Ik zit even te dubben, benieuwd naar jullie mening.. Beide dochters gingen na hun 2e verjaardag naar de PSZ. Ze waren daar ook helemaal aan toe qua ontwikkeling. Zeker ook qua praten. Ze konden zich goed verstaanbaar maken. Nu is zoon eind mei 2 geworden en er is een plekje vrij gekomen. Maar nu twijfel ik... Het verschil met mijn meiden is best groot. Hij praat wel maar nog heel veel in zijn eigen brabbel taaltje. Het gaat heus wel goed, maar wat ik merk is dat hij zichzelf vaak nog niet helemaal kan uiten. Hij wil iets zeggen maar dat lukt hem niet. Hij raakt daar gefrustreerd van en boos. De dame van de psz zegt dat zij er ook zijn om hem daar mee te helpen. Maar ik vraag me dus af of het niet beter is om nog een paar maandjes te wachten. Aan de andere kant, als ik mijn jongste dochter weg breng, wil hij eigenlijk blijven (ohhhh al dat speelgoed). Wat denken jullie?
Ik zou het gewoon proberen als ik jouw was, net als de leidster al zei ze zijn er om te helpen en misschien is het wel heel goed voor je zoontje en heeft ie weer een nieuwe uitdaging!
Misschien stimuleerd het hem wel om juist dat extra beetje moeite te doen met praten, ik zou het dus gewoon proberen, wil het niet kun je altijd nog even weer stoppen.
Zelf heb ik dan geen kinderen, maar als ik jou was zou ik het zeker proberen. Een van mn oppaskindjes kon ook niet goed praten en die is met sprongen vooruit gegaan op de peuterspeelzaal. Ook werd ze steeds opener, voor haar is het dus heel goed geweest. Proberen kan altijd toch...
Lekker laten gaan! Er zijn veel meer kinderen die niet goed praten en gewoon heen gaan. Mijn kereltje zit in het VVE-traject, is inmiddels bijna vier, en is al stukken beter gaan praten, mede door de psz. Mijn zoon is een gifkikker eerste klas. Ik denk grotendeels karakter (ben ik ook) en deels door zijn ASS. Ik heb hem wel eens midden in een driftbui op school afgeleverd (wel vooraf gebeld hoe en wat) mocht gewoon komen. Sta je daar met je gierende, bijtende, meppende, schoppende peuter, die je op blote voeten komt brengen omdat ie geen schoenen aan wilde. Ik ben jankend binnengekomen (en vertrokken), maar na een half uurtje belden ze dat de lucht geklaard was en hij weer lekker speelde. Ik bedoel eigenlijk gewoon te zeggen: ze zijn wel wat gewend. Peuters kunnen best koppig zijn en lang niet alle peuters doen dat alleen thuis.
Wij hebben nog even gewacht (toen 2jr2mnd) en twee maanden later in ene zo'n sprong doorgemaakt dat ze zich goed verstaanbaar kan maken en plots een stuk 'wijzer' lijkt. Vond het niet alleen voor haarzelf belangrijk dat ze zich redelijk kon uitdrukken, maar ook voor onszelf, want gaf toch een fijner gevoel haar daar te laten in de wetenschap dat ze zich redelijk verstaanbaar kan maken. Oudste had overigens prima met 2 jaar heen gekund. Praatte de oren van je hoofd, was een stuk vrijer etc. Maar nu dus bewust even gewacht en niet de eerste plaatsingsmogelijkheid gebruikt. Kan hij niet eens proberen hoe het gaat een ochtendje, al is het voor een uurtje? Hier wilde de middelste bijv ook echt absoluut zelf niet op school blijven (hoe interessant het speelgoed ook was), maar twee maanden verder was het gewoon 'ik ook school toe, school leuk'.
haha sorry, niet leuk vor jou, maar wat fijn om te horen! ik heb hier ook een draak eerste klas, met 2 gezichten. zo kan hij heel lief spelen en kusjes uitdelen en zo zit ie midden in een driftbui waarin hij alleen maar kan piepen, jengelen en janken, niets is goed. pffff praten doet hij pas sinds dat broertje er is en gaat met grote sprongen al vooruit, maar denk dat een psz nog net effe een zetje extra kan geven. Vandaar dat we daar dinsdag echt achteraan gaan.
Mijn zoontje praatte ook niet tot nauwelijks, maar er was een plekje vrij en als we hem niet zouden nemen moesten we een jaar wachten waarschijnlijk. Hij vindt het er erg leuk en zijn taalontwikkeling gaat met grote sprongen vooruit (niet alleen vanwege psz hoor, maar hij vind het nu leuk om dingen na te zeggen en trots als hij een nieuw woordje vanuit het niets zegt). Ik zou hem laten gaan, zeker als hij eigenlijk al wel zou willen blijven. Goed voor zijn sociale vaardigheden en zijn (taal)ontwikkeling.