Sorry, heb eventjes niet gepost (eerst hebben de kids de menselijke variant van mond en klauwzeer gehad en daarna er is een hele erge buikgriep geweest bij ons thuis....pfffft) Mijn gynaecoloog is niet zo erg van de afspraken volgens mij.....Ik heb me er ook wel eens over verbaasd dat er 7 weken tussen een afspraak heeft gezeten. Hij vind mijn echo van volgende week voldoende ipv een afspraak (controleren ze ook het hartje etc, meer doet hij zelf ook niet -> zijn zijn woorden). Tja...... Dus volgende week de placenta echo! En een week later pas de afspraak waarbij de keizersnede datum wordt afgesproken (hier dus ook pas in week 36!). Hoe is bij jou de echo gegaan?? Zijn er nog bijzonderheden naar boven gekomen??
Jeetje dus je had de ziekenboeg thuis! Bah. Hopelijk zijn je kinderen weer wat aan de betere hand. ben je zelf niet ziek geweest dan? je zal je handen er wel vol aan hebben gehad. Ik vind het echt heel raar dat jouw gynaecoloog zo "makkelijk"is wat betreft afspraken en al helemaal de tijd die ertussen tussen zit. Ik heb namelijk om de 2 weken een echo. Ik heb er inmiddels al 15 gehad. Is er bij jullie niet een protocol dan dat je vanaf 32 weken om de 2 weken heen moet? Ik was vanochtend om 1030 in t ziekenhuis en liep om 1230 pas weer naar buiten. dat was dus een vrije lange zit. Ze hebben eerst de gewone controle gedaan + echo. daarna werder er twee andere gynaecologen opgepiept en zijn we naar de prenatale diagnostiek afdeling gegaan. Dat was een placenta lokalisatie echo. Die duurde best lang al zeg ik het zelf. Uiteraard allemanieren van echos gehad. (uitwendig, inwendig en met het uitwendige apparaat tegen de "uitgang/ingang" aan. Het fijne was dat ze met elkaar niet in jip en janneke taal spraken. maar gelukkig kreeg ik daarna duidelijke uitleg. Ze waren namelijk bang dat de placenta in t littekenweefsel was gegroeid van de vorige sectio. (dat zou idd dan een baarmoederverwijdering worden). Maar gelukkig bleek dat niet het geval, dachten ze. Voor de rest ligt de placenta nog steeds vanaf de achterwand over de baarmoedermond naar de voorwand. Ook zagen ze erg veet bloedvaten bij de uitgang liggen. Omdat de placenta iets schuin trekt, zeiden ze dat ze bij de sectio niet het oude litteken gaan gebruiken maar dat er een nieuw moet komen, die schuin zal zijn, om zo een gedeelte van de placenta te ontwijken. Dit omdat door de hoeveelheid bloedvaten er veel bloedverlies zal zijn. Ook zal in na de sectio een soort van ballon ingebracht krijgen (het is tenslotte toch feest )om het bloedverlies te stoppen en dat ik bloedtransfusies ga krijgen. helaas heb ik geen datum gekregen maar me werd wel verteld dat ze t eerder gaan halen omdat het niet uit zichzelf mag beginnen. Dit zal rond de 38 weken zijn. Mocht ik eerder toch bloedverlies, weeen of gebroken vliezen krijgen dan wordt t direct gehaald uiteraard. Ze gaan me in ieder geval aanmelden om in te plannen en ik hoor binnenkort ook wel wanneer ik naar de anesthesist moet. Kortom over uiterslijk 2 weken heb ik wel een datum. Jij moet 3 oktober toch weer heen of niet?
