Ik ben benieuwd of een geplande keizersnede ivm een placenta praevia totalis eerder is of ook met ongeveer 39 weken. Iemand ervaring?
Ik ben 7 november uitgerekend en krijg ook in week 39 een keizersnede (gepland). Mits ik niet eerder een bloeding krijg oid (heb ik tot nu toe niet gehad). Ik heb ook een placenta praevia totalis die zo totalis is als het maar kan zijn. Waarschijnlijk vastgegroeid aan mijn eerdere keizersnede-litteken (heb 2 eerdere keizersnedes gehad).
Wat raar dat ze dus dan ook in week 39 inplannen. Ik dacht juist altijd dat ze het voor moesten zijn. Gelukkig heb je geen bloedingen gehad. Ik had er wel een met 28 weken en sindsdien gelukkig ook niet meer. Ik ben trouwens de 17de uitgerekend
Ik had ook gehoopt dat ze het in week 37 of 38 zouden doen, maar helaas.......... Nu moet ik wel zeggen dat mijn andere 2 kids ook niet geboren zijn voor de 40 weken. Bij de eerste kreeg ik zwangerschapsvergiftiging en zijn ze vanaf week 38 begonnen met inleiden, 3 inleidpogingen later een uiteindelijke keizersnede met 40 weken precies. Mijn 2e bevalling is ingeleid op 41,5 week en uiteindelijk dus ook een keizersnede (met hevige nabloeding die me bijna het leven heeft gekost). Bij een eventuele derde zwangerschap is de kans op een nabloeding net zo groot als bij een ieder ander, dus maakte ik me daar niet echt zorgen over......totdat........ik toch weer een risicogeval ben geworden en dit keer vanwege die placenta praevia, pffffffft. Maar goed, dit keer staat er een trauma team klaar in de ok met een interventieradioloog die eventuele bloedvaten kan afsluiten. Dus ben nu wel weer een klein beetje bang voor de bevalling (de keizersnede zelf niet hoor, da's niet zo erg ). Grappig trouwens dat we maar 10 (uitgerkende) dagen schelen! Ik kan over placenta praevia over het algemeen alleen maar "oude" forums vinden. Heb je nog leefregels meegkregen van je gyn? Ik helemaal niets (werk ook nog gewoon). En heb je ook zo'n losse buikflubber? Ik heb echt aan de onderkant van mijn buik een "lege" buikflubber en de bovenkant van mijn buik staat megastrak gespannen (ben benieuwd wanneer ik last krijg van maagzuur etc). Ik hoop dinsdag de bevallingsdatum te horen! Dan heb ik weer een afspraak bij de gyn.......
Zooo het heeft jou dus ec ht niet meegezeten met de zwangerschappen. Gelukkig is het allemaal goed afgelopen. Kan me voorstellen dat je er nu best wel tegenop ziet. Waarom staat er nu een interventieradioloog klaar? Is dat ivm je vorige twee bevallingen/ keizersnedes? Of omdat je nu een placenta Praevia hebt. Ik kon zelf ook al weinig vinden hierover, ja oude berichten inderdaad. Dus ik ben al blij dat ik een lotgenoot heb gevonden ha ha. Dinsdag voor jou een grote dag! Ik moet nog twee weken wachten. Ze gaan over twee weken op een andere afdeling kijken (daar waar prenatale diagnostiek ook wordt gedaan en apparatuur beter is) om te zien hoe de placenta ecxact aan de voorkant ligt ivm het door de placenta heen snijden met de keizersnede. Bijzonder vond ik dit wel want ze wil met nog een andere gynaecoloog dit gaan doen. Ik vraag me dan af waarom daar 2 gynaecologen voor nodig zijn. Ook omdat tijden de inwendige echo ze keek naar de flap die aan de voorkant lag en met dat speciale bloed vaten echo beeld er geen rode en blauwe stipjes in zag. Ze zei toen dat ze niet wist wat t was, of placenta of myoom (ter info ik heb een vrij grote myoom in de baarmoeder). Echter deze ligt rechts aan de zijkant en waar ze zat vreemde flapje (placenta/myoom) zag, zit dus aan de voorkant. Kortom ik vermoed dat ze dat dus nader willen bekijken over twee weken, maar me daar nog niet iets over vertellen. Heb jij ook een extra echo gehad dan? Wat betreft de leefregels; ik werk nu halve dagen, mag niet te druk bezig zijn (huishoudelijk), niet te zwaar tillen (tja heb wel een zoontje van 21 maanden, dus moet af en toe wel), geen gemeenschap en vooral niet in bad (ivm verweken).:x Het welbekende flubber gedeelte waar je het over had, die heb ik ook gehad. Maar ben na een aantal weken druk met buikspieroefeningen bezig geweest en is redelijk weg getrokken. Maar denk dat omdat jij al 2 keizersnedes hebt gehad je spieren op den duur zo verslappen dat je het maar voor lief moet nemen. Ach we hebben er wat moois voor terug gekregen en hoeven geen bikini modeshows te lopen ha ha , dus ik kan me er niet heel erg druk om maken.
