Gestopt met borstvoeding. Spijt!

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Eef92, 17 dec 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eef92

Eef92 Fanatiek lid

8 jan 2016
    1.056
    475
    83
    Dag
    Ik ben nu een kleine week gestopt met borstvoeding geven. Mijn baby kreeg te weinig binnen. Huilerig en niet tevreden.
    Mijn omgeving zei dat ik moest stoppen en na een telefoontje met de lactatiekundige was iedereen het er helemaal over eens: te veel gedoe om de productie bij te brengen, stoppen.

Ik heb me heel erg mee laten slepen door alle meningen en adviezen.
    Ik heb echt mega spijt dat ik niet extra mijn best heb gedaan en voel me bij elke fles schuldig en huil er vaak over. Voel me zo rot !

Bij de stuwing heb ik hem nog wel eens aangelegd, maar die stuwing is nu weg. Voelt zo naar dat mijn borsten de melk bijna gestopt hebben. Ik lek nog wel Dus ik heb nog wel melk.

Iemand tips om me minder schuldig te voelen? Terugdraaien kan niet meer dus moet het gaan verwerken.
    Hij is net 4.5 week en kijk nu al uit naar een broertje of zusje zodat ik mijn "fout" recht kan zetten

2. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.674
    113
    Och meisje toch, wat vervelend voor je! Als je net gestopt bent kun je zeker nog relacteren hoor. Het kost veel tijd en energie maar zo te lezen heb je dat er wel voor over. Je zit nog in je kraamtijd, dus trek je lekker terug met je baby en het komt vast goed. Bel vandaag je lactatiekundige weer, zij kan je vertellen hoe je moet relacteren.

En als je niet wil is het natuurlijk ook goed he? Op kunstvoeding zijn mijn kinderen ook groot en gezond geworden. Voel je niet schuldig. Digiknuffel

suus1983, Sylva, Liefje13 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.944
    113
    Vrouw
    Waarom denk je dat hij niet genoeg binnenkreeg?
    Dit is de meest gehoorde reden tot stoppen, maar vaak blijkt daar geen sprake van te zijn.
    Regeldagen, clusteren...voeden op verzoek..

Relacteren kan, en is omdat je pas bent gestopt en je kindje nog zo klein is, zeker te doen.
    https://www.nvlborstvoeding.nl/

suus1983, Suus2910 en SAARC vinden dit leuk.
  4. JoyLex

JoyLex Lid

16 dec 2018
    34
    13
    8
    Vrouw
    He Eef wat vevelend dat je je zo rot voelt, ik snap je helemaal.
    Hier mijn eerste kindje. Hadden in de kraamweek verdacht op evt het syndroom van down en wilde dus goed bijhouden hoeveel ze dronk. Achteraf dacht ik ja had natuurlijk kunnen kolven, maar er werd geadviseerd door kraamhulp en verloskundig flesvoeding te gaan geven. Heb ook de eerste weken zoiets gehad: ‘had zo graag borstvoeding gegeven’. Helemaal als je lekt en ziet dat het allemaal wel gewoon zo mooi werkt. En had ik maar even doorgezet. Nu is ze 12 weken en heb ik het wel een plek kunnen geven. Maar ook hier als een 2e ons gegund is ga ik echt voor borstvoeding, en laat ik me niet zomaar alles wijs maken. Heel veel sterkte met het een plekje geven. En vergeet vooral ook niet om te genieten. Het gaat zo snel. X

5. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Oh wat erg, voor jullie allebei.

Waarom dacht je dat er te weinig melk was? En hoe heeft een lactatiekundige dat mee vastgesteld over de telefoon??

Op drie weken oud is het logisch dat je baby vrijwel voortdurend aan de borst hangt. Dat heeft niets te maken met te weinig melk, maar alles met nood aan nabijheid en een goede basis leggen voor de verdere melkproductie. Wat jammer dat de lk je daar niet verder in begeleid heeft.

Als je echt spijt hebt, kan relacteren zeker nog. Maar dan heb je wel professioneel advies nodig. En genoeg kracht om je te verzetten tegen alle onzin die je dan ongetwijfeld ook nog te horen gaat krijgen.

Liefje13 en Zoe123 vinden dit leuk.
  6. Eef92

Eef92 Fanatiek lid

8 jan 2016
    1.056
    475
    83
    @Shakes @Zoe123
    Hij dronk eerst 1 voeding per borst, om de 3/4 uur. Zelfs toen hij in het ziekenhuis lag met een infectie.
    Op een gegeven moment werd hij huilerig. De avond voeding kolfde ik al af (door ziekenhuis) en merkte dat ik voor genoeg voeding opeens 2 borsten nodig had. En dit werd steeds lastiger. Eerder met 10min klaar en op het laatst kreeg ik na half uur kolven nog amper eruit wat hij nodig heeft. Ook mijn baby had bij live voeding ook opeens 2 borsten nodig. Zelfs bij slappe borsten probeerde hij nog wat te drinken. Huilerig en niet te vreden.

Ik ga niet relacteren. Heb erover gelezen. Maar we zitten nu in een fijn ritme. Om de 4 uur voeding. Hij doet het super, is tevreden en ontwikkeld zich prima.

