Wat doen met gebruikte kleding?

Discussie in 'De lounge' gestart door PenK, 21 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. PenK

PenK VIP lid

20 jan 2006
    6.275
    521
    113
    'Vroeger' ging bij ons alle gebruikte kleding die nog in goede staat was in de kledingcontainer om de hoek. Tot ik eens hoorde dat die kleding meestal gewoon verkocht wordt en het mij niet duidelijk was wat er met dat geld gebeurde.
    Ik had gelukkig al gauw een andere bestemming; de kledingbank!
    Maar wat schetst mijn verbazing:$. Ook hier moeten de mensen gewoon betalen voor de kleding!
    Ms. een beetje naief van mij, maar ik was echt in de veronderstelling dat het daar weggegeven werd aan mensen die het echt goed konden gebruiken en die zo weinig geld tot hun beschikking hadden zodat ze aanspraak konden maken op de kledingbank.
    Bij de betreffende kledingbank werken alleen vrijwilligers. Dus wederom mijn vraag...waar gaat het geld heen? Kan me voorstellen dat er bep. onkosten gemaakt worden (huur, licht pand etc), maar dan nog...

Ik vind het prima om het weg te geven. Graag zelfs!

Weten jullie nog een andere goede bestemming.
    Of laat ik het anders vragen; waar brengen jullie je gebruikte kleding heen en waarom?

2. sydneys

sydneys Niet meer actief

Ik geef het weg aan een goed doel, gevonden op facebook. Goede kleding geven ze weg in ruil voor voeding. Kleding die stuk is verzamelen ze ook. Per kilo of 10 kg, ik weet het niet meer maar per zoveel krijgen ze 25 cent en dan gebruiken ze dan ook voor voedselpakketten te maken

3. Crazycat

Crazycat VIP lid

21 nov 2009
    8.849
    1
    36
    belgie
    ik heb 3 kids. en vaak kleding ''over''
    kleding die 1 x gedragen is of schoenen te klein gekocht
    dan geef ik het meestal weg aan mensen die het wel kunnen gebruiken

4. PenK

PenK VIP lid

20 jan 2006
    6.275
    521
    113
    O wat goed!

5. PenK

PenK VIP lid

20 jan 2006
    6.275
    521
    113
    Ik wil zo graag dat het bij mensen terecht komt die het goed kunnen gebruiken zonder dat ze daarvoor nog hoeven te betalen.

Maar zelf is dat nauwelijks te checken als je bv. op Martkplaats adverteert of reageert op een advertentie.

6. raspberry

raspberry Niet meer actief

Het gaat hier naar de kledingbank. Die geeft een deel gratis weg aan mensen die het echt niet kunnen betalen, (die krijgen, afhankelijk van wat ze nodig hebben, dan een zomer- of winterpakket aan kleding). De rest wordt voor lage prijzen verkocht: iedereen kan daar binnen stappen en kopen :)
    Opbrengst daarvan is idd voor huur pand, electra, enz.

Wat niet meer draagbaar is, stop ik in de kledingcontainer op school: daar wordt kleding ingezameld die per kilo wordt gekocht, (wordt vermalen en verwerkt in andere producten), en de opbrengst daarvan is voor een goed doel :)

7. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Mijn oudtante woont in Roemenië en nam de oude kleding altijd mee en dat ging naar een weeshuis daar.
    Zo heb je wel meer van die goede doelen hier waar je het heen kunt brengen.
    Nu zie ik mijn oudtante nooit meer en gooi ik het eigenlijk 9 van de 10 keer in de vuilnisbak gewoon.

8. Katenhond

Katenhond Fanatiek lid

14 aug 2014
    1.394
    174
    63
    -Als je even om je heen informeert, kom je er soms achter dat via via (netwerk) er wel een goede bestemming voor je kleding en spullen is.
    -Soms via de weggeefhoek op f b
    -De HH van mijn ouders heeft familie in het Oostblok, die onder zeer erbarmelijke omstandigheden wonen, daar gaat ook vaak een deel naar toe.

Overigens heb ik er geen moeite mee als mijn kleding verkocht wordt (door de kledingbank ofzo) want met de opbrengst van het geld kunnen ze weer op andere manieren helpen.
    Ik geef ook weleens weg aan een gezin die de kleding later weer verkoopt.
    Zo hebben ze er dubbel plezier aan.
    Eerst hoeven ze niet te kopen en sparen geld uit, dan verkopen ze en kunnen ze weer andere kleine dingetjes terugkopen.

9. MariSam

MariSam Actief lid

13 nov 2014
    115
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier staat bij het lokale leger des heils gebouw een container voor de deur, de kleding die daarin komt, komt ten bate van dat korps, die daar vervolgens allerlei welzijnswerk van doen.

Wat ik tegenwoordig vaak doe is het via facebook weggeven, zo'n gratis af te halen groep hier in de buurt..

Een stichting waar ik vrijwilligerswerk voor doe gaat binnenkort ook kleding inzamelen hier in de omgeving, dit wordt dan verkocht en de opbrengst gaat naar de opvang van honden..

10. veense

veense Niet meer actief

Dorcas!
    Heeft door het hele land heen inzamelpunten. Kleding gaat naar mensen in Oost-Europa etc die het echt nodig hebben. Soms verkopen ze wat dingen in hun winkels, daar werd mij de laatste keer toestemming voor gevraagd, de opbrengst daarvan wordt gebruikt om de transportkosten te betalen.

11. disaro

disaro Fanatiek lid

18 aug 2014
    2.036
    251
    83
    Daar zit ik ook mee heb nog een vuilniszak met kleding op de kast te wachten tot een goede bestemming.

12. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Ik geef het vaak weg via weggeefhoeken op facebook of als ik weet dat een gezin het goed kan gebruiken dan geef ik het direct aan dat gezin.

13. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    Ik geef het aan mijn moeder en die kent weer iemand (particulier) die regelmatig naar Roemenië gaat met allerlei hulpzaken zoals kleding. Op die manier weet ik dat het terecht komt waar ik het graag wil hebben: bij mensen die het echt nodig hebben.

14. Drieka

Drieka Niet meer actief

Kleding die er nog echt goed uitziet verkoop ik gewoon en kleding die nog goed is maar waar je aan ziet dat het wel echt gedragen is gaat in de kledingcontainer.

Deel Deze Pagina