@Girl: Ja, als ik geen ingegroeide placenta had gehad dan had ik waarschijnlijk voor een ruggeprik gekozen (ook omdat je dan in iedergeval zelf het kindje geboren kan zien worden en je man ook op de Ok aanwezig mag zijn). Maar bij mijn vorige bevalling had ik dus ook een ruggeprik. Toen ik op de verkoeverkamer die bloeding kreeg werd ik alsnog onder volledige narcose gebracht voor de tweede operatie (die heeft ook 3 uur geduurd!!!). Toen ik wakker werd wist ik wel dat ik een kind had gekregen, maar verder niets (zat mijn baarmoeder er nog, hoe deed mijn kindje het??). Het bleek dat mijn zoontje een heel slechte start heeft gehad en nog aan de beademing heeft gelegen (weet ik alleen van foto's). Ik vrees dat als ik nu eerst een ruggeprik neem en het kindje geboren zie worden ik heel opgelucht ben. Maar als er zich weer een ernsige bloeding voordoet (en neem maar van mij aan , je voelt je dan echt niet goed) en ze me weer onder algehele narcose willen brengen ik hier wel heel stressvol in ga (heel bang dat ik het niet zal overleven). Het schijnt dat als je stressvol de narcose ingaat. je er zo ook weer uitkomt en dat wil ik gewoon absoluut niet. Daarnaast zijn er nog een aantal andere factoren van de ruggeprik hoor, die mij voor een algehele narcose laten kiezen. Zo hebben ze de vorige keer 5x moeten prikken (en stilzitten mevrouw! terwijl ze steeds een zenuw raakten). Ik heb daarna nog een dikke week met een hele zere (en pimpelpaarse) rug gezeten (niet fijn als ook je buik zeer doet). Dus ik ben heel lastig te prikken blijkbaar. Nog een ander nadeel is dat ik de vorige keer als bijwerking van de ruggeprik eerst een bloeddrukdaling heb gekregen waardoor ik lekker op de OK (tijdens de keizersnede) geregeld aan het overgeven was. Als bonus kreeg ik er ook een koorts bovenop waardoor baby+ik allebei aan de antibiotica moesten (algemene voorzorgsmaatregel). Dat houd wel in dat je kindje niet bij je op de kamer mag liggen, maar op de bewaakte baby-afdeling. Ook een hele domper. Dus ik heb wel een heel overwogen keuze gemaakt hoor voor algehele narcose. En neem maar van mij aan, als ik zeker wist dat ik een "normale" keizersnede zou krijgen (zonder praevia en increta) dat ik toch voor de ruggeprik had gekozen. Maar nu ze waarschijnlijk na de ruggeprik alsnog een algehele narcose willen gaan zetten zie ik die ruggeprik gewoon niet zitten.............. @Blauwdruifje: Ik ben ook heel erg benieuwd naar de datum van je keizersnede (of je 'm ook zo laat krijgt). Mag ik vragen of je in een streekziekenhuis onder controle bent of in een academisch ziekenhuis??
hmmmm..... ik begin er steeds meer zin in te krijgen Nu ik dit zo van je lees Glittertje, kan ik me het helemaal voorstellen dat je graag direct dan maar onder narcose wordt gebracht. Ik denk na wat je hebt meegemaakt ik dat zeer zeker ook had gedaan. Ik heb me namelijk ook eens laten vertellen dat hoe je de narcose ingaat, je er zo ook weer uitkomt, dus ik denk dat je dan beter relaxed (voor zover mogelijk) erin kan gaan dan in een stressvolle situatie zoals bij jou. Bij mijn vorige keizersnede ging de ruggenprik gelukkig in 1 keer goed (tussen de weeen door). Ik heb dan ook niet echt vergelijkingseravingen zoals jij. Bovendien had ik toen een veels te hoge bloeddruk, dus ik zal niet echt wat gemerkt hebben van een bloeddrukdaling (was dan weer een voordeel). Het lijkt me heel raar als je moet overgeven tijden een sectio. Kan dat dan wel? Hebben ze daar niet een middeltje voor als je "naar"wordt. Het lijkt me voor de gyn nou niet echt ideaal te "snijden"als je buik helemaal schudt van het overgeven. Tocht wil ik even zeggen; petje af, dat je na zon ervaring toch weer een zwangerschap hebt aangedurfd. Nou dames ik realiseer me des te meer dat we echt blij mogen zijn straks als we alledrie een gezond kindje in de armen hebben en alles met een goede afloop achter de rug is.
Ja, neem maar van mij aan dat je rustig kunt overgeven als ze de keizersnede aan het uitvoeren zijn (misschien stoppen ze dan wel even op dat moment, maar dat kon ik natuurlijk niet zien). Op de eerste foto's waar ze onze zoon heel even bij me houden zie je ook allemaal doekjes liggen (afgedekte spuug) en heb ik een spuugbakje naast m'n hoofd (leuke foto's haha). Bij mijn dochter had ik ook hoge bloeddruk en toen heb ik er idd geen last van gehad (wel hebben ze toen ook meerdere keren moeten prikken voor de ruggeprik volgens mij). Dus dat zijn mijn beweegredenen voor een algehele narcose. Maar jullie hebben niet dezelfde ervaringen als ik, dus laat je vooral niet afschrikken hoor (zoals ik al eerder schreef, ik lijk altijd wel prijs te hebben met dat soort dingen.......). Volgens mij gaat het vaker gewoon goed!!! Ik ken niemand met soortgelijke ervaringen in iedergeval............... p.s. En die reactie over "knap dat je nog voor een derde gaat" hoor ik vaak haha. Hoewel er sommigen zijn die me egoistisch vinden omdat ik de vorige bevalling al bijna niet overleefd had (maar ja, ik zou deze keizersnede net zoveel risico hebben als ieder ander als ik nu weer geen praevia had gehad). En ja, ik ben heeeeel blij en opgelucht als we allemaal ons kindje in de armen hebben (met of zonder baarmoeder ). Gezond en wel! Daar gaan we voor hoor!!!
Hoi Dames, Denk dat ik voor mijzelf voor de ruggeprik ga. Heb deze 2x gehad met een andere operatie. De eerste keer (in een ander ziekenhuis) 5x moeten prikken, dat was dan weer geen feest. De 2x voelde ik er vrijwel niets van. Dus denk dat het ook een kwestie van 'geluk' is. @glittertje. Ik weet eigenlijk niet of het streek of academisch is. Ze zijn wel een opleidingsziekenhuis en behoorlijk groot. Ik ben al een paar keer overenthousiast naar de brievenbus gegaan maar tot dusver nog niets. Gok op nog een week of 4. Volgens mij is het voor mij wel een stuk minder beladen tot dusver dan voor jullie. Ik heb nog geen nare eerdere ervaringen en nu ik gelukkig ook geen bruinverlies meer heb voel ik me eigenlijk best goed. Oké, op de kleine bijbehorende ongemakken na maar daar heeft haast iedereen last van. Het enige waar ik een beetje mijn vraagtekens bij heb is dat de 1e gyn het over een 'aantal zakken bloed klaarleggen in de ok voor mij' en de andere het over '1 zakje bloed klaarleggen in de ok voor de baby' had. Dat laatste vond ik overigens enger dan het eerste maar dit terzijde. Ik ga dat zeker nog navragen aan degene die de keizersnede gaat uitvoeren. Nog anderhalve week, dan weer op controle en dan ga ik ook stoppen met werken. Dat is jammer en fijn tegelijk. Tot later weer.
@Blauwdruifje: Mijn zwangerschap is verder ook probleemloos hoor (tot nu toe)! Dus daar ben ik wel echt superblij mee! En als ik jou was zou ik (ook in het geval van Girl) ook lekker voor de ruggeprik gaan!!!! Is dus puur mijn vooruitzicht wat me ervan weerhoud...... Die zakken bloed daar ontkom je echt niet aan. Aangezien we nou eenmaal echt een grote kan hebben op bloedingen die niet snel "dichten" omdat de placenta aan de onderkant is aangehecht. Ook als alles gewoon goed gaat zal het bloedverlies waarschijnlijk meer zijn dan bij een standaard keizersnede............Dus ja, bloed leggen ze idd in de Ok al klaar! Dat bloed voor de baby is ook normaal hoor. Als blijkt dat ze eerst de placenta moeten verwijderen (bij buiksnede bikinilijn) voor ze het kindje eruit kunnen halen loopt ook het kindje kans op bloedverlies........Ze zullen zo snel mogelijk de navelstreng afklemmen, maar ook de baby heeft dus kans op bloedverlies. Daarom vragen ze ook altijd voor de baby een zak(je) bloed aan. Ze kunnen het maar beter klaar hebben liggen dan dat ze er verlegen om zitten zal ik maar zeggen............. Baby's herstellen overigens heel snel hoor na een transfusie, die worden al geboren met een torenhoog HB!! Groetjes p.s. Universitair ziekenhuis: UMC Groningen, VUmc Amsterdam, AMC Amsterdam, LUMC Leiden, UMC Radboud Nijmegen, AZ Maastricht, Erasmus Rotterdam, UMC Utrecht Ik dacht dat iedereen die een praevia had werd doorverwezen naar een universitair ziekenhuis. Zelfs het grote academisch ziekenhuis waar ik onder behandeling ben heeft maar een paar patienten per jaar die ze behandelen (ik heb er specifiek naar gevraagd omdat ik een klein beetje bang was dat ze er niet zoveel ervaring zouden hebben met dergelijke operaties haha). Voordeel vind ik dat ze de bloedbank binnen het ziekenhuis hebben, dus zeeeeer snel bloed aan kunnen leveren indien nodig.
Zooo dames, hier weer even een update van mij. Ik begin aardig last te krijgen van de voorweeen. Hebben jullie daar ook al last van. Ik heb deze zwangerschap zelfs de fijne rugweeen. Gisteravond ging het maar door en zat echt af te wachten of t zou doorzetten. De gyn had me verteld dat in mijn geval de echte weeen gepaard zouden gaan met bloedverlies, dus zolang ik dat niet had zouden het voorweeen zijn. Geen bloedverlies gehad gelukkig. Vannacht ineens wel weer een enorme rugwee en een diarree aanval, dus ik dacht en nou ben ik benieuwd.... maar na een uurtje... pats boem.... alles weg ha ha. Verder gaat het goed. De kleine zit nog veilig in de buik
hoi hoi, Ik zit nu op 34/4. Heb wel af en toe kramp in mijn onderbuik. Is dat hetzelfde? Heb natuurlijk ook geen ervaring
Hey Blauw druifje.... die krampen kunnen ook een soort van voorween zijn. Maar die menstruatiekramp achtige krampen vond ik zelf niet echt als voorween voelen. Kan per persoon verschillen natuurlijk. Ik had bij onze zoon die krampen ook wel maar de voorweeen waren echt ineens samentrekkingen van de baarmoeder.Dan voel je t in je hele buik en niet alleen onderin. Je voelt als t ware je buik samentrekken. De pijn is dan steeds t zelfde. Bij echte weeen beginnen ze net zo en neemt de pijn toe en vervolgens weer af. Ik vond t altijd lekker om dan in een warm bad te gaan zitten.
Dat heb ik nog niet hoor. Ik heb inderdaad wel de menstruatiekramp. Met name af en toe na toiletbezoek. En wat dat bad betreft; daar zit ik sowieso heel graag in. Ik geloof gelezen te hebben dat het tegen jullie is gezegd dat het niet meer mocht. Maar ik gebruik het nog met regelmaat (er is me dan ook niets over verteld) Zeker met mijn spierpijn nu maakt dit het goed dragelijk. Wel spannend voor je om af te wachten of het voorweeën zijn of echte. Want met echte is het natuurlijk ook direct naar ziekenhuis toe!
Ik ben jaloers hoor! Ik wil ook graag in bad!! Het had met verweken te maken waarom ik niet in bad mag! Bij echte weeën ga ik uiteraard direct maar het ziekenhuis! Maar mijn gyn zei ook dat in dat geval ik sowieso bloedverlies zal hebben! Dus zolang dat nog niet zo is zijn het denk ik voorweeen
Nee, heb nog nooit voorween gehad eigenlijk. Wel eens een harde buik als ik loop ofzo, maar verder nooit geen krampen. Maar goed, ik heb ook van mezelf nog nooit een wee gehad, dus............. Gelukkig dat je ze hebt zonder bloedverlies. Je kan het beebje nog maar beter een weekje binnenhouden hoor! Weet je, ik weet nog wel een mooie datum voor je, wat dacht je van 30 oktober??!! haha!! Hier geen bijzonderheden eigenlijk. We gaan gewoon lekker verder.....
ha ha prima datum Glittertje. Ik teken er direct voor. Wees blij dat je nog nooit weeen hebt gehad. je mist er niks aan hoor! Ik heb zowel bij mijn zoon voorweeen als echte weeen gehad en zat daar vrolijk 21 uur in. Echter toen waren het voornamelijk buikweeen. Die kun je beter opvangen vind ik tenminste. Die voor rugweeen die ik nu heb kan ik niet echt opvangen. Het is ook met vlagen, alsof er ineens een vrachtwagen over je rug is gereden (niet dat ik weet hoe t voelt als er een vrachtwagen over je heen rijdt ha ha) . Gelukkig zet t steeds niet door, dus das wel een teken dat het echt voorweeen zijn. Tja en die kan je dus weken van tevoren al hebben. Gisteravond had ik er weer last van. Van een uurtje of 17.00 begint t steeds tot een uur of 21.00. Ik wordt dan ook ineens echt kotsmisselijk. En dan pats boem is t weg! Het is bij mij nu al drie dagen achter elkaar dat het rond 1700 begint. Maar geen bloed geeft moed zeg ik maar zo! Dus ook wij gaan vrolijk door.
Ik heb wel weeen gehad, maar aan het infuus (inleiden), ik heb toen ook direct een ruggeprik laten zetten haha (zowel bij dochter als zoon) want ik vond het niet te doen......... Ben zoooo blij dat ik geen voorweeen heb. Vooral als ze verder geen nut hebben......Hoewel, voorweeen zijn goed voor de eerste cm's ontsluiting natuurlijk, maar aan gezien we toch een keizersnede krijgen zorgen ze nu alleen maar voor een verhoogde kans op bloedverlies..... Net even boodschappen gedaan en een fietsje gekocht voor mijn zoontje. Dus nog goed bezig haha (er hangt ook al een wasje te wapperen aan de lijn). Ik denk echt niet dat beeb hier eerder komt dan de geplande keizersnede datum hoor!!!
Ha ha nee ik had ze ook liever niet gehad! Lang leve de pijnbestrijding he! Ik hoop ook niet dat ze bij mij voor ontsluiting gaan zorgen en ik alsnog met spoed een keizersnede ga krijgen. Maar mijn gevoel zegt helaas wat anders. Ik kom helaas niet zo veel meer buiten de deur. En de dagen duren echt lang hoor. Zeker nu met die voorweeen durf ik ook niet te veel te doen. Mijn wasmachine draait ook, dus heb ik toch nog iets te doen. Verder ben ik een beetje aan t snuffelen op internet naar een leuk idee voor geboortetraktatie op de creche van mijn zoon. Bovendien is hij in december jarig en moet er ook getrakteerd worden. Ach ja je moet toch wat he!
Hoi Dames, een berichtje van een andere locatie n.l. het ziekenhuis, aan het typen op mobiel. Vanacht een bloeding gehad. Het was een kleine maar wel helrood. Zoals geïnstrueerd direct ziekenhuis gebeld die vroegen of ik langs wilde komen. Ook toen 10 minuten later de bloeding gestopt was leek ze.dat toch verstandig. Hartfilmpje en echo van de baby waren goed maar toch opgenomen ter observatie. Nu zijn ze aan het kijken naar mijn bloeddruk die regelmatig hoog is. Ik wacht af, verplichte rust nu.
Goedemorgen blauwe druif! Gatver wat balen van je bloeding! Helaas heb ik dat dus ook Al twee keer gehad! Hopelijk mag je vandaag weer naar huis! Maar eerst je bloeddruk even onder controle houden! Sterkte en hou ons op de hoogte
@Blauwdruifje: He brrrrr, gelukkig geen ernstige bloeding (in iedergeval niet langdurig). Nog even binnenhouden die beeb hoor!!! Gelukkig dat ze je wel goed in de gaten houden! En bij mijn eerste zijn ze met 38 weken begonnen met inleiden vanwege hoge bloeddruk (niet gelukt overigens, is pas met 40 weken geboren met een keizersnede). Bij de 2e heb ik medicijnen tegen de bloeddruk moeten slikken en nu bij de derde is mijn bloeddruk perfect (maar ja, hebben we weer andere complicaties haha). Ik hoop dat je snel weer naar huis mag en dat de bloedingen weg blijven!!! Dat lijkt me zoooo eng (nog steeds wonderlijk dat ik nog nooit een bloeding heb gehad.......). Ik heb zojuist voor het eerst wat spullen in een tas gedaan voor het ziekenhuis. Moet nu toch maar gebeuren......
Heel verstandig Glittertje, dat je nu eindelijk een tasje paraat hebt staan. Die bloedingen komen namelijk altijd onverwachts. En toch schrik je je helemaal lam. Ik had er ook enorme bloedstolsels bij, dus dacht echt van..... einde verhaal. En je weet dan niet of het een bloeding is die vanzelf weer stopt of juist heel heftig gaat worden. Dan hebben we alledrie toch weer wat gemeen. Ik had bij mijn eerste zwangerschap ook een veels te hoge bloeddruk en slikte daar ook medicijnen voor (3 x 20mg Labetalol Trandate). Die heb ik nog een week voor deze zwangerschap door moeten slikken. Ook mijn bloeddruk is nu buitengewoon perfect. Nou slik ik wel elke dag magnesium tabletjes (ivm onrusige benen) en nou las ik laatst ergens dat dat ook heel goed is voor je bloeddruk. Dus of het daar van komt, geen idee. @ blauwe Druifje.... weet je inmiddels al wat meer of is de gyn nog niet langs geweest? Vloei je nu nog of is het nu alleen nog bruinverlies? Glittertje heeft anders nog wel een mooie datum voor je klaar liggen..... 30-10! Maar dan moet je de beeb nog wel even bij je houden he!
Hoi Dames, bedankt voor jullie berichtjes, doet goed Glittertje, ik was toch wel erg blij dat koffertje er stond al vond ik mezelf wel.redelijk rustig. Tot op zekere hoogte dan.. Girl, ik heb nu een tablet labetalol gehad en dan nemem ze zo weer bloeddruk op om te kijken of het lager is. Helemaal geen bloedverlies meer gelukkig! Gyn zelf nog niet gezien maar ze hebben wel steeds overleg. Thanx!
@Blauwdruifje: Goed te lezen dat je niet meer bloed! Hopelijk mag je snel weer lekker naar huis! Op zich is 30-10 wel een mooie datum natuurlijk, maar voor jou eigenlijk net iets te vroeg he? Laat je kindje maar lekker zitten tot tenminste 37 weken hoor!!! 10-11-12 vind ik een nog veel mooiere datum hoor!!! Of is dat misschien weer net te laat?? @Girl: Ik heb ook labetalol geslikt vorige zwangerschap. Maar soms werd de bloeddruk zo laag dat ik weer moest minderen (schommelde echt vreselijk). Nu bij de derde zwangerschap is mijn lijf helemaal gewend aan de extra bloedflow haha en is de bloeddruk prima (onderdruk 70!!! Is normaal gesproken tussen 90-100). Ik heb trouwens vanaf week 30 (tot einde zwangerschap, dus nu ook nog) zware ijzertabletten moeten slikken ivm risico op bloedingen, zodat mijn HB tenminste zo hoog mogelijk is (mocht er een bloeding optreden dat je HB niet in 1x heel erg laag wordt). Ferrogradumet heten die tabletten. Hebben jullie dat ook ijzertabletten?? Je poept er zo lekker "droppig" van haha (zwart). Dinsdag weer naar de gyn en de anesthesist. Ik ben zooooo benieuwd wat beiden te zeggen hebben........ Al ga ik er een beetje van uit dat ze me niet veel nieuws kunnen brengen en dat ik het meeste al wel weet.....Omdat ik ook geen bloedingen heb gehad verwacht ik ook niet dat de keizersnede datum bijgesteld zal worden.