ik zit al een tijdje met een vraag. mijn vriend heeft een paar weken terug voor de 2e keer een semen onderzoek laten doen en op het formulier staat dat hij voor het inleveren van zijn zwemmers zeker 4 dagen niet geklust mag hebben ik neem aan dat dit is om een optimale uitslag te krijgen maar voor een redelijk goede kans op een zwangerschap moet je ongeveer om de dag klussen. moeten wij dan zeker 4 dagen voor de eisprong niet geklust hebben?? ik kan dit namelijk niet met elkaar rijmen
Om de dag sex in de vruchtbare periode er vanuit gaande dat de man goed sperma heeft.Mijn man heeft ook een sperma test gedaan en mocht 3dgn geen zaadlozing hebben.Dat doen ze gewoon om het beste resultaat te krijgen.
dat klinkt bijna oneerlijk voor ons, wij moeten door slechter zaad langer wachten om optimale kans te krijgen maar dan hebben we wel minder kansen omdat we niet om de dag kunnen klussen
Dat kun je toch ook doen na je eisprong, of heb ik het nu helemaal mis. En als je een optimaal onderzoek wil hebben zul je een keus moeten maken, anders weet je nog niet waar je aan toe bent. Ik neem aan dat dat je vraag aan de arts toch was?
voor het onderzoek, dus dat potje inleveren, mag hij idd een aantal dagen niets doen maar dit staat los van je ovulatie en jullie kluspatroon dus na dat onderzoek, gewoon om de dag klussen!
Wat ik begrepen heb, mag je als man 3 dagen voor het onderzoek geen zaadlozing meer hebben. Als de laatste zaadlozing langer geleden is, zullen er meer zaadcellen in het ejaculaat zitten, maar mogelijk is de kwaliteit slechter. Wij hebben icsi achter de rug (met goed resultaat!) en ze adviseerden ons om de dag voor de bevruchting het 'nog even gezellig te maken' zodat het zaad welliswaar mogelijk minder qua hoeveelheid was, maar beter qua kwaliteit. Nu hebben ze voor icsi maar 1 goed zaadcelletje per eitje nodig, maar ik denk dat een kluspatroon van om de dag dus best kan, dan is het zaad in ieder geval vers en overleeft het mogelijk wat langer in jou, voor het het eitje kan bevruchten. Hoop voor je dat de uitslag van de test goed is!
thanx Star81 voor de verhelderende uitleg. tja daarom snap ik al niet waarom ze op dat formlier zetten dat hij 3 dagen niet geklust mag hebben, als het misschien niet eens wat uit hoeft te maken wat de kwaliteit betreft. mzarja de 2e uitslag was ook niet goed dus nu loopt mijn vriend bij een uroloog. gelukkig gaat het allemaal best snel die onderzoeken, hoe eerder we de oorzaak hebben gevonden hoe sneller we er een oplossing voor kunnen zoeken. en in de tussentijd gewoon blijven oefenen natuurlijk