Welke witte verf in huis?

Discussie in 'De lounge' gestart door Damay77, 8 apr 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Volgende week krijgen we de sleutel van ons nieuwe huis. Werkelijk alles moet geschilderd worden. Muren, deuren, kozijnen, verwarmingen, plavond, trap.

Een paar muren krijgen behang of een kleurtje maar de rest van bovenstaande rij gaat wit worden.
    Maar nu: wat voor een wit?
    Keuse tussen Ral 9010 of 9001. Laatste is meer koffiemelk kleur.
    Ik neig naar plavonds en wanden in 9010. Ziet er fris uit.

Maar ja, wat doe je dan met de rest zoals deuren, kozijnen en verwarmingen? Ook 9010? Of wordt dat too much?:confused:

2. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Onze muren zijn 9010.
    De kozijnen van zowel deuren als kozijnen zijn rood gelakt (houtkleur)
    2 deuren zijn wit, 2 deuren zijn ook rood gelakt. En dat vind ik mooier dan de witte. De witten zijn nog oude verf, worden nog vervangen.

Radiatoren zijn wel wit.

Ik zou persoonlijk wel in of de kozijnen of de deuren een kleur aanbrengen. Anders wordt het wel heel klinisch. Ons vorige huis had ik de kozijnen een witte verf met een groente tint, en de groene tint dieper, dus als echte groene kleur; op de deuren (was een zachte kleur tevens)
    Dat stond vond ik heel mooi. En rustig

3. BabyFG

BabyFG VIP lid

20 feb 2012
    9.071
    1.917
    113
    omgeving Rotterdam
    Ik zou die idd ook wit doen :) al heb ik nog niet vaak gezien dat er op die lakken ook goed een ralcode staat aangegeven.
    Ik heb vorig haar onze deuren en kozijnen antraciet gemaakt om de boel te breken, maar was er eigenlijk al snel op uitgekeken en ik wil t nu dus gewoon weer fris wit hebben :)

Verder wel wat tips voor je ;)
    Ga voor goede verf. Voor plafonds en wanden zou ik de flexa latex nemen (altijd wel ergens in de aanbieding). Histor is ook prima, maar wij hebben de beste ervaringen met flexa qua dekking. Eigen merk niet doen....dat is dunner en dan blijf je bezig....

Voor kozijnen en deuren heeft flexa net een nieuwe lijn: mooi makkelijk
    Het kost wat meer, maar ik vind het persoonlijk heel fijn werken en ik ben niet gauw onder de indruk van een waterbasis lak.
    Zou wel de ondergrond even opschuren en als je van een donkere kleur moet komt of gewoon wat donkerder hout ofzo dan zou ik toch eerst een aparte grondverf gebruiken ondanks dat aangegeven staat dat t niet nodig is met die lak ;).
    En anders is flexa strak in de lak ook heel fijn. Ik heb de matte/zijdeglans hier gebruikt destijds met t antraciet en werkte ook heel fijn. Maar dat was wel terpentinebasis (en wit daarvan wil nog wel eens snel gelig worden).

Voor trappen heb je ook die mooi makkelijk lijn, met overigens ook een heel mooie warmgrijze kleur :)
    Maar heb er verder geen ervaring mee hoe krasvast die is op trappen...
    Zou anders kiezen voor een goede kwaliteit trappenlak of evt een andere lak afwerken met een transparante trappenlak eroverheen :)

Succes met alles!

4. suus02

suus02 Fanatiek lid

30 jan 2009
    3.385
    858
    113
    home sweet home
    Omdat witte verf (voor hout) snel gellig wordt, zou ik zelf als ik opnieuw zou gaan verven. De lichtste grijs tint nemen, blijft lekker fris ogen.

5. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    Zo wit mogelijk, dus niet de koffiekleur. Maar ik zou je in de bouwmarkt laten adviseren. Ik vond dit nog wel interessant:

RAL 9016
    Deze witte tint is nu erg in opkomst en voor veel mensen ook relatief nieuw. RAL 9016 is een heel neutrale witte kleur zonder geel pigment. Het grote voordeel van deze kleur wit is dat hij zo licht is, dat het omgevingskleuren opvangt. Bijzonder toch? Daardoor is het een mooie en makkelijke kleur om binnenshuis te gebruiken. Dus als je het plafond, de muren of de kozijnen wilt gaan schilderen, dan kan deze kleur een goede optie zijn. RAL 9016 is met name interessant als je weinig daglicht in je ruimte hebt.

Wat is het verschil tussen RAL 9010 en 9016?
    • RAL 9010 is een tint donkerder dan RAL 9016.
    • RAL 9016 wordt als wat ''feller'' genoemd.
    • RAL 9016 VS 9010 = heel helder wit VS helder wit.
    • 9016 staat gelijk aan RAL spierwit

6. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.814
    113
    Ik zou voor 9016 gaan. 9010 is ook nog aardig geel.

Ysabella vindt dit leuk.
  7. Kaatje92

Kaatje92 Fanatiek lid

7 aug 2018
    4.572
    4.043
    113
    Vrouw
    Ik vind 9010 altijd zo kil. Wij hebben 9001 op de muren. Wel 9010 op plafonds, radiatoren etc. Ik ben er heel blij mee!

8. Mythique

Mythique Fanatiek lid

3 apr 2015
    4.778
    3.907
    113
    Wij hebben overal 9001, ook op de plafonds. Ik vind 9010 ook te steriel, dus dan zal die 9016 nog een graadje erger zijn. Moet ik wel daarbij zeggen dat wij een groot huis hebben. Met een kleiner oppervlakte had ik het plafond wel spierwit gedaan. Verder hebben wij veel hout, grijs en 1 accent kleur in het interieur. Daarom wilde ik het wit dus ook een tintje warmer, zodat het niet te strak zou worden.

9. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Het wit in huis is hier allemaal 9010, behalve in de badkamer. Daar hebben we het raamkozijn, deurkozijn en deur wit wit geschilderd. Past stuk beter bij de badkamer.

10. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik wil van het 9010 af ;) . Wij hebben een spierwit plafond - en 9010 op de muren nu. Maar in het nieuwe huis gaan we- na wat ik nu gelezen heb voor 9016.

Maar misschien komt het ook wel om dat na 10 jaar de muren sowieso weer geschilderd hadden moeten worden ;) . Dat het wat geler is geworden dan het was.

11. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    9016 is mooi hoor, heel fris en Scandinavisch. Wel om te combineren met wat diepere tinten, niet alleen witte muren en een grijze bank.

Wij hadden het in ons vorige huis, in ons nieuwe huis hebben we all white van Farrow and Ball, daar zit meer pigment in van rood ( zie je niet). Nu zijn de muren 4 meter hoog hier en het is groot dus een beetje meer knusheid is wel gewenst.

12. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Hier de kozijnen, radiatoren en deuren wit geverfd en de muren gebroken wit.

13. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Wij hebben ook 9016. Volgens degene die ons plafond gespoten heeft was dit het nieuwe 9010. Dus we hebben maar braaf deze kleur gekozen:D
    We hebben het gecombineerd met groen en de kozijnen zijn 7016 (antreciet).

14. rums

rums Niet meer actief

Ik kreeg de tip van onze schilder om het plafond wit te doen en de muren 9010.
    Want als je het plafond wit doet ipv 9010 dan word het ruimtelijker.
    Wij hebben het plafond wit, muren 9010 en kozijnen wit

15. kikker1

kikker1 Fanatiek lid

22 jan 2011
    2.078
    879
    113
    Vrouw
    Plafond wit, de rest in 9010. In het vorige huis een tijdje 9001 gehad maar ging me ergeren aan het ‘geel’ in die tint.

Deuren etc hier ook 9010, onze kozijnen zijn antraciet en dat is gelijk aan de buitenkant.

16. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Wij hebben een vrij lichte woonkamer met ren lichtgroene en donkergroene wand. Plafond en de andere wanden 9010. Maar ik vind het nog flets. Dus ik ga wat meer aankleding aanbrengen (overgordijnen /hangplanten oid) en anders neig ik nog naar het oververven met een grijstint. Kozijnen worden hier waarschijnlijk lichtgrijs.

17. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.814
    113
    Smaken verschillen uiteraard, maar dat vind ik dus juist heel erg mooi.

18. Gymgirl

Gymgirl Fanatiek lid

17 jan 2018
    1.961
    932
    113
    Vrouw
    Het vergelen is volgens mij is dit vooral bij verf op oliebasis. En dan met name als er weinig licht bij komt. Dus in een donkere ruimte. Bij verf op waterbasis zou dit nauwelijks kleurverschil mogen geven.

Ik vind zelf de 9016 heel mooi. Plafonds wel wit wit doen hoor! Geeft een groter gevoel van hoogte/ ruimte.

19. poema

poema Fanatiek lid

27 jul 2007
    4.036
    453
    83
    Vrouw
    Alle muren zijn hier 9010, plafonds spierwit en alle kozijnen, deuren etc hoogglans 9010.
    Ik hou van wit en eenvoud. Alleen in de slaapkamers heb ik een kleurtje.
    Oja, nog een tip: magneetbehang in de keuken wat je mee laat schilderen met de muur. dan heb je dus een magneetwand zonder dat je hem ziet ;)

Gymgirl vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina