Mijn dochter is 20 maanden, en zegt: eten koei (koe) hoi boekie (boekje) open mama papa Thijs (das de hond) Hoppakeeeee (dat zeggen wij als we dr op tillen) oh oh (als ze iets laat vallen) boem! (als ze zelf valt) au hoi auto Nog niet erg veel als ik lees van kindjes van 16 maanden hier al kunnen zeggen Maar als ze 3 is zal ze vast net zoveel kletsen als andere kindjes
Onze dochter zegt nog helemaal geen woordjes, alleen bee (=beer), ba (=bal), ete (=eten). Laatst nog naar psychologe van het WKZ geweest (daar volgen ze te vroeggeboren kinderen) en qua spraakontwikkeling liep ze maar een maandje achter en dat was eigenlijk te verwaarlozen want geen enkel kind gaat precies in dezelfde maand praten. Maar wat zeggen jullie kinderen al veel zeg! Ach, komt wel..
Hier ook een lekkere kletser, niet zoveel zin om een lijst te maken. Ze begint nu ook 2/3 woorden zinnen te maken: - mama helpe - papa tusje - pas op - beau drinken - beau buiten toe Etc,etc. En verder kletst ze ook nog heel wat onverstaanbaar
Ik houd het bij.. dus hier zijn woordenlijst... 7 maanden: papa 8 maanden: mama 9 maanden: poes woef = hond, maar ook alles wat op een hond lijkt bah als iets niet mag lalala zingen, vaak met handenklappen en dansen erbij, maar ook als hij iemand hoort zingen op tv ofzo 10 maanden: dág met druk zwaaien erbij 11 maanden: bumba klinkt nog beetje als buh-ba, maar toch die wijzend naar wat hij wil hebben, gebruikt hij dus veel! ieta = kita onze poes 12 maanden: nehhh = nee, met neeschudden erbij.. hoe duidelijk wil je het hebben boem vooral op de fiets, bij elk hobbeltje mmmmmm als iets lekker is ja fies = fiets 13+14 maanden: klaar bijjjjna bal opa en dan ook echt OOOOOOOOO-pa! oma bumbalu poep ogel = vogel neus aai (bij dieren; aaaai) 15 maanden: boom bloem au daar vogel hij spreekt nu die 'v' wel erbij uit aap mauw boehhh 'wat doet de koe??' boek luna hond van mn ouders ora = dora heey als begroeting vis nuntje nijntje indje kindje 16 maanden: paard hihiiihii =geluