Hey hey! mijn zoontje is 4,5 maand oud. Na een slechte start wilde ik na 1 maand stoppen met bv dan na 3 maand en toen ging het zo goed dat ik zolang mogelijk wil geven. Alleen sinds een week lijkt mijn productie minder te worden. Ik merk het alleen met kolven, mijn zoontje lijkt voldaan na de voeding. Ik kolf de helft a 100cc minder als voorheen. Ik moet er wel bij zeggen dat ik een soort van ongesteld ben (erg minimaal, het zet niet door) ik heb al een uurtje gecluster kolfd toen dacht ik dat het weer goed was de dag erna maar de dag daarna weer minder. Ik kolf 2 keer per dag en geef 4 keer live (soms 3 keer, als papa vrij is) dit is toch voldoende om de productie op pijl te houden?
Geen idee hoeveel nodig is om productie goed te houden, denk dat dat per vrouw verschilt. Maar als ik dipje heb kom ik daar wel doorheen door paar dagen extra aanleggen en veel knuffelen. Mn zoon wil ook vaker drinken dan, minder dan 6 heeft hij volgens mij nooit gedaan nog, maar met dip komt hij zo weer 8-10 keer waarvan 3 nachtvoedingen ofzo... Na de eerste maanden merk ik wel dat productie beter afgestemd is op hem, dus minder overschot. Ik kolf niet zo vaak, maar ik merk ook dat tsr moeilijker op te wekken is als in het begin. Eerste weken hoefde ik maar te denken aan voeden... nu met kolven moet ik echt even helpen, waar flesje eerst zowat vanzelf vol liep moet ik nu bewust ontspannen, filmpje van baby, borsten masseren, tepels stimuleren en dan krijg ik tsr. Zonder goed tsr is opbrengst veel minder.
Vaker aanleggen heeft geen zin als meneer niet wil dan wil hij niet maar idd tsr komt niet zo snel, het duurt wel een uur het kolven! Ik heb in de tussentijd een vriezer la vol met melk maar aangezien mijn zoon genoeg lijkt te hebben (hij weegt 8795 gram ) zou het misschien kunnen dat mijn borsten uiteindelijk daarop zijn aangepast.. ik hoop het dan maar
Als hij niet vaker wil denk ik niet dat je je zorgen hoeft te maken dat je productie te weinig is, als hij meer wil gaat hij vanzelf wel weer regelen Mijn zoon is net de 8 kg voorbij en best een flinke baby hihi, denk ook dat jij dan eerder overproductie had en nu meer in balans. Als je vriezer nog vol is, is t niet erg als je minder kolft toch, zolang hij tevreden blijft. Volgens mij is dat iets met hormonen die na een maand of 4 veranderen waardoor je lichaam meer zelf moet doen en het even meer moeite kan kosten om te kolven en dergelijke. 4-maanden-dip ofzo...
Hier ook gehad een behoorlijk verschil rond diezelfde maand ook alleen maar te zien bij het kolven. Baby had ook nergens last van. Ik kolf nu ook steeds maar 100 cc voorheen zo'n 170 cc per keer. Zolang hij geen extra honger heeft en goed groeit plasluiers etc zou ik me geen zorgen maken.
Ok het stelt me wat gerust. Vandaag met vrouwtje van de winkel gepraat waar ik de kolf heb gekocht. Ik kon hem meenemen en dan kon ze nakijken of hij nog goed vacuum trekt (kat vond de slang wel interessant.. ) misschien een klein gaatje in de slang? Laat het voor de zekerheid nakijken. Ik kan me overigens wel vinden in de overproductie en de hormonen, ik zweet momenteel ook weer veel meer!