Die interventieradioloog zal bij jou ook klaar staan vermoed ik. Die staat klaar omdat bij een placenta praevia erge bloedingen kunnen ontstaan (doordat de baarmoeder aan de onderzijde de minste spieren bevat die weer nodig zijn om de baarmoeder te laten krimpen en de bloedvaten zo af te sluiten). De interventieradioloog kan bepaalde bloedvaten van de baarmoeder via de lies afsluiten (wordt een soort oplosmiddel in de ader gespoten). Volgens mij is een interventieradioloog aanwezig bij een OK met kans op bloedingen..... En tjee, ook nog eens een myoom in je baarmoeder.....Had je daar met een spontane bevalling ook geen problemen mee gehad? Ik heb tot nu toe geen extra echo's gehad mbt de placenta. Ik krijg elke controle wel een echo en dan kijken ze ook met een kleurenbeeld (maar dat is niet met heel geavanceerde apparatuur volgens mij). Ik zal morgen eens vragen hoe of wat.... Ik las al dat je een zoontje van bijna dezelfde leeftijd hebt als ik. Mijn zoontje is 3 maanden ouder (van sept 2010). Grappig! Mijn oudste (meisje) is afgelopen mei 3 geworden, dus ik heb de kids redelijk dicht op elkaar. En tja, daarom flubbert die onderste flap misschien ook nog wel wat extra haha..... En verder ga ik nog wel wekelijks in bad, heb ik ook nog sex en werk ik ook nog gewoon.......(uhhh, misschien toch wonderlijk dat ik nog nooit een bloeding heb gehad haha).
Dat zou best kunnen dat er bij mij ook een Interventieradioloog (leuk scrabble woord trouwens ha ha) aanwezig zal zijn. Heb verder weinig info gekregen, maar zal het eens navragen als ik weer heen moet. Die myoom had ik er de vorige zwangerschap ook al zitten. (die belemmerde toen de uitgang waardoor ik dus een keizersnede kreeg). Ik heb toen verder geen problemen gehad tijdens de zwangerschap. Wat betreft de echo's, ik krijg gewoon elke controle een echo (heb er inmiddels 15 gehad). Bij mijn vorige zwangerschap heb ik er in totaal 21 ofzo gehad. Wat grappig dat jouw zoontje 3 maanden ouder is. Wel leuk dat je je kinderen zo dicht op elkaar hebt, dan hebben ze op den duur ook wat aan elkaar he. Wees trouwens blij dat je geen bloeding hebt gehad, dat is echt heel erg schrikken. Bij mij liet zelfs de slijmprop (hyge ding trouwens) ook los, maar dat schijnt niet zoveel kwaad te kunnen. Ik ben heel benieuwd wat ze morgen bij jou gaan zeggen en natuurlijk naar je datum, of je ook eerder wordt geholpen.
hmmm, het zat me toch niet helemaal lekker dus ik heb zelf even naar het ziekenhuis gebeld wat betreft mijn afspraak. Nou een heel verhaal. Ik kom dan eerst bij gynaecoloof nr 1 op controle. Na die controle moet ik met mijn gyn (nr 2) samen met gyn (nr 3) naar prenatale diagnostiek waar ze een extra placenta lokalisatie gaan doen. Kortom ik moet door 3 gyn gezien worden. Beetje apart. Maar goed ik hoefde me niet ongerust te maken werd me verteld anders hadden ze me deze week al wel ingepland.
Ik heb bij mijn zoontje(2,5 jaar geleden)ook een placenta praevia totalis gehad. In de vroege zwangerschap wel 2 keer bloedingen gehad. Met 38,5 weken is hij met een geplande keizersnede gehaald.
