Hallo allemaal! Ik ben al de hele week bezig met een pitch presentatie, maar hij is nooit goed genoeg en ik blijf hem veranderen. Ik heb namelijk volgende week een selectiedag voor een baan, en daarbij moet ik een pitch houden van 2 a 3 minuten. Ik ben vreselijk slecht in presenteren, omdat ik nooit onthoud wat ik allemaal moest en zou zeggen. Ik heb vanavond wel 10x mijn pitch gelezen en nog kan ik hem niet uitspreken. Kan iemand mij helpen? Hoe maak ik een goede pitch die ook echt te onthouden is?
Ik probeer altijd iets te vermengen waar ik affiniteit en passie voor heb; dan heb je al zeker de helft gewonnen omdat je het enthousiast kan overbrengen. Kies een duidelijke boodschap die je over wil brengen en blijf daarbij. Noem het als keyword/slogan en probeer alles hier om heen te laten draaien. Gooi als eerste dat woord of die zin op en volg daarna met alle onderwerpen. Hier staan verder een aantal goede tips: Pitch voorbereiden in zeven stappen Verder is het een kwestie van jezelf presenteren. Wees die people-person; want dan heb je ze al gelijk in je broekzak. En probeer overtuigend te zijn; ik kan sommige mensen nog zakken lucht proberen te verkopen, zo zeker ben ik van mezelf op het moment dat ik die knop omgooi (en zo zeker ben ik totaal niet in het dagelijks leven, maar hee, soms is het echt nodig in je leven om een blik zelfvertrouwen-tot-arrogantie open te trekken). Jij of datgeen waarvoor jij staat bent/is ultiem awesome. Geloof daar heilig in, want je kunt niet verwachten dat anderen dat geloven als je het zelf ook niet doet.