Een week of 3 geleden. Kwam onder de douche vandaan, had me afgedroogd maar er zat een druppel (helder) vocht op mijn tepel. Ik dacht nog, heb me goed afgedroogd... dus ik proeven of het water was maar het smaakte heel zoet (haha sorry) toen heel voorzichtig in mijn tepel geknepen en er kwam nog meer water uit. Een week later nog eens geprobeerd en toen was het al gelig wat er uitkwam. Daarna niet meer gedaan. Het komt ook niet spontaan gelukkig. Dus nog geen natte BH's en kleding
Bij de 1e na de bevalling pas, bij de 2e halverwege de zwangerschap ergens. Kreeg ineens het 'toeschietreflex' en daar waren de druppels. Ben benieuwd wanneer het nu gaat gebeuren. Na de 1e keer voeden kwam er ook al best veel uit trouwens!
Juist niet! Het mag ten eerste niet zolang ingevroren bewaard blijven en ten tweede is het nu heel anders van samenstelling dan wanneer je kleine het nodig heeft.
Wat een nonsens Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Kolvenenwerken - Kolven in de zwangerschap En het is 6 maand houdbaar in de vriezer
bij draak vernam ik enkele dagen voor de bevalling pas wat spanning op mijn borsten. maar geen lekkage gehad nu bij week 24/25 dat ik af en toe een druppeltje of wat lek. vanaf week 20 hoopte ik al dat het zou gebeuren, want mijn borsten stonden op ontploffen maar wel of niet van te voren voelen of er productie is of dat je lekt is een garantie dat de borstvoeding wel of niet gaat lukken. gewoon proberen is mijn mening
Hier kwam de productie gewoon op gang na de bevalling. Je kan zien of het kleintje iets binnenkrijgt door te kijken of ze daadwerkelijk slikken. De eerste dagen verliezen ze in gewicht. Dit wordt gecontroleerd en als ze te veel verliezen dan kan je altijd nog serum met een flesje geven, dat wordt in de ziekenhuizen ook gedaan. Verder kan je zien of je produceert door eens te kolven. Trouwens ik denk dat je dat na de 2de of 3de dag ook wel voelt want mijn borsten stonden toen echt op knappen door de stuwing.
Bedankt voor alle reacties! Ik heb het er inmiddels met mijn VL over gehad. Gelukkig hele lieve meiden die me heel goed begrepen. Ze zei: "Sommige vrouwen hebben geen druppel voor de bevalling dus dat is idd afwachten. Gewoon een blik voeding vast in huis halen, dat haalt de druk weg bij jou. En wij komen om de dag bij je langs in het begin en houden alles heel goed in de gaten. We wegen je kindje, checken alles goed en kijken hoe jij je voelt. En wij zien dan snel genoeg wat je het beste kunt doen." Toen ik aangaf welke soort operatie ze hadden gedaan bij mij ("anker") wist ze ook precies wat dat in hield voor je lijf en dat de kans dat het zou lukken idd niet heel erg groot was. Alles bij elkaar heeft het me wel gerust gesteld. Ik dacht dat de VL nog 1 keer kwam kijken en dat de Kraam de rest deed. Maar dat zij nog zo vaak komen en mijn verhaal nu weten, dat is erg prettig
Wat fijn dat je een goed gesprek hebt gehad & goed bent voorgelicht en er serieus naar je geluisterd wordt! Ik denk dat het heel fijn is als je inderdaad geen druk voelt en gewoon maar kijkt of het gaat lukken of niet. Hier bij de eerste overigens geen druppel voor de bevalling, het kwam echt pas daarna op gang. Inmiddels 38 weken zwanger van de 2e en ook nog niets ontdekt... Ik wacht ook maar af. Succes met alles!
Vorige week (34 weken) voor het eerst een witte bh aan en toen ik eens in de cup keek zag ik iets geels. Opgzocht wat het kon zijn en dat schijnt dus beetje melk te zijn. Het was zeker niet veel, bh was niet nat ofzo maar kwam dus al wel een beetje uit.
Heb je ook gevoelige tepels? Want bij mij is dat de laatste week opeens weer volop terug (37 weken nu). Wie weet toch een teken..ik wacht rustig af
In jouw geval kan je toch beter het nummer van een lactatiekundige in je mobiel hebben staan. Top dat de vk je heeft weten gerust te stellen. Maar een LK is DE professional mbt borstvoeding en alles wat er bij komt kijken. Zij kan ook goed op de lange termijn kijken, terwijl vk en kraamhulp toch vaak wat sneller resultaat willen zien. Maar ook bij vrouwen die geen borstverkleining hebben gehad, kan het soms even duren (3/4 dagen) voordat de productie op gang komt. Dus mijn tip: schakel een LK in, die jou, indien nodig, kan begeleiden. Zeker in jouw geval kan je haar hulp goed gebruiken. Ieder zijn eigen vakgebied Succes!
Ik heb nu vanaf 17 weken dat als ik knijp er heldere druppeltjes uit komen. Heb ook borstverkleining gehad. Na mijn vorige bevallig kon ik maar klein beetje bv. geven, hoop dat het nu meer gestimuleerd kan worden.
Je kan ook tijdens je zwangerschap (LET OP, DIT MAG PAS VANAF 37 WEKEN) handkolven/masseren.. dan kan je al enkele CC's produceren voordat je kindje geboren is en komt het erna sneller op gang.. Daarnaast heb je dan dus al een voorraadje om eventueel tekort op te vangen..
Hier 'doen' ze het vanaf 16+6 Soms vervelend, maar over het algemeen heb ik er niet zoveel last van.. Het zegt inderdaad helaas helemaal niets over de borstvoeding na de bevalling, da's wel jammer!
Ik denk vanaf 25 weken dat me opviel dat ik soms als ik wakker werd een klein plekje in m'n hemd had zitten. Komt denk omdat ik op mn buik/zij sliep en dan zit er wat druk op. Nu sinds een week af en toe dat m'n tepel ineens heel pijnlijk is en als ik er dan zacht in knijp komt er wat melk uit en gaat de pijn ook weg
Ik weet niet goed meer wanneer het begon. Voor de 20 weken in ieder geval. Eerst alleen heldere druppels, maar nu ook echt dat gelige. Ben benieuwd of het ook nog meer gaat worden in de loop van de tijd...