Spraak achterstand

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door linda84, 31 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. linda84

linda84 Fanatiek lid

3 sep 2006
    4.383
    36
    48
    Mijn zoontje heeft een ontwikkelings achterstand gehad en heeft deze ingehaald alleen blijft zijn spraak erg achter. Hij heeft ook een palatoschisis (laatste keer bij het schisisteam had hij het weer niet) Zijn taal ontwikkeling is wel voldoende. Hij kletst de oren van mijn hoofd maar het is bijna allemaal onverstaanbaar. Hij heeft sinds februari logopedie. Maar dit gaat bijna niet vooruit. Na al die tijd waren we blij dat hij de oe klank redelijk kon zeggen om deze week hem weer niet meer te kunnen.... Zijn mondspieren waren altijd erg slap maar die worden sterker. Ik heb een gesprek gehad met de logopediste zij is erg benieuwd hoe het op de psz gaat. We hebben maandag een gesprek met de psz leidster. Ze had het over een rugzak voor op de basisschool en evt een speciale psz voor kinderen met een ernstige taal/spraak achterstand. Dat komt dan weer best hard aan. Ik wist dat zijn spraak slecht was maar een ernstige spraak achterstand.... Dat had ik niet verwacht.

Ik ben op zoek naar ouders die in hetzelfde schuitje zitten of hebben gezeten.

2. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    #2 deepfreeze, 31 okt 2012
    Laatst bewerkt: 31 okt 2012
    Mijn oudste had ook problemen met een hele serie klanken. Die is met een jaar logopedie flink bijgelopen. Hij loopt nog iets achter, maar daar is nu even nog geen nieuwe logo voor nodig..

Bij de dochter van een collega was het erger. Die had naast de klanken ook een beperktere woordenschat. Dus op meerdere vlakken een serieuze achterstand. Die is vanaf 3 jaar naar een taalschool gegaan, ipv taalgericht psz/kdv. Maar die is daar ook goed bijgelopen. Het gaat allemaal speels, en ze heeft er ook gewoon plezier in. Ze loopt nog wel iets achter, maar dat is niet raar gezien de oorspronkelijke achterstand (en situatie thuis), maar ze komt er zo wel. Groep 1 doet ze daar ook nog, mogelijk 2 ook nog, en dan hopelijk instromen op een gewone school.

Zo te horen zit je jochie er tussenin. Dus het is even afwachten wat het beste lijkt. Maar beide kids hebben in ieder geval lol bij hun taal-hulp, dat is in ieder geval fijn..

3. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hmm hier was ik altijd stinkend jaloers op beide jongere broers die op een speciale school voor spraakachterstanden zaten :)

En inmiddels kletsen ze beiden de oren van je hoofd.
    Ook zij hebben daar gekleuterd en daarna in groep 3 gewoon op de basisschool gestart.

Het hoeft dus allemaal niet heel erg en dramatisch te zijn....

En mijn moeder kent inmiddels echt bizar veel leuke trucjes om letters goed uit te spreken. Merk u dat neefje en nichtje die vaak bij mijn moeder zijn... Heel veel beter praten dan degene die niet zo vaak komt.
    As ze het namelijk moeilijk vinden.. Bijv "limonade" dan kun jij 3 dagen oefenen... E haar lukt het vaak gewoon met een paar keer proberen.
    Bij limonade moet je bijv op een bepaald moment op je neus drukken... En spontaan kon neefje van 2 wel zonder moeite limonade zeggen :)

4. san1981

san1981 Actief lid

8 sep 2008
    218
    1
    18
    Snap dat het hard aan komt.
    Ik werk op een vroegbehandelingsgroep voor kinderen met spraak- taal problemen. ( als groepsleider)
    Als je vragen hebt mag je ze altijd stellen.

5. linda84

linda84 Fanatiek lid

3 sep 2006
    4.383
    36
    48
    Heel fijn om erover te kunnen praten !
    Hoe oud zijn de kindjes die bij jullie op de groep komen ? Hoe komen de kindjes bij jullie. Ik heb eigenlijk wel de hoop dat hij evt met rugzak naar het reguliere onderwijs kan. Maar ik vraag me af hoe ver hij het komende jaar met logopedie gaat komen, nu na 9 maanden ik hij pas een klein beetje vooruit gegaan. De logopediste heeft vaak kinderen lang in behandeling met een spraak en taal achterstand. Maar hij maakt wel 3/4 woord zinnetjes.

