Hoi dames, Ik wilde even iets met jullie delen omdat ik merk dat ik zelf naast verhalen over persoonlijke ervaringen, graag wetenschappelijk onderbouwde informatie over zwanger worden/zijn/kinderen lees. Er zijn meer plekken waar je wetenschappelijke (en medische) artikelen kunt vinden maar dit is er in ieder geval 1 die ik ook voor school vaak heb moeten gebruiken: Scholar.google.nl Vul gerust aan als je er meer weet!
Leuk!! Vind ik ook erg interessant, jij enig idee hoe ik het hele artikel eruit kan krijgen ik heb geen inloggegevens oid en sommige artikelen krijg ik niet geopend
Voor veel wetenschappelijke artikelen dien je lid te zijn. Zo verdienen universiteiten en onderzoekers aan hun onderzoeken. Uitzonderingen zijn er uiteraard genoeg maar dat is een kwestie van goed zoeken en een beetje geluk hebben.
Van veel artikelen mag je alleen de abstract (samenvatting) lezen. Maar als je iemand kent die aan een universiteit studeert of werkt dan kunnen die via het netwerk van de uni vaak wel bij de hele artikels. Scholar werkt inderdaad prima, maar dan moet je wel in het Engels zoeken.
Pubmed. Je hoeft overigens niet lid te zijn of iemand te kennen bij de universiteit. Middagje universiteits-bibliotheek en je hebt alles bij de hand.
PubMed heeft hoofdzakelijk medische artikelen. Dat kan voor deze doelgroep natuurlijk best voldoende zijn Je kan ook zoeken op ResearchGate, of in universiteitsrepositories. Mocht je overigens een artikel tegenkomen dat je niet kan lezen omdat je geen abonnement hebt, dan kan je altijd de corresponding author mailen. Een wetenschapper mag 1-op-1 artikelen delen, wanneer men daar om verzoekt. Ik heb nog nooit meegemaakt dat je een artikel niet krijgt wanneer je er om vraagt Heel gebruikelijk in de academische wereld. Alternatieve zoekterm is nog om de titel van het artikel in te typen + open access er bij. En hier nog wat alternatieve zoekopties: http://www.wur.nl/nl/artikel/How-can-I-obtain-publications-for-free.htm Mocht je in de buurt van een universiteitsbibliotheek wonen, dan is een bezoekje aan de bieb inderdaad ook de moeite waard Daar kan je online de wetenschappelijke artikelen lezen waar die bibliotheek een abonnement voor heeft aangeschaft.
Het kan allemaal heel leuk zijn, maar als je niet weet hoe je wetenschappelijke artikelen moet beoordelen en moet lezen heb je er eigenlijk nog niks aan. Een artikel kan bijv een prachtige samenvatting hebben, maar wanneer je bijv naar de inclusie criteria, exclusie criteria, naar de populatie, naar opbouw, naar hoe de statistiek wordt gedaan etc etc, kan er ineens blijken dat er allemaal haken en ogen aan de studie zitten en dat je eigenlijk hele grote twijfels er over kan hebben. Dus super leuk alleen je moet wel echt weten hoe en wat.
De universiteiten en onderzoekers verdienen niets aan de views en downloads van hun artikelen hoor. Die opbrengsten gaan naar de uitgevers van de bladen. Onderzoekers moeten vaak zelfs stevig betalen voor bijvoorbeeld mooie kleuren afdrukken van hun zelf gemaakte figuren, of voor open source publicatie. De onderzoekers kunnen wel door hun artikelen in bekende bladen te publiceren hun naamsbekendheid vergroten, en bij subsidie-aanvragen wijzen op hun autoriteit op een vakgebied en eerder high impact onderzoek.
Ik kom al heel wat jaartjes in universiteitsbibliotheken, en kan me niet herinneren dat ik ooit iets op een computer kon zonder eigen inloggegevens van de uni of het ziekenhuis.
Alle universiteitsbibliotheken die ik ken hebben 1 of 2 bezoekerscomputers. Mocht je ze niet weten te vinden, dan is het de moeite waard dit na te vragen bij de balie. Daar kan je zonder inloggegevens de (digitale) collectie tot je nemen - sluit niet uit dat er mogelijk ook UB's zijn zonder deze faciliteiten, zeg nooit nooit -