en hydrofiele luiers, zit daar een verschil in? Flanellen luiers hier niet aangeschaft. Hydrofiele wel, in het begin gebruik je deze erg veel.
    - Strikslips (volgens mij bedoeld voor mezelf na de bevalling) Gebruik je dit daadwerkelijk? Ken ik ook niet. ;) ook niet gebruikt dus
    - Inlegluiers (volgens mij voor mezelf bedoeld voor na de bevalling) Is dit het zelfde als kraamverband? Gebruik je dit daadwerkelijk? kraamverband heb je zeker nodig. De ene vrouw vloeit meer dan de ander, ik kon het gewoon af met maandverband.
    - Luierklemmen, gebruik je deze echt? Als je katoenen luiers gaat gebruiken wel, anders niet

- In de winkel verkopen ze een muskieten net, wie van jullie heeft/gebruikt dit en vind het ook echt handig? Niet aangeschaft, en heb het ook niet gemist.
    - Een parasol, handig of een onding? Ik hoorde hier en daar voorbij komen dat een oproldoekje handiger is.
    Hier ook geen parasol gehad, die heb ik wel gemist trouwens.

14. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.646
    5.686
    113
    Muskietennet: in de zomer is het wel handig als je van plan bent veel buiten te zijn. Al die nare beestjes kunnen anders zo de wagenbak in
    Parasol: ondingen, eind vd zomer had ik een dooky gekocht en had ik dat maar eerder gedaan.
    Kraamverband: zeker nodig gehad.

De rest ken ik niet van je lijsje.

15. Logan

Logan Niet meer actief

- Waar gebruik je piqué luiers voor? Geen idee wat het zijn
    - Flanellen luiers en hydrofiele luiers, zit daar een verschil in? Hydrofielen gebruik je voor van alles en nog wat. Afdrogen, in de kinderwagen, op het aankleedkussen... Flanellen luiers heb ik ook gekocht omdat het op de lijst stond, ik leg ze wel eens op het aankleedkussen ipv een hydrofiel. Ik vind flanellen luiers overbodig, hydrofielen kan je niet genoeg hebben.
    - Strikslips (volgens mij bedoeld voor mezelf na de bevalling) Gebruik je dit daadwerkelijk? Nog nooit van gehoord. In mijn kraampakket zaten gaasbroekjes. Thuis nooit aangehad, alleen in het ziekenhuis.
    - Inlegluiers (volgens mij voor mezelf bedoeld voor na de bevalling) Is dit het zelfde als kraamverband? Gebruik je dit daadwerkelijk? Kraamverband gebruik je echt. Ik heb nog een pak gehaald omdat ik, na een week in bed, tijdens het lopen ineens weer veel ging verliezen.
    - Luierklemmen, gebruik je deze echt? Geen idee wat dat zijn.

- In de winkel verkopen ze een muskieten net, wie van jullie heeft/gebruikt dit en vind het ook echt handig? Ik heb er geen maar tegen de tijd dat het muggenseizoen is, is mijn zoontje te groot voor de kinderwagenbak.
    - Een parasol, handig of een onding? Ik hoorde hier en daar voorbij komen dat een oproldoekje handiger is. Met ons klimaat heb je meer aan een regenhoes denk ik ;)

Wat een vreemde lijst :D

16. Essie3

Essie3 Niet meer actief

Piqué luiers heb ik echt nog nooit van gehoord
    Ik gebruik alleen hydrofiele luiers (heel veel)
    Kraamverband gebruik je zeker weten, helaas :D
    Een muskietennet en een parasol heb ik nooit gebruikt.

17. mamabri

mamabri Niet meer actief

Uit welk jaar is deze lijst? Dit is ongeveer de lijst die ik had bij mijn oudste kind, die nu 20 is :p:p:p:p

Piqué luiers zijn heel dik geweven luiers, deze gebruik je wanneer je stoffen luiers wilt gaan gebruiken ipv wegwerp.
    Strikslips gebruik je daar overheen: zijn van plastic met aan de zijkanten flapjes die je kunt strikken, bedoeld dat je kindje minder snel doorlekt.
    Inlegluiers kon je vroeger kopen, die legde je daar in, je had ze ook van een soort papier, om de ergste poep op te vangen, zodat je luiers niet zo vies werden van binnen.
    Luierklemmen zijn, zoals de naam al zegt: klemmen om de luier vast te zetten. Normaal gebruik je daar veiligheidsspelden voor.

Het verschil tussen flanellen en hydrofielen luiers is dat de flanellen veel dikker zijn, makkelijk te gebruiken om een kindje even in te wikkelen.
    Hydrofielen zijn een stuk dunner en van katoen en die vind ik echt onmisbaar. Daar gebruikte ik er meerdere per dag van.
    Parasol is in de zomer wel erg praktisch, net als een muskietennet, maar in de winter gebruik je beiden niet.

En uiteraard, omdat je dacht dat met inlegluiers kraamverband bedoeld wordt: deze heb je écht nodig ja.

Ik hoop dat ik je heb geholpen met de informatie en ik geef je 1 tip: gebruik maar gewoon wegwerpluiers of anders zijn er goede voorgevormde katoenen luiers. ;)

18. Mem25

Mem25 Lid

13 nov 2016
    7
    0
    0
    Bedankt voor jullie reacties! Zoals ik al dacht kan ik al veel dingen doorstrepen. Ik had gewoon een willekeurige lijst van internet geplukt, geen idee waar vandaan. Omdat het m'n eerste kindje is dacht ik dat ik gewoon onwetend was, maar goed dat ik het jullie even heb gevraagd! :)

19. XmoonlightX

XmoonlightX Niet meer actief

Maandverband werd hier door de kraam afgeraden vanwege de 'plastic ' laag
    Alleen die v kotex ( die zwarte verpakking) mocht of gewoon kraamverband, maar dat laatste had ik al snel niet meer nodig

20. soura

soura Bekend lid

16 mei 2011
    623
    0
    16
    Enkel het parasolletje vind ik nuttig uit het lijstje

Deel Deze Pagina