6. linda84

linda84 Fanatiek lid

3 sep 2006
    4.383
    36
    48
    Saskia waarom was je dan jaloers op ze ?

7. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Omdat hun school gewoon hartstikke leuk was :)

Ik ging in de vakantie weleens een dagje mee. Dat kon daar gewoon :)

8. san1981

san1981 Actief lid

8 sep 2008
    218
    1
    18
    Bij ons zitten er kindjes vanaf 2 tot 5 jaar. De groep bestaat uit maximaal 7 kinderen. Er staan twee groepsleiders op de groep. Ook vindt er intensieve individuele logo plaats door de logopedist. Er zijn twee soorten groepen. Een tweedaagse en vierdaagse groep. Tweedaagse is vaak gecombineerd met de psz.Gemiddeld behandeling een jaar kan iets korter of iets langer. Sommige kinderen gaan naar speciaal onderwijs en sommige naar regulier met rugzakje.
    Vaak komen kinderen na onderzoek bij ons. Er zijn speciale diagnostische centra. De logopediste zal wel weten waar en hoe. Het kan ook via de psz.

9. Amethist

Amethist Niet meer actief

Onze dochter is nu 2,5 en heeft ook een spraakachterstand. Ze zegt ja, nee, die, hebben en buiten. Ze doet wafwaf voor een hond en mauw voor een poes en als ze iets echt héél graag wil zegt ze "die hebben", maar that's it. Zelfs papa en mama zegt ze niet :(.

We hebben nu sinds kort logopedie met haar en ze zit sinds 3 weken op een medisch kinderdagverblijf omdat ze behalve een spraakachterstand ook een algehele ontwikkelingsachterstand heeft (en ze heeft orthopedische schoenen omdat ze nog niet liep, maar dat is weer een ander verhaal ;)).

Er is vooralsnog absoluut nog geen zicht op of ze de achterstanden in zal halen en zo ja, in hoeverre. Dus dat is allemaal nog behoorlijk onzeker...

10. linda84

linda84 Fanatiek lid

3 sep 2006
    4.383
    36
    48
    Bedankt !
    De logopediste had het over de ster in leiden, ken je die toevallig ? Ik vind er weinig info over op internet over hun werkwijze.

11. linda84

linda84 Fanatiek lid

3 sep 2006
    4.383
    36
    48
    Hebben jullie geen verdere onderzoeken gehad naar de reden van de achterstand ?

Hier hebben we al een heel circuit gehad. Via het schisisteam naar de klinisch geneticus die dacht aan het vcf syndroom. Dit wat het niet maar wel twee andere afwijkingen die mijn man na onderzoek ook blijkt te hebben. Dus daar konden we ook niets mee. Hij heeft stofwisselings onderzoeken gehad vanwege zijn lage spierspanning. Daar kwam niets uit en afgelopen zomer een mri om alles uit te sluiten. Maar sinds de zomer heeft hij een enorme groei gemaakt in zijn motorische ontwikkeling en doet hij niet meer onder van leeftijdsgenootjes. Toen hij 2 jaar werd heb ik weer aan de bel getrokken omdat hij zijn mond vaak open had hangen en zijn we gestart met logopedie.

Jouw dochtertje heeft denk een een spraak en taal achterstand. Mijn zoontje zegt genoeg zoals "mama Daan ook buiten spelen". Alleen dan heel onduidelijk.

12. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

mijn zoontje is deze maand 3 geworden en zegt ook dingen als: mama, ik hou van jou voor altijd en eeuwig''

en : ''schiet eens op mama, ik wil eten en drinken''
    of: ''mama, jij en ik zijn beste vrienden, vind jij dat ook?''
    en: '' mama, ik lust graag macaroni, eten wij dat vanavond?''

best goed zou je zeggen, maar toch een spraak én taalachterstand van gemiddeld 12 maanden, wat fors is op een leeftijd van 3

Hij zit op een speciaal kinderdagcentrum voor kindjes met een achterstand/beperking. Voor de buitenwereld lijkt hij heel slim en pienter te zijn met zijn grote woordenschat, maar schijn bedriegt bij hem.

soms zeggen ze veel en hebben ze toch een forse achterstand. Je hebt veel verschillende soorten taal wat allemaal samen bij elkaar opgeteld het taalontwikkelingsniveau is; ( taal is dus niet alleen maar de woorden die iemand spreekt)

taal bestaat oa uit:

* taalbegrip: het snappen van gesproken taal, zoals bijv

De onderzoekster zit in een kamer met speelgoed en vraagt: pak eens de pop, en daarna zet ze 2 stoelen in de kamer, een grote en een kleine en vraagt: zet de pop eens op de kleine stoel. en daarna: zet de pop eens op de kleine stoel voor het raam

( het kindje moet dus de pop uitkiezen aan de hand van taal, de kleine stoel kiezen uit de kamer, én de pop voor het raam zetten op de kleine stoel. dit alles heeft met het taalbegrip te maken)

* taalproductie: ( de woorden die hij spreekt zoals zelfstandig naamwoorden en enkele werkwoorden)

* zinsontwikkeling: ( zijn de zinsopbouwen die hij verteld goed)

* auditief geheugen: ( als je bijv: bal/klok/eend opnoemt, weet hij dat nog na 5 minuten)

* articulatie: (het juist uitspreken van de woorden)

13. linda84

linda84 Fanatiek lid

3 sep 2006
    4.383
    36
    48
    Daantje, jee ik leer echt telkens bij. Ik dacht dat ze het bij de taal ontwikkeling puur de woordenschat was. Volgende de logopediste hoeft hij past zinnetjes van 3 woorden te maken dus ik dacht dat is mooi want die maakt hij. Mag ik vragen wanneer en waarom jullie zoon is getest ?

14. Amethist

Amethist Niet meer actief

Jawel hoor, er is dna-onderzoek en een metabolenonderzoek bij haar gedaan, maar daar is niks uit gekomen. Een mri wilden wij nog niet, omdat ze daarvoor onder algehele narcose zou moeten en de kans klein is dat ze iets zien/vinden op de mri.

Ze heeft idd een taal/spraakachterstand. Inmiddels begrijpt ze zo goed als alles wat we tegen haar zeggen, alleen praten doet ze dus nog niet.

15. san1981

san1981 Actief lid

8 sep 2008
    218
    1
    18
  16. linda84

linda84 Fanatiek lid

3 sep 2006
    4.383
    36
    48
    Bedankt ! Het is nu afwachten wat ze op de psz vinden van zijn spraak en de omgang met andere kinderen. Maar ik denk dat ik sowieso wel verder wil kijken. De logopediste heeft er voldoende verstand van lijkt me.

17. san1981

san1981 Actief lid

8 sep 2008
    218
    1
    18
    Ik zou nu idd verser laten kijken hoe eerder de behandeling hoe meer effect.

18. SeaShell

zoontje word elk jaar getest, dat doen ze op vrijwel elk kinderdagcentrum/ medisch kinderdagverblijf

juli 2011 zei hij alleen maar papa en mama. hij was toen 21 maanden. zijn taal IQ lag op 55 ( 100 is ''normaal'')
    juli 2012 getest ( oktober 2012 werd hij 3) en nu zegt hij dus 8 a 9 woordzinnetjes, maar ligt toch 12 maanden achter wat 33% is van zijn leventje. Hij is dus qua taal eigelijk maar 2 jaar oud terwijl hij momenteel 3 is. Zijn IQ is nu wel mega omhoog gegaan van 55 naar 75 in 1 jaar tijd

Zijn autitief geheugen ( dus bijv als de onderzoekster bal/klok/pet/hond opnoemt) is zeer goed en loopt juist voor op zijn leeftijd, daarin zit 0,0 achterstand

zijn taalbegrip scoorde hij in juli nog <2, dus echt beneden de 2 jaar terwijl hij toen bijna 3 werd. hij snapt opdrachtjes zoals: gooi je dit even in de prullenbak? feilloos, en als je aan hem vraagt '' pak de pop'' snapt hij dat ook erg goed, maar als je aan hem vraagt '' zet de pop op de kleine stoel'' dat kost hem veel moeite omdat je dan 3 handelingen vraagt ( de pop pakken, en op de kleine stoel zetten.) dat moet dus echt beduidend beter bij een 3 jarige volgens zijn logopediste en orthopedagoge

ook qua taalproductie en zinsontwikkeling scoort hij beneden de 3 jaar terwijl hij echt 8 of 9 woordzinnetjes maakt en voor ons en mensen die ons kennen een klein professortje lijkt.

Alle taalbegrippen bij elkaar opgeteld ( dus taalbegrip, taalproductie, zinsontwikkeling, auditief geheugen, articulatie) en gedeeld, maakt dat hij 12 maanden achterloopt qua taal.

zoontje gaat 4 dagen per week naar het KDC. Krijgt daar dagelijks intensieve logopedie, ergotherapie, fysiotherapie, muziektherapie, speltherapie, snoezelen, etc. Is echt heeeel intensief.

Als wij met hem 1 uurtje per week logo hadden gedaan was hij nu nog fors achter. Nu is zijn IQ ( ook taal iq) van 55 naar 75 gegaan in 1 jaar tijd. volgens zijn orthopedagoge en logopediste zou hij anders nu nog rond de 55/60 hangen.

Wij hebben toen gebeld naar de integrale vroeghulp van stichting MEE die alles in gang heeft gezet waardoor hij zeer snel op het KDC is geplaatst.

Stichting MEE is geheel kosteloos, je hebt geen verwijzing nodig, en het zit in elke regio in Nederland. Je kunt er zo naartoe bellen voor een afspraak

Stichting MEE zit ook in Leiden

Contact met MEE - MEE Zuid-Holland Noord

Hier info over integrale vroeghulp van MEE
    Wat is integrale vroeghulp? - MEE ZHN

Het is daarom belangrijk aan de bel te trekken als je denkt dat het met 1 uurtje logo per week niet red, want 1 uur per week zijn zo'n 52 uur per jaar, en daarmee valt een forse achterstand niet in te lopen..

Zoon is nu 3 jaar en blijft tot zijn 5 op het KDC of gaat naar een MKD. Met 4 jaar zijn kinderen nog niet leerplichtig en voor kinderen met een achterstand is het vaak beter nog een jaartje aan de achterstand te werken op een speciaal KDC ( zitten 6 kindjes in een klas op 3 HBO geschoolde leidsters) dan om meteen naar de basisschool of speciaal onderwijs te gaan wat veel massaler is en je kindje misschien 1 op 20 begeleiding krijgt aangezien daar een hele klas vol kinderen zit op 1 juffrouw.

19. SeaShell

Kort stukje over integrale vroeghulp;

20. linda84

linda84 Fanatiek lid

3 sep 2006
    4.383
    36
    48
    Daantje jouw knul word dus goed in de gaten gehouden. Als ik jou verhaal zo lees dan vraag ik me af of mijn knulletje ook geen taal achterstand heeft. Hij snapt een kleine stel ook nog niet. Hij wilde gisteren uit het raam kijken dus ik zei tegen hem pak je kleine stoeltje maar en hij kwam met zijn kinderstoel aanschuiven. Wel zegt hij Daan klein mama groot.
    Ik heb heel lang gedacht dat Daan niet was zoals andere kinderen. Maar juist nu ik dacht dat alles best goed gaat krijg ik toch weer even een klap. Toen hij 11 maanden was werd gezegd door de fysio ik weet niet of hij zal gaan zitten of lopen. En nu zijn we al zover en ben ik zo dankbaar. Het is heel dubbel.
    Een kdc daar zal mijn zoontje denk ik niet komen dan moeten er meer dingen zijn denk ik toch ? (Durf niets meer te hard te zeggen ;) )
    Fijn motorisch loopt hij voor hij legt zo 25 stukjes in elkaar.

Deel Deze Pagina