Neemt niet weg dat mijn gevoelens erover niet minder zijn. @JoyLex hopelijk kan ik het ook een plekje geven.

JoyLex vindt dit leuk.
  7. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.944
    113
    Vrouw
    #8 Zoe123, 17 dec 2018
    Laatst bewerkt: 17 dec 2018
    Ach, wat een slechte begeleiding heb je gehad.
    Dit is wat ik bedoel met het gegeven dat weinig melk meestal voort komt uit
    verkeerd voedingsbeleid..

Om de 3/4 uur drinken is echt veel en veel te weinig voor een pasgeborene... 8/12 voedingen op een dag is nodig om je productie op gang te krijgen en een goede basis te leggen voor een stabiele productie.
    De eerste weken liggen de meeste kindjes gewoon heel, heel veel aan de borst (nou goed, veel, dat is natuurlijk ook maar vanuit welk perspectief je het bekijkt, het is volkomen normaal gedrag natuurlijk, om de 2 uur drinken).
    Geen wonder dat je productie toen met sprongen achteruit ging. Het is gewoon niet voldoende.
    Je had wellicht ook wat overproductie gezien je kindje eerst aan 1 borst voldoende had, maar juist ook bij overproductie kan de boel heel snel instorten.

En niemand heeft je hierin geadviseerd?
    Dagje clusterkolven, weekend lang alleen maar aanleggen aanleggen aanleggen...
    Nou goed, zo werkt het helaas vaak.
    Breast is best! Dat word hard geroepen.Maar als je kindje er dan is, is men opeens niet in staat om je kundig te helpen..

Nou goed, ik schrijf dit eigenlijk alleen om je mee te geven dat je, mocht je nog een kinderwens hebben, goede begeleiding kan zoeken. Dan hoeft het niet zo te lopen. Jij kan prima zelf voeden, mits voldoende kennis in huis.

Voor nu, geniet van je kindje. Als relacteren geen optie is, ook prima.
    Op kunstvoeding worden zo ook groot.
    Happy baby happy mama

Sylva, Liefje13, chrystel73 en 4 anderen vinden dit leuk.
  8. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Nou, dit bespaart me heel wat typwerk. Maar ach, @Eef92 , wat heb jij slechte adviezen gekregen. Eén borst om de vier uur is veel te weinig om je productie op te starten.

Het is wat het is, en ook met fv zal je kindje prima opgeroepen tot een vrolijke, maar net zoals alle kinderen ook dwarse kleuter :) Maar een tip voor een eventuele volgende keer, als je bv zou willen geven: contacteer vooraf een degelijke lactatiekundige (niet zomaar een vroedvrouw of kraamhulp die zegt ook iets van bv te kennen) en leer van haar. Dan komt alles vast goed.

En voor nu komt alles ook goed hoor :)

Fristi2012 vindt dit leuk.
  9. Eef92

Eef92 Fanatiek lid

8 jan 2016
    1.056
    475
    83
    @Zoe123 @Shakes ik heb net een.lactatiekundige gebeld. Word tussen 6 en 8 terug gebeld. Wil het toch proberen. Hij pakt mijn borst nog en hij krijgt er ook veel uit want hoor hem slikken.

suus1983, Liefje13, vinorosso en 13 anderen vinden dit leuk.
  10. Marijn

Marijn Fanatiek lid

22 aug 2007
    1.551
    25
    48
    Wat fijn! Ik hoop dat ze je goed kan helpen. Wat een slechte begeleiding heb je gehad. 1 borst per keer wordt helaas nog vaak door kraamverzorgster genoemd, maar brengt zoveel vrouwen in de problemen!
    Ik hoop voor je dat je kunt relacteren en lukt dat niet volledig, dan kun je misschien wel het aan de borst nemen nog zo lang doen als je wilt. Alle beetjes zijn ook beetjes en sowieso stroomt de liefde altijd :)

11. itakepictures

itakepictures Niet meer actief

Wat vervelend zeg! Ik kan me je gevoel goed voorstellen, na het stoppen met borstvoeding bij mijn zoon vond ik dat ook heel moeilijk. Ik hoop voor je dat het alsnog gaat lukken, maar mocht dat niet zo zijn: zie het stoppen met borstvoeding geven alsjeblieft niet als falen. Borstvoeding geven maakt je geen betere moeder, stoppen geen slechtere. Je baby zal er niet meer of minder gelukkig van worden en zich ook niet meer of minder geliefd voelen. Pas er vooral goed op dat jij er niet aan onderdoor gaat. Aan een uitgeputte moeder die over haar grenzen gaat heeft je baby ook niks.

Littlegirl1989 vindt dit leuk.
  12. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

11 dec 2012
    2.849
    1.060
    113
    Tipje: wordt op Facebook even lid van een borstvoedings groep (la leche league of VBN) Daar kun je heel veel leren en snelle vragen stellen aan medemoeders en gecertificeerde lactatiekundigen).