Met precies 37 weken een geplande keizersnede gehad ivm placenta praevia totalis. Vanaf week 28 4x voor meerdere dagen opgenomen geweest met bloedingen en daardoor ontstond weeënactiviteit. De laatste opname duurde 8 dagen waarin ik meerdere forse bloedingen heb gehad. Ze vonden het risico op een spoed keizersnede en teveel bloedverlies te groot, dus liever een gecontroleerde geplande keizersnede. Helemaal mee eens Glittertje, ik zou de adviezen mbt de gemeenschap toch opvolgen.. Kans op vroeggeboorte is aanwezig bij bloedverlies, een flink risico dus.
Ja, ik ga ook maar eens wat regels naleven. Alhoewel, hoezo regels, ik heb van mijn gyn nog nooit een informatiefolder oid of andere opleggingen meegekregen!!! Da's toch wel vreemd!!! Zonder internet had ik niet eens van het bestaan van leefregels afgeweten!!! Ik heb alleen in het begin bloedverlies gehad (t/m week 9), toen dacht iedereen dat ik een miskraam zou krijgen (incl de gyn). Nu weten we ondertussen de reden.......... Ik zal wel laten weten hoe de afspraak is gegaan morgen!!
Nou ben dus geweest en het viel een beetje tegen eerlijk gezegd. Helaas nog geen afspraak gekregen voor de geplande keizersnede (die afspraak krijg ik pas 3 weken van te voren ). Alles was verder goed, bloeddruk, vruchtwater, hartje etc. Hij dacht wel te zien dat mijn baarmoeder aan de dunne kant was (???). Maar dat kon hij niet met zekerheid zeggen omdat hij daar niet de goede apparatuur voor had oid (en wat het betekent??). Over 2 weken heb ik een zeer uitgebreide placenta echo bij de prenatale diagnostiek (dus toch.....). En een week later controle met afspraak keizersnede. Dus tot zo ver............niets spannends dus (hoewel, het blijft elke keer weer spannend natuurlijk!).
Allereerst fijn te lezen dat met de baby alles goed is en ten tweede natuurlijk balen dat je pas drie weken van te voren een datum krijgt! Wat betreft die dunne baarmoeder, dat komt waarschijnlijk ivm eerder keizersnede(s). Ook was ik enigszins blij te lezen dat jij ook naar de prenatale diagnostiek moet voor een echo. Dan is t dus toch iets wat ze gewoon als routine doen bij een placenta praevia totalis.
Ja inderdaad doen ze dat om het risico op bloedingen in te kunnen schatten (risico inventarisatie noemde hij dat). Dan kunnen ze ook kijken of de placenta is vergroeid met het oude keizersnede litteken (ik vermoed zelf van wel). Hij vertelde dat in het ergste geval de baarmoeder verwijderd moest worden. Dat werd me ook verteld bij mijn vorige keizersnede toen ik een nabloeding bleek te hebben, dus volgens mij zijn ze verplicht je dat te vermelden oid. Ik heb 3 kids, en ook al zou ik misschien nog wel een 4e willen, als het nodig is om mij in leven te houden dan mogen ze van mij de baarmoeder verwijderen! Verder ben ik me suf aan het piekeren of ik algehele narcose zou willen of een ruggeprik. De vorige ruggeprik ging niet van een leien dakje en hebben ze 5x moeten zetten voor íe goed zat. Aangezien de infusen nu toch in overmaat worden gezet (ik krijg er in iedergeval minstens 2, want als je eenmaal een bloeding hebt kunnen ze geen aders meer vinden om aan te prikken) vraag ik me af of het niet fijner is om dosis narcosemiddel in het infuus te spuiten ipv nog een aparte ruggeprik (ik weet ook niet of ik alles wil horen als ik weer een nabloeding zou krijgen). Pas weer wakker te worden als alles ok is zeg maar. Groot nadeel is natuurlijk dat manlief dan waarschijnlijk niet mee mag in de OK en op de gang moet afwachten hoe beeb en ik het er vanaf brengen (en neem maar van mij aan dat hij een behoorlijk trauma heeft opgelopen van de vorige bevalling, hij maakt zich nu al druk of ik het zal overleven of niet.......). Maar goed, er zal ook nog wel een gesprek met de anesthesist zijn dus dan zal ik eens om advies vragen (ik weet ook niet hoe schadelijk narcosemiddel is voor de beeb). Dus zoals je merkt, genoeg twijfels evengoed hier.......
hmmmm het wordt er allemaal niet rooskleuriger van door het lezen van je verhaal. Wat een toestand allemaal. Ik snap je twijfels ook wel wat betreft ruggenprik of narcose. Ik zou inderdaad als ik jou was even met de anesthesist overleggen Over dat vergroeien van de placenta in het littekenweefsel van de vorige keizersnede, is t dan echt noodzakelijk dat ze je baarmoeder verwijderen? Dat mag ik toch hopen van niet. Jij moet over 2 weken toch heen? Heb je trouwens al een afspraak bij de anesthesist? Ik namelijk nog niet.
Nee hoor, je placenta hoeft niet vergroeid te zijn met je littekenweefsel, het kan (dat is vaak ook de reden dat íe niet omhoog trekt gedurende de zwangerschap). En als dat zo is dan hoeven ze nog niet per se je baarmoeder te verwijderen hoor!! Volgens mij horen ze dat gewoon te zeggen als risico zeg maar (dat zeiden ze bij mijn vorige bloeding ook, en toen hebben ze 'm ook niet hoeven te verwijderen). Bij een placenta praevia heb je gewoon veel kans op bloedingen in de baarmoeder, als die bloedingen niet te stoppen zijn zullen ze de baarmoeder moeten verwijderen. Maar voor ze daarop overgaan zullen ze eerst vanalles proberen om de bloeding op een andere maniet te stoppen (zoals met behulp van de interventieradioloog). Dus baarmoederverwijdering alleen in uiterste noodzaak (wanneer je ene bloeding hebt die niet te stoppen is!). Dus maak je daarover maar niet al te veel zorgen hoor, is echt zo'n als-als-als risico....... Nee, nog geen gesprek gehad met een anesthesist, maar zal je die niet krijgen als de datum eenmaal vast staat?? Daar heeft de gyn het in iedergeval nog niet over gehad afgelopen dinsdag.....
Gelukkig maar! Ja ik snap dat ze dat soort dingen sowieso moeten melden. Hoe gaat het verder met je? Ik mag donderdag weer heen, hopelijk hoor ik dan weer meer!
Hier gaat alles goed, ik mag niet klagen volgens mij. Ik heb wel goede en minder goede dagen (op de minder goede dagen heb ik erge last van mijn liezen en harde buiken). Verder ben ik wel echt moe-moeier-moeist haha, maar ja, heb dan nog een (bijna) 2-jarige en een 3-jarige rondlopen, dus altijd druk! En die buik begint nu wel echt groot te worden, pffffffft. Lekker dat je donderdag alweer op controle mag! Ik hoop dat jij eerder een evt datum doorkrijgt als ik haha. Ik heb zojuist een brief thuis gehad voor de prenatale screenings echo (voor de placenta), op woensdag 3 oktober. Naar die echo ben ik ook wel heeeeeeel erg benieuwd moet ik zeggen. Had jij al een datum voor die echo met al die verschillende gyn's?? Hoe gaat het verder met jou? Maak je je erge zorgen over eventuele bloedingen?? Ik moet bekennen dat ik elke ochtend als ik wakker wordt gelijk mijn bed en onderbroek check . En dan heb ik nog niet eens bloedverlies gehad (behalve de eerste 9 weken dan). Ik heb deze zwangerschap wel een beetje van week naar week geleefd......Blij dat ik nu ruim voorbij de 30 weken ben! Mocht het nu geboren worden dan zijn de risico's niet zo heel groot dat het kindje er evt iets aan over houdt. Dus we gaan lekker verder en hopen dat we nog een paar weekjes kunnen genieten van de zwangerschap!!! (en ondertussen proberen niet al te veel te piekeren over de bevalling).
Ja ik moet as donderdag op zowel controle en daarna worden twee andere gynaecologen opgepiept en moet ik door naar de prenatale daognostiek om daar die echo te doen. Ik heb geen idee of ik dan ook meer duidelijkheid krijg over een eventuele datum. Vaak krijg je pas rond 35 weken een datum te horen. Verder voel ik me wel goed. Uiteraard meer moe, maar dat komt net als bij jou omdat ik natuurlijk nog een klein mannetje van 21 maanden heb rond lopen. Voor de rest wel s avonds wat harde buiken, maar daat kan ik me niet echt druk om maken. Voor een bloeding ben ik wel bang, maar dat kom omdat ik dat natuurlijk 4 weken terug vrij heftig heb gehad en die schrik blijft toch altijd een beetje op de achtergrond. Dus ik ben net als bij jou elke keer aan t checken. Eerste wat ik s ochtends ook doe. En als ik s nachts natuurlijk tig keer naar de wc moet. Jij moet nog best lang wachten tot je die echo krijgt. Ik heb mijn tweede afspraak namelijk 11 oktober. Heb jij niet om de 2 weken controle dan? Leuk trouwens dat we elkaar zo een beetje op de hoogte kunnen houden. Dat vind ik wel prettig.