Ik heb last van zeer heftige stress. Ik ben jarenlang blootgesteld aan zo extreem veel stress dat mijn lijf het onderscheid niet meer kan maken tussen heftige stress en een beetje stress. Ook bij een beetje stress ga ik volledig aan. Dit zorgt o.a. voor extreme spierspanning met alle gevolgen van dien ( spierpijn, krampen, last bij slikken) Nu kwam de psycholoog met de tip eens te kijken naar een haptonoom therapeut. Via google word me alleen niet helemaal duidelijk hoe dat werkt. Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe zien die sessies eruit en had je er baat bij?
Ik heb exact hetzelfde, inclusief de kwalen die je noemt. Ik heb de tip van haptonoom ook gekregen van de huisarts, nog niets mee gedaan. Ik volg dit even! Zéér vervelend en hinderlijk vind ik het.
Ik ben een aantal jaar geleden om lichamelijke redenen naar de haptonoom geweest. Het was niet mijn kopje thee, dus na een aantal sessies gestopt. Wel wat kleine dingen opgepikt. Maar de therapeut vond ik niet erg respectvol en zij vond mijn lichamelijke klachten maar onzin. Ik vond de oefeningen wat zweverig: pak deze steen vast en vertel wat je voelt. Vast niet elke therapeut werkt zo, maar ik kon er gewoon niks mee. In mijn revalidatie ook een haptotherapeut gehad, die mij begeleidde als fysiotherapeut en die vond ik ook niet altijd even prettig in zijn benadering. Dus mij zie je niet meer bij een haptotherapeut. Dit is dus wel echt mijn persoonlijke ervaring he?! Ik heb tijdens mijn revalidatieperiode wel veel gehad aan mindfullness. De psychomotorisch therapeut heeft er echt voor gezorgd dat ik nu beter bij mijn gevoel kan komen en bepaalde lichamelijke reacties ook beter begrijp en het beter los kan laten. Mijn man heeft op aanraden van de psycholoog ook een mindfullness training (1 op 1) gevolgd. Hij was overbelast door mijn diagnose en dit uitte zich ook in paniekaanvallen. Ik merkte echt na een sessie of 3/4 verschil bij hem. Misschien is dat ook nog iets om naar te kijken.
Ik heb meer gehad aan de psychosomatische fysiotherapeute dan aan de haptonoom. De psychosomatische fysiotherapeute gaf inzichten en oefeningen waarmee ik verder kwam en dat ik echt verschil merkte. Bij de haptonoom heb ik geen verschil gemerkt en daar ben ik na een paar keer ook afgehaakt (zelf betalen en veel te duur bij geen verschil merken).
Welke regio zoek je goede haptonoom. En pmt (psychomotorische therapeut) is ook optie inderdaad. www.vaktherapie.nl kan je hier meer over vinden
Ik ben een paar jaar geleden wel bij een haptonoom geweest na mijn burn-out. Bij mij viel het onder mijn verzekering, maar 1 bezoek werd gedeclareerd als 2. Dus ben maar 2 of 3x geweest. Ik weet nog dat ik het de ene keer heel prettig vond, maar er de volgende keer niets mee kon. Wat ik prettig vond is dat ze me echt mijn lijf leerde voelen, door bijvoorbeeld over mijn benen te wrijven, zodat er aandacht en energie heen ging. Mijn benen optillen voelde daarna echt anders/lichter dan er voor. (Dit is iig wat ik je er van herinner.) Maar een andere keer was het mij te zweverig en kon ik er weinig mee. Als je een aanvullende verzekering hebt, zou je het dus wellicht kunnen proberen. Maar misschien eerst eens bellen met een praktijk en vragen hoe de behandelingen er uitzien, zodat je daarna kan beslissen of het bij je past.