Ja, ik heb zelf ook buikgriep gehad (gelukkig niet de mond en klauwzeer). Ik krijg echt de kriebels van je verhaal hoor. Brrrrrr. Gaan ze standaard de baarmoeder verwijderen indien deze in het oude sectio litteken is gegroeid? Of verschilt dat per persoon? Ik ben zooooo bang dat de baarmoeder bij mij wel is ingegroeid. Dat van die ballon heb ik vaker gelezen, ik ga dat ook navragen of ze dat bij mij ook gaan doen (moeten ze die er later weer uithalen oid? Hoe moet ik dat zien?). Bloedtransfusies zullen we vast en zeker wel krijgen, daar ben ik ook niet zo bang voor. Maar tjee, ook nog eens een ander litteken, en verticaal..... (alleen van de baarmoeder of ook bij de bikinilijn?) En ik ben wel een beetje jaloers dat je in week 38 al een keizersnede krijgt en ik moet wachten tot week 39 (misschien krijgen we 'm dan toch tegelijkertijd bedenk ik me nu ). Maar hier idd ook bij bloedingen dan eerder...... En ik heb zooooooo geen zin in een inwendige echo. Die heb ik al veel te veel gehad in de eerste 12 weken....... Ik heb dus volgende week 3 oktober de echosessie en dan 9 oktober pas weer een afspraak bij de gyn (ik heb bij de andere kids ook altijd heel regelmatig afspraken gehad hoor, alleen deze man die ik nu heb doet echt vreemd met afspraken).
Hier even een kleine update Ik ben gisteren met een bloeding weer opgenomen! Gelukkig was het vanochtend weer rustig en ben ik weer thuis! Weet alleen niet voor hoe lang! Moet nu echt platte rust hebben! Hoe gaat het bij jou?
Hey Hallo, Tjee, weer een bloeding......en hoe verder we komen hoe groter de kans erop.....Gelukkig dat alles nu weer rustig is en dat je toch weer naar huis mocht (ik vind het vreselijk om in het ziekenhuis te liggen). Het is bij jou wel een stuk spannneder dan bij mij hoor, hier nog altijd geen bloedingen en ben ook nog steeds aan het werk (volgende week dinsdag laatste dag). Maar goed, dat ik nu geen bloedingen heb zegt natuurlijk nog niet alles, kan zomaar gebeuren....... Ik heb morgen de placenta liggings echo (ik dacht vandaag, maar bleek morgen te zijn). Dus ik ben wel echt heel ontzettend benieuwd hoe of wat. Al weet ik niet of ik direct al "iets" te horen krijg want mijn afspraak met de gyn is dus pas volgende week dinsdag...... Dus ik zal morgen wel even een update geven over de echo, misschien heb ik dan wat meer te vertellen. Nu eigenlijk weinig bijzonders. Doe rustig aan en ik duim dat de bloedingen weg blijven bij je...... Groetjes
Goeddemorgen! Ja ik baalde ook enorm na die bloeding. Het is toch steeds weer schrikken. Dus wees maar blij dat jij dat (nog) niet hebt gehad. Het kindje wordt natuurlijk ook steeds zwaarder, waardoor de druk ook meer toeneemt. In het ziekenhuis liggen vind ik ook echt vreselijk. De dagen duren zoooooo lang en slapen doe je daar al helemaal niet. Dus echt tot rust kom je er zeker niet. Ik lig nu thuis ook voornamelijk op bed, omdat ik nog steeds bruinverlies heb en heel bang ben dat t toch weer over zal gaan in helder rood. Tja en dan mag ik me natuurlijk weer melden voor een opname. Spannend dat je morgen die echo hebt. Ik ben heel benieuwd wat er bij jou uitkomt! En hopelijk krijg je dan ook direct een datum. Jij bent nu toch ruim 35 weken? Ik moet donderdag 11 oktober weer naar de gyn en hopelijk krijg ik dan een datum. Jij ook rustig aan en aftellen tot je verlof he! En ga zo door he zonder bloedingen!!