Liefje13 vindt dit leuk.
  13. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.959
    15.002
    113
    Ik heb 3 dagen bv gegeven maar kon tot na een maand gestopt te zijn nog de installatie weer opstarten. Het is alleen erg pittig.

ALS je een kolf wilt, zorg dat je er een hebt met een zwaardere motor en regelbaar vermogen. Ik kon gelukkig een nieuwe tweedehands overnemen van een collegaatje van mn man (was daar gekocht want leek goed idee, per saldo niet gebruikt). Die zelfde types verhuren ze bij de kraamzorg als bv niet of moeilijk op gang komen. Zijn een stuk zwaarder dan degene die nu in de winkel liggen begreep ik. Maar een lactatiedeskundige kan je daar denk ik t beste in adviseren.

Ik had er zelf minder problemen mee met het stoppen van bv. Productie was prachtig qua hoeveelheden (derde dag hebben we leeggekolft om af te binden).

Energie had ik echter niet meer door opgebouwde extreme oververmoeidheid nog een traumabevalling er achteraan en lichte tepel dus ook niet erg prettig. Toen de krampaanvallen van dochter er ook nog bovenop kwamen dat ze tig keer moest aanhappen was ik er klaar mee. Bv leek me toen wel t beste qua voeding maar een mama die overeind kon blijven staan leek me toch handiger in ons geval. Ik bekijk t daarom ook anders en ben blij met de voedingen die ze wel heeft gehad, beter dan niets.

Achteraf gezien had doorzetten van bv bij ons ook niet geholpen. Na een flinke zoektocht kwamen we er bij toeval achter dat onze dochter lactose intolerantie had. Tot bepaalde hoeveelheden gaat t goed, komen we daarboven dan vergaat ze van de buikpijn. Met een kma dieet was ik daar ook niet onderuit gekomen.

Frisolac deed ze t echter uitstekend op ook geen krampaanvallen meer en dat gaf mn resterende semi-schuldgevoel nog wat meer reden te vertrekken.

itakepictures en Zoe123 vinden dit leuk.
  14. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.944
    113
    Vrouw
    De installatie :roflmao::roflmao::roflmao:
    Rofl :roflmao::thumup: Die ga ik onthouden!

Sammy0603 en Vero0504 vinden dit leuk.
  15. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.959
    15.002
    113
    Gaat hier nog wel verder hoor: geboorte van dochter noemde we de release en de zwangerschap de development, mn man had een aimbot (raak schieten zonder zicht op een bewegend object) en alle kwaaltjes waren bugs in dev sprint of de oplevering (lactose intolerantie), elk sprongetje wijzinging van de specs. De kleine meid hier en gup in wording hebben nou eenmaal de pech dat ze twee nerd ouders hebben, mama in de IT, papa gamer.

spruitje80, Fennec, Lies1611 en 4 anderen vinden dit leuk.
  16. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.050
    2.186
    113
    Brabant
    @ts. Ik heb ook gerelacteerd. Was zelfs al langer gestopt dan jij.
    Als ik had gedurfd (en meer kennis had gehad) zou het me 100% zijn gelukt. Nu heeft ze aangevuld met kv gehad.

Ik heb me suf gekolfd en aangelegd. Domperidom geslikt en de neusspray gebruikt.
    Echt! Het kan !!

(Ik had ook zooon spijt. Achterlijk idee.. s

17. Eef92

Eef92 Fanatiek lid

8 jan 2016
    1.056
    475
    83
    Ik heb het niet gedaan. LK gaf ook aan dat het erg intensief was en aangezien ik over 4 weken weer moet werken..

Als ik weer zwanger ben ga ik mij beter laten inlichten en hoop ik dat mijn volgende kindje langer mag genieten

vinorosso vindt dit leuk.
  18. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.192
    16.523
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik denk dat je het groter maakt dan dat het is. Je hebt je kind geen geweld aangedaan, kom op zeg. Je zit nu in een goed ritme zeg je dus wat is nu helemaal het probleem?
    Je kind heeft meer aan een ontspannen moeder dan aan een moeder die zich zit op te winden over de BV.
    Bij de oudste ben ik na een aantal weken gestopt, hij was ruim een maand te vroeg, dronk slecht en viel altijd in slaap aan de borst en ik kreeg enorme stress ervan, wat was ik blij toen die stress wegviel en ik een tevreden kind aan de fles had. Kind blij en mama ook blij. De middelste heb ik ook maar 4 weken gevoed en de jongste wel een half jaar maar die dronk gewoon goed aan de borst, die andere twee waren gewoon een ramp;)
    Geniet nog even lekker van je kraamtijd en spoel dat schuldgevoel door de wc want is nergens voor nodig.

19. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.944
    113
    Vrouw
    Maar dat is toch iets heel persoonlijks?
    Mijn jongste had met 10 maanden een weiger periode.
    Ik was daar kapot van, wou zo graag minimaal 1 jaar voeden.
    Kwam uiteindelijk goed. Maar ik had er echt helemaal niets aan gehad als mensen hadden gezegd “je maakt het groter dan het is”.
    Soms heb je gewoon even wat tijd nodig om iets een plekje te geven en te zien dat het zo ook goed is.

vinorosso en Shakes vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina