Hoi dames, Ik vroeg mij af of iemand ervaring heeft met het starten met kolven vooraf aan de geboorte. Ik ben momenteel zwanger van mijn tweede kindje, en ik zou heel graag de melkproductie al wat op gang willen helpen om te voorkomen dat ik straks opnieuw een week lang bijna niks 'heb'. Ik weet dat het erbij hoort dat de bv rustig op gang moet komen maar ik vond het vorige keer erg vervelend om al te moeten starten met bijvoeding op dag 2 omdat mijn eerste anders echt niks binnenkreeg. Hij knapte er erg van op dus heb er geen spijt van maar wil het graag voorkomen. Iemand ideeen? Ik had in gedachte rond 38,5 weken te starten..
Je productie echt op gang brengen, dat gaat helaas niet voor de geboorte. Het zijn de hormonen die vrijkomen tijdens de bevalling, die er voor zorgen dat je borsten hun ding gaan doen. Je kan wel proberen om wat kleine hoeveelheden bij elkaar te sprokkelen, en dit in spuitjes invriezen. Zo heb je toch wat achter de hand Maar ook dan kan het wel nog even duren,na de bevalling, voordat de boel op gang komt. Het is alleen wel belangrijk dat je hierover in gesprek gaat met je vk. In sommige gevallen is kolven voor de geboorte niet aan te raden.
Dankjewel! ik wil het inderdaad met een lactatiekundige bespreken en onder haar begeleiding starten als dat een goede oltie is voor mij, zo niet dan zorg ik dat ik in ieder geval bijtijds al mn kolfspullen paraat heb staan. Had ooit eens gelezen dat het kan uitlokken dat je kindje eerder wordt geboren ivm de hormonen die vrijkomen, zal dat doort dingen even navragen.
Bij mijn eerste kindje moest ik de eerste week ook bijvoeden, omdat bv echt langzaam op gang kwam. Bij mijn 2de zwangerschap kwam er al melk uit mijn borst vanaf week 25 ongeveer. Ze wisten precies beter wat de bedoeling was Ik heb 5 dagen voor de bevalling al wat colostrum gekolft en ingevrozen. (3 blokjes van 15ml) Uiteindelijk heb ik ze niet nodig gehad, want ik had meteen overproductie. Na 1 week had ik al 5 liter in de vriezer
Prenataal kolven is beter om handmatig te doen ipv een kolf. Ik wil fulltime gaan kolven en heb voor uitgerekende datum ook een afspraak met lactatiekundige voor begeleiding hierin en eventueel prenataal kolven
Oh top Marrit! 5 liter na een week al, meen je! jemig dat is echt veel! Ik raakte bij mijn eerste bij 25 wk ook al wat colostrum kwijt, een druppel maar tijdens de nacht maar toch liep het begin niet lekker. Daar moet ik wel bij zeggen dat mijn zoontje het aanhappen niet volhield dus met telelhoedje begonnen, niet de mooiste start natuurlijk, maar op dat moment wel het beste voor de situatie. Bedankt voor de info Jedine, hoop dat dat me lukt, handkolven. ik zal het zeker proberen ☺️