Ik ben morgen 35 weken zwanger! En morgen zal ik nog geen keizersnede datum horen hoor, pas volgende week dinsdag (maar dan weet ik het echt als het goed is!). Ik hoopte altijd op 30 oktober, vind ik gewoon een mooie datum. Maar aangezien mijn gyn op dinsdags poli heeft denk ik niet dat het 30 oktober zal worden (toevallig is hij 1 van de 2 traumagynaecologen in het ziekenhuis en volgens mij is het aan te bevelen dat hij de keizersnede uitvoert of op zijn minst aanwezig is). Afwachten dus.......... Ik heb vandaag een relax dagje. De jongste is naar het dagverblijf en de oudste heb ik vanmorgen naar school gebracht (en haal ik vanmiddag weer op). Dus lekker even relaxen thuis en straks ook even een dutje doen (heb gister een heel drukke werkdag gehad en daar ben ik echt moe van). Nou, rustig aan........zorg dat het helderrood weg blijft!
Nou, echo stelde weinig voor.......Ze hebben vastgesteld dat het een placenta praevia totalis is en dat er heel erg veel bloedvaten door de placenta lopen (ja, dus....dat wisten we toch al??). Of het vergroeid is met het litteken van de keizersnede weten ze niet, konden ze niet zien. Dus tja.....eigenlijk zijn we weinig wijzer. Ze hebben de echo trouwens zowel inwendig als uitwendig gemaakt...... O ja, ze hebben ook nog een groeiecho proberen te maken, maar het was echt mega onduidelijk. Was heel moeilijk om de buikomtrek te meten (geen duidelijke afscheidingen) en bleek na de meting te groot te zijn (terwijl benen en hoofd wel binnen het gemiddelde zitten). Maar goed, ik ga me daar echt niet druk om maken want ze zater er volgens mij rustig een paar mm's naast met meten (ik vond althans dat ze erg ruime circel maakte). Dus dinsdag afwachten voor de keizersnede datum en ik denk dat het echte risico pas zichtbaar wordt op het moment dat ik op de OK lig met een snee in mijn buik.............
hey hoi, Wat betreft die placenta met het litteken, dat wil niet per direct zeggen dat ze baarmoeder eruit gaat hoor. (had je me eerder een keer gevraagd geloof ik). De kans tijdens een sectio op bloedverlies is dan alleen groter en in t uiterste geval zullen ze m dan wel moeten verwijderen. Een groeiecho heb ik toen trouwens ook niet gekregen. Wel tijdens mijn opname met bloedverlies en toen was t kindje precies volgens de termijn. Maar hoe groot en hoe zwaar weet ik ook niet. Wees dus maar blij dat t eigenlijk allemaal nog zo goed gaat en je geen bloedingen hebt gehad. Ik wou dat ik met je kon ruilen. Ik ben ook heel benieuwd wat je dinsdag voor datum krijgt te horen. dan kan het aftellen natuurlijk echt beginnen he! Hier is de boel nu redelijk rustig, maar ik ben toch bang dat t volgende week wel weer mis zal gaan, aangezien je baarmoeder dan nog gaat groeien en er dus meer aan de placenta getrokken zal worden. Maar geen bloed geeft moed he!
Als je eenmaal een bloeding hebt gehad is kans op bloedingen ook groter volgens mij (er is dan toch een bloedvat waar aan getrokken wordt). Bij mij werd het kindje nu op 2800 gram geschat. Met nog 4 weken te gaan zal het rond 3700 gram zijn als het geboren wordt met 39 weken (groeit iets van 200 gram per week). Dus verder wel gemiddeld hoor!! Ik ben ook heeeeel erg benieuwd naar dinsdag hoor!!! Wordt vervolgd!! p.s. Volgens diegene die de echo maakte was het vrij uitzonderlijk dat ik met zo'n placentaligging nog geen bloedingen heb gehad!!!
Nee dat dacht ik ook al! Maar wees blij! Maar dat ben je ook wel denk ik! En inderdaad eenmaal een bloeding dan is de kans op een volgende Bijna gegarandeerd! Maar een mooi gewicht van je kleine! Hartstikke goed juist! Ik zal de volgende keer ook even een meting vragen! Dan ben ik 35 weken ook!
