2,5 jaar en weinig praten. Wie nog meer?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Mama van Isabella, 3 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mama van Isabella

Mama van Isabella Bekend lid

8 jul 2009
    599
    0
    16
    Hallo meiden,

ons zoontje is in mei 2 jaar geworden maar praat nog erg slecht. De woordjes die hij nu benoemd zijn: papa, mama, bal, auto, poes, kikker, auw, bah. Kortom, de 1e woordjes zeg maar. 2 woorden tegelijk spreekt hij nog niet en bepaalde woorden begrijpen wij heel goed maar een buitenstaander begrijpt er niks van omdat hij het heel onduidelijk uitspreekt.
    Ik begin me er nu toch wel een heel klein beetje zorgen om te maken. Ook omdat hij heel erg boos en driftig is altijd. We hebben hier al eens iemand over de vloer gehad van de GGZ maar dat was zo'n duf mens waar ik helemaal niks aan had. Zij gaf tips hoe om te gaan met een driftige peuter maar dat waren voornamelijk tips die we eigenlijk al toe passen. Ik denk ook dat hij zo driftig is omdat hij zich nog helemaal niet verstaanbaar kan maken.

Zijn er hier meerdere kindjes zo laat met praten? Moet ik me zorgen maken? Zou het zinvol zijn om dit eens met de huisarts te bespreken of maak ik me zorgen om niks?

2. Belly34

Belly34 Actief lid

29 jan 2010
    355
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik begrijp je heel goed, maar ik kan alleen maar zeggen volg je gevoel.
    Maar kijk ook eens naar je kindje wat hij al wel kan, het ene kind is sneller met praten de ander is weer sneller met zindelijk worden, en al dat soort dingen.
    Mijn dochtertje zegt ook heel veel eerste woorden, terwijl een buurjongen die 10 dagen jonger is al wel met twee woorden praat. Maar zo heeft mijn dochter weer andere dingen waar ze snel mee is.
    Ik heb me in het hele begin van het moederschap zorgen en druk gemaakt en dat doe ik niet meer, mijn dochtertje is een mens en die doet het wanneer ze eraan toe is, en voor de rest alles gaat goed en ze is een heerlijk levendig meisje en dat telt.
    Maak je niet zo zorgen, het komt allemaal goed!

Knuffel Belly

3. miek78

miek78 Actief lid

7 jan 2007
    295
    0
    0
    drogiste
    noord holland
    mijn dochtertje praatte ook met 2,5 nog heel weinig, ze is vorige week 3 geworden en ze gaat nu echt met sprongen vooruit, komt vast allemaal goed, hij is gewoon wat later !

4. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

13 aug 2007
    4.077
    5
    38
    Lees je veel boekjes met hem? Ben je lid van de bibliotheek? Bij ons hebben ze elke woensdagmiddag een voorleesmiddag,dat vinden kinderen vaak wel heel leuk. verder kan je in het dagelijkse leven proberen meer dingen te benoemen,bijvoorbeeld als je zn bord pakt aan hem vragen hoe heet dit ook alweer? Dan moet hij dus vaker iets zeggen,en als hij het niet weet zeg je het nog een keer duidelijk.
    Ik merkte dit zelf bij mijn dochter,die sprak ook amper toen ze 2,5 was,nu daag ik haar veel meer uit en laat ik haar ook mondbewegingen doen zoals geluiden maken als: "brrrr", "pfrrrt" "aaaaah" etc...

En die driftbuien hebben veel kinderen van die leeftijd hoor:)

Succes!

5. Wendy30380

Wendy30380 Fanatiek lid

27 mrt 2008
    1.000
    0
    36
    Hier ook een mannetje die tot voor kort maar weinig praatte. Moest er zelfs extra voor op controle bij het bureau. Ook werd hij snel boos als niemand hem begreep. Nu hij beter kan praten zijn die buien een stuk minder! Blijven voorlezen en hier heeft de peuterspeelzaal ook een positief effect....alles komt op z'n tijd :)

6. Mijn zoon is 2 jaar en 8,5 mnd en zegt nog geen woord. Wij krijgen op 18 sept onderzoeken. Je kan een doorverwijzing via het cb krijgen. Het is alleen een onderzoek en daaruit volgen opties waaruit je kunt kiezen, dus je zit verder nergens aan vast.
    Heb trouwens al met mijn man een leren praten cursus gevolgd en de tips daaruit grofweg: voorwerp benoemen waar je kind op dat moment mee bezig is, 5x herhalen met tussenpozen uiteraard, duidelijke mimiek en articulatie, op zelfde hoogte van je kind.. En niet teveel vragen, die zijn verwarrend.

Deel Deze Pagina