Na het lezen van de kinderspaarrekening topic vroeg ik me iets af, Stel dat je dus meer dan 20000 op de kinderspaarrekening hebt staan moet je daar dan ook belasting over betalen?
das een goede vraag zeg, ik ben wel benieuwd onze accountant heeft er niet naar gevraagd eigenlijk, hij staat ook op de kinderen hun naam weet niet of dat een verschil maakt?
Daar moet je inderdaad belasting over betalen. Als ik het goed heb ik het eea veranderd sinds 1 januari en wordt het geld eerst bij je eigen vermogen gerekend. Volgens mij staat het op de site van de belastingdienst wel goed.
Jeps, als je meer vermogen hebt dan de heffingvrije grens, moet je dat aangeven en moet je er belasting over betalen, ongeacht of de rekening op jouw naam of dat van je kinderen staat. Voor jezelf is het vrije bedrag ongeveer 20.000 en daar mag je per kind zo'n 3000 bij optellen. Ik weet de exacte bedragen zo niet uit mn hoofd.
Dit heb ik op internet gevonden Het spaargeld van je minderjarig kind, wordt dus opgeteld bij je eigen vermogen... Als ik het goed begrijp tenminste!
Een vast bedrag van uw bezittingen min de schulden is vrijgesteld van belasting: het heffingvrije vermogen. Het heffingvrije vermogen is 20.661. Als u heel 2010 een fiscaal partner had of daarvoor koos, is het heffingvrije vermogen 41.322. Plus: U krijgt een verhoging van uw heffingvrije vermogen van 2.762 per minderjarig kind. Voor een gezin met 2 kinderen mag je dus EUR 46846 belastingvrij hebben. Overigens: Niet alleen moet je boven dit bedrag belasting gaan betalen over je spaargeld maar loop je ook kans dat je geen toeslagen meer krijgt, omdat je dan teveel vermogen hebt. Dat geldt sowieso voor de huurtoeslag in elk geval.
Overigens, wat ik zelf een echt rare regel vindt..als je gescheiden bent en je ex-partner heeft een rekening op naam van je kind, wordt dat (de helft) ook bij jouw vermogen gerekend! Dus stel dat mijn exman 25.000 euro voor ons kind gespaard hebben, dan komt er 12.500 bij mijn vermogen bij. Terwijl het niet van mij is, ik er niet aan kan komen etc. Raar!
nou idd een beetje raar idd. Ik zal bij de volgende jaren rekening mee houden met aangeven, nog nooit gedaan, ook nog nooit zoveel geweest dus dat scheelt
Raar he! Stel nou dat je geen goed contact met je ex hebt (wat vaak genoeg voorkomt) en je dus helemaal niet weet of hij spaargeld heeft. Dan pleeg je dus eigenljk fraude zonder t te weten haha. Wij hebben nu allebei onze spaarrekening voor de kleine op ons eigen naam gezet, hoeven we mekaar ook niet op de hoogte te houden van spaartegoeden etc. Niet dat ik verwacht snel over die 20.000 heen te komen maar dat is bijzaak haha
Thanks voor het uit zoeken, ik kon het niet vinden online... Toch wel gek dat je ook over het geld van je kids belasting moet betalen, Maar regels zijn regels..
Even een kanttekening daarbij: dat heffingsvrije bedrag zit vaak al in je eigen salaris. Het is dus niet zo dat je zomaar even 46.846 belastingvrij op je spaarrekening kunt hebben staan....
Dat heffingsvrije bedrag wordt vaak al meegenomen in de manier waarop je salaris belast wordt. Als je die dan nog eens EXTRA zelf gaat rekenen, heb je 'm dubbel en zou je -als dat ontdekt wordt- dus fors terug moeten betalen, (want als je enkel even de laagste schaal nog maar pakt, is dat 30% van 46.000....)
Nee toch? Dat heeft toch niks met mekaar te maken? Het heffingsvrije bedrag over je salaris zit in box1 en dat is je heffingsvrije inkomen. Dit gaat over vermogen in Box3, heffingsvrij vermogen. Volgens mij heeft dat niks met mekaar te maken hoor. Dit gaat puur over spaarsaldi, beleggingen etc. Dat is tenminste hoe ik t altijd begrepen heb.
vind het biet zo vreemd. Stel dat je al je spaargeld op een rekening van je kind zou zetten zodat het lijkt of je zelf geen vermogen hebt. Kun je de belasting dus ontduiken.
Ik vind dat op zich ook niet zo gek, je kinderen horen bij jouw huishouden dus het spaargeld ook. En wat op hun spaarrekening staat heb jij er op gezet dus eigenlijk is het jouw vermogen. Dus gewoon alles bij mekaar optellen. En tja, die sok is zo gek nog niet haha. Hoewel..een beetje spaarrekening levert toch nog steeds (iets) meer rente dan wat je moet betalen aan belasting hoor (1.2% meen ik...)