Natuurlijk ben ik superblij dat ik nog geen bloedingen heb gehad! Zo heb ik tenminste door kunnen werken tot 4 weken van te voren (nou ja 3 weken van te voren als het een week eerder gehaald wordt). En heb ik verder ook geen rust gehouden ofzo (ik moet bekennen dat ik me nog altijd niet aan de leefregels heb gehouden die blijkbaar worden voorgeschreven bij een praevia -> behalve aan mij haha). Eigenlijk heb ik verder weinig te melden. We kijken heeeeel erg uit naar dinsdag, de dag waarop ik waarschijnlijk (ik kijk nergens meer van op) te horen krijg wanneer de keizersnede plaats gaat vinden!!! Ben zo benieuwd of dit nog in Oktober zal zijn of November! Dus dan weer een update van mijn kant! Hoe gaat het bij jou met de bloedingen? Is het na de laatste nog altijd rustig? Geen helder verlies meer gehad??
Beste dames, Ik ben zojuist als een sneltrein door jullie berichten heel gegaan op zoek naar meer informatie over een placenta praevia. Bij de 20 weken echo was duidelijk dat deze er deels voorlag bij mij en men nam aan dat het met 30 weken wel weg zou zijn. Helaas niet en daarna ben ik doorverwezen naar het ziekenhuis. Hier wierp de gynaecoloog precies 1 blik en constateerde dat een normale bevalling het letterlijk 'niet gaat worden' Ik ben gelukkig goed onder controle. Nog geen echt bloedverlies gehad maar wel sinds vorige week bruinverlies. Toen ik dit melde bij het ziekenhuis mocht ik tussen mijn afspraken door ook langskomen waar ik erg tevreden over ben. Ben wel heel blij om wat lotgenoten gevonden te hebben want ik kan wel wat info vinden. Maar omdat men meestal pas post als iets niet goed gaat zijn dit vaak de wat 'nare' verhalen terwijl ik graag even van gedachten wil wisselen met degenen die hetzelfde hebben als ik. Of bijna dan tenminste. Vriendelijke groeten
@Blauw druifje: Wanneer ben je uitgerekend? Zo te lezen ben je de 30 weken gepasseerd! Hier bijna 36 weken (woensdag). En ik heb alleen de eerste 9 weken bloedingen gehad, toen werd gedacht dat ik een miskraam had/kreeg. Bij 9 weken bleek alles toch goed en konden ze zien dat de placenta zich onderin aan het ontwikkelen was. Natuurlijk helemaal geen ramp, in de meeste gevallen is deze met 20 weken wel opgetrokken. En na 32 weken heeft nog maar 0,2% een placenta die voor de uitgang ligt (of deels). Hier een placenta die echt in z'n totaal voor de uitgang ligt (en niet een paar cm ofzo), ik vermoed dat mijn placenta is vergroeid met mijn vorige keizersnede litteken(s). Bij mijn vorige keizersnede had ik een flinke nabloeding waardoor ik weer met spoed ben geopereerd en mazzel heb dat ik het nog kan navertellen, maar goed, dat had verder niets met een praevia te maken, gewoon domme pech....... Tot nu toe heb ik deze zwangerschap geen last van bloedingen oid. Ik besef me natuurlijk wel dat hoe verder de ZW-schap vordert hoe groter de kans is dat deze kunnen optreden. Maar dat ik nu al 36 weken zwanger ben stelt me echt gerust (mocht het nu komen is de kans op complicaties voor de baby zoveel kleiner/ baby is als het goed is goed ontwikkelt). Dus we gaan vrolijk verder zo................
Hoi @Glittertje, Ben net iets minder ver, ik ben sinds gisteren 33 weken zwanger. Dit is ons eerste kindje dus wat dat betreft vind ik het allemaal wel driedubbelspannend vooral omdat ik niet zo goed weet wat van mijn lijf te verwachten. Gister had ik ineens slijm- en bruinverlies (het gaat ook altijd al zo snel over onderwerpen waar je het normaal dus nooit over zou hebben hè) wat ik nogal eng vond. Maar ik weet inmiddels dat als het geen helrood is, het geen paniek is. Officieel heb ik overigens geen totalis maar partiel. Het maakt niet zo veel uit in dit geval want het ligt aan voorkant, achterkant en aan de zijkant. Volgens de gyn wordt het ook een keizersnede met transfusie want ze moeten er wel doorheen snijden. Wel heel fijn voor je dat je nog geen bloedingen hebt. Ik begreep dat je morgen wellicht gaat horen wanneer de keizersnede uitgevoerd gaat worden. Ik zal voor je duimen dat alles goed gaat. Weet je ook al hoelang je daarna in het zhuis moet blijven. Groeten en succes met het vrolijk verder gaan.......
Goedemiddag dames. Helaas welkom Blauw druifje in dit topic. Ik heb even heel rustig aan gedaan de afgelopen dagen. Ik heb na mijn bloeding en opname van vorig weekend nog tot gistereavond bruinverlies gehad. vandaag is dat gelukkig opgehouden. Maar ik moet ook zeggen, dat als ik ook maar iets te veel deed; zoals (trap) lopen of te lang zitten dan begon t weer. Maar geen nieuw rood verlies gehad. @ druifje.... dat bruinverlies duidt toch echt erop dat er een bloedvaatje is geknapt, tenminste als de gyn heeft gezien dat t van de placenta kwam. Dus ik zou het ook maar rustig aan doen. @ Glittertje.... morgen is het zover! Eindelijk heb je dan duidelijkheid. Ben zo benieuwd voor je! Dan kan je eindelijk echt gaan aftellen he. En hopelijk hou jij het ook tot dat moment bloedvrij! Oh wat betreft de vraag van blauw druifje, over hoe lang je na een keizersnede in het ziekenhuis moet zijn. Dat verschilt heel erg per vrouw en het herstel. Ikzelf heb bij mijn eerder keizersnede maar 2 dagen in het ziekenhuis gelegen. Maar gezien de kans op veel bloedverlies nu met een PP vermoed ik dat ze daar ook naar kijken en of je een bloedtransfusie krijgt. Dus het hangt echt puur van je herstel en bloedverlies af.
Nou dames, de keizersnede gaat plaatsvinden op dinsdag 30 oktober (gek, de datum die ik steeds in mijn hoofd had)!! Dus we hebben een datum om naar toe te leven! De gyn was overigens niet tevreden met de resultaten van de placenta lokalisatie echo en heeft geregeld dat ik maandag a.s. een aanvullende echo ga krijgen (ik vond zelf ook wel dat ze erg weinig info over de placenta hadden gegeven......). over 2 weken pas weer de volgende controle (raar he? Is normaal met deze termijn toch elke week?? Ik snap er af en toe niets van, maar vind het wel best zo). Bij de eerste keizersnede heb ik 3 dagen in het ziekenhuis gelegen, bij de vorige (met nabloeding) was ik echt heel ziek. Mijn darmen waren stil komen te liggen en ik had een buikdrain (ik kostste alles onder ). Ik kreeg ook nog hoge koorts waardoor ik (en mijn zoontje) aan de antibiotica moesten. Ik heb toen 10 dagen in het ziekenhuis gelegen. Is dus echt niet te voorspellen hoe lang je na de keizersnede in het ziekenhuis moet blijven. In principe 3 a 4 dagen als alles goed gaat, maar met bloedingskansen zoals wij die hebben............??????? Ik ga maar nergens van uit....... Vandaag was mijn laatste werkdag! Ik heb 16 weken verlof!!
Wat fijn dat je eindelijk een datum hebt! Hoe ver ben je dan precies op 30 oktober? Wel goed dat ze maandag toch naar de placenta gaan kijken! Beter een keer te veel dan een keer te weinig! En wat heerlijk dat je nou verlof hebt! Lekker genieten nu dus! Ik heb ook om de twee weken controle! Ik weet eigenlijk niet eens meer of bij mijn vorige zwangerschap ik de laatste weken elke week heen moest! Meis ik ben blij dat je nu eindelijk duidelijkheid hebt en lekker kan genieten! Ik mag donderdag weer voor de controle! Dus ik ben ook benieuwd wat ze dan tegen mij zeggen!
Hoi Dames, Allereerst, dank voor jullie welkom aan me en ook heel erg fijn dat jullie de moeite nemen om antwoord om mijn vragen te geven. Heel fijn voor Glittertje dat je nu een datum hebt om naar toe te leven. Ik hoop van harte dat het die ook gaat worden en dat je geen tussentijdse 'activiteit' hebt. Ben ook wel benieuwd hoeveel weken je dan bent. Nu heb je nog wel een paar weekjes de tijd om van je verlof te genieten. Ik probeer nog 2,5 week te werken. Als alles goed blijft gaan moet dat ook wel lukken. Girl13, ik neem je raad om het rustig aan te doen ook erg ten harte. Ik ben nog wel aan het werk maar heb zittend werk dus je zou zeggen dat het wel moet lukken. Ik heb overigens wel het idee dat het sinds gistermorgen gestopt is. Gelukkig! Jij hebt dacht ik nog geen datum toch? Ik mag zelf vrijdag op controle bij weer een andere gyn, nog even en ik ken het hele ziekenhuis Ik krijg dan ook een gesprek met een verpleegkundige die me ook gaat vertellen hoe een en ander in werk gaat. Ben benieuwd. Tot snel weer!
@blauwe Druif.... ik heb inderdaad nog geen datum, maar die hoop ik wel binnenkort ook te krijgen. Ik moet sowieso morgen weer op controle. Ik heb inmiddels ook al bijna alle gynaecologen de hand geschud ha ha. Maar de latste weken vraag ik bij het inplannen gewoon om dezelfde (erg fijne gyn) en zij zegt ook steeds dat ze wil dat ik bij haar weer terug kom. Wat heb jij trouwens dat gesprek met die verpleegkundige laat. Ik kreeg die al rond de 24 weken als ik me niet vergis. (dat vond ik zelf dan weer wel erg vroeg maar scheen een nieuw protocol te zijn). Dat gesprek stelt eigenlijk weinig voor, dus verwacht er niet te veel van. Als t tenminste het standaard verpleegkundige gesprek is. Het gaat namelijk over de bevalling enzo. Of heb je al een geboorteplan moeten inleveren. Aangezien bij jou nu ook al vaststaat dat je een keizersnede gaat krijgen heb je er weinig over te plannen he! Wel super fijn trouwen dat bij jou het bruinverlies nu ook gestopt is. Bij mij nu, een dikke 1,5 week na de bloeding is t bruinverlies ook gestopt. Maar ik controleer nog wel heel regelmatig, omdat t natuurlijk zo weer in een bloeidng kan uitlopen. @Glittertje...... ik heb even zitten rekenen, maar jij was als ik me niet vergis7-11 uitgerekend, dus dan is jouw keizersnede met 38+6 dagen toch? Toch raar dat ze t dus wel met 39 weken doen en niet eerder. Zie je trouwens op tegen de keizersnede? Voor jou is alles natuurlijk nieuw, dus misschien wel extra spannend! Mocht je daar vragen over hebben dan kun je ze altijd vaan glittertje of mij vragen. Wij worden namelijk gevorderd op dat gebied. Vooral glitterjes die nu keizersnede nr 3 gaat krijgen. @ Dames.... mocht ik trouwens morgen op controle een datum horen, dan wil ik die best vertellen, maar dan wel even via Prive bericht. Dit ivm meelezers. Mijn man en ik houden de datum net als de vorige keizersnede geheim. Des te groter de verassing! Hoewel ik de vorige keer de datum niet eens heb gehaald. Zo dat was weer even wat leesvoer voor jullie. Hebben jullie je ziekenhuis koffertje btw al klaar staan?