even een vraag : ik was vanochtend echt stomverbaasd want mijn zoontje van bijna 5 . Las alle namen van de stoeltjes in zijn klas. de juf zei ook knap he dat hij dat kan. Ik zei wat kan? ik stond er niet eens bij stil dat hij de naam oplas van de stoel naast hem... toen vroeg ik hem een andere stoel en hij las het ook op hij ging toen 1 voor 1 vanuitzichzelf alle namen lezen. Er staat ook geen stickers ofzo verder dat hij het herkent dus alleen de namen.. Kan dat al met deze leeftijd? Ow en de stoelen worden dagelijks verwisseld, dus dan kan hij niet alvast raden zegmaar wie er gaat zitten.
kan best, mijn dochter kan sinds ze 2 is alle auto logo's benoemen, kinderen leren enorm snel. ze onthouden hoe de woorden eruit zien, klinkers kan ze nu ook lezen en ze is nu 3.5.
Laat hem eens een boekje lezen, dan weet je het! Anders herkent hij de namen aan het woord of de plek waar ze zitten
Hmmm volgens mij leren ze dat vrij snel hoor, de namen herkennen. Beide mannen konden het ook in groep 1.
Zit er ook een plaatje bij toevallig? Ik was de eerste keer ook zo verrast dat alle kinderen van alle andere kinderen de stoel kennen (ook zonder te kijken weten ze dat Jantje een beertje heeft en Pietje een huisje). En andersom ook als je zegt 'beertje' zeggen zij Jantje!
Dit.... mijn zoon leest ook alle namen van de kinderen maar zodra het in een boekje staat weet hij het niet
Waarschijnlijk herkent hij alle namen. Mijn dochter zit in groep 1 (nu vakantie) en kent ook alle namen van de stoeltjes! Elke morgen zit ze naast iemand anders, en elke morgen zegt ze naast wie ze zit. Hier wel stickers, maar allemaal dezelfde Maar als ik ze voor haar opschrijf thuis, leest ze ze nog niet. Puur herkenning dus.
Mijn dochter leest inderdaad ook alle namen. Op de één of andere manier ziet ze denk ik de namen, de volgorde van letters, de combinaties. Want lezen kan ze nog niet, al herkent ze wel heel wat letters los, maar ze kan er echt nog geen woorden van maken. Maar die stoeltjes zien ze de hele dag, met ook nog eens het kind er op wat bij die naam hoort, waardoor ze het blijkbaar onthoudt.
Hier herkende ze ook de vorm van de naam eerder dan dat ze los de letters kon lezen, ze werken met een planbord en zo zien ze de namen dus vaak.
Op zich is het niet raar als ie met bijna 5 al kan lezen, wel knap natuurlijk. Geef hem een onbekend boekje of de krant oid, dan kun je pas zien hoe hij omgaat met de tekst (leest ie vloeiend door, gaat ie hakken en plakken enz). De namen in de klas zijn geen graadmeter, dat is herkenning, net als letters en cijfers.
Mijn zoon kan dat ook, maar dat is meer omdat ze alles met die naamkaartjes doen, als ik hem een ander woord wil laen lezen, lukt het niet, dus alleen de namen uit de klas
Hier las ze wel alle namen echt. Lezen op woordbeeld is dat in feite. Dus geen hakken en plakken.. Maar puur herkenning. En overigens... Zijn er ook kleuters die al echt spellend kunnen lezen trouwens. Dus het kan echt. Maar meeste lezende kleuters doen het op herkenning van de combinatie van letters. Overigens leest mijn dochter nog steeds op woordbeeld.. Als ze een woord eenmaal ontcijferd heeft zit dat voor altijd jn haar hoofd. Het was dus ook vrijwel onmogelijk om haar aan het verstand te brengen dat dat boek niet over givannio stilton ging. Hoe vaak we het haar ook lieten spellen (Inmiddels wel troiwens.. Maar dat was echt een heel ding nog)
Je zoon is 5, dan kan dit best. Maar hoe jij het omschrijft, lijkt het inderdaad of hij de namen meer "herkent" als echt letter voor letter kan lezen. Anders zou zijn interesse in lezen/schrijven je vast eerder opgemerkt zijn. Wat jouw zoontje nu doet, deed mijn meisje na een paar maandjes school. Ze was toen dus 4. Maar ik had al wel snel door dat dit gewoon was omdat ze bepaalde herkenbare dingen zag in een naam waardoor ze deze kon linken met een klasgenootje. Mijn dochter is nu 5 en scoort erg hoog met "geletterdheid" dus het is niet heel gek als ze met die leeftijd al kunnen lezen en schrijven.
Het zoontje van ts is 4 toch? Het kan inderdaad woordherkenning zijn maar hij zal de eerste niet zijn die op die leeftijd echt kan lezen hoor.
Ik denk dat het herkenning is. Als je hem een onbekend boekje voor houdt en hij dan de tekst leest, is het in mijn ogen pas lezen. Kinderen kunnen goed onthouden en herkennen, maar dat is iets anders dan echt lezen. Gewoon uitproberen, ik ben benieuwd!
Ik zou hem inderdaad iets anders proberen te laten lezen en da weet je het. Mijn dochter van 5 kan ook alle namen van de kindjes "lezen" en die van mama papa en haar broer maar dat is niet echt lezen, ze herkent het. Boekjes enz lukt haar nog niet.
Dit inderdaad, mijn zoontje kan nog niet lezen, maar wel alle namen op de stoeltjes, zonder stickers of zo, da's echt herkenning. Maar wel leerzaam op zich, want als hij herkent letters ook als 'dat is de letter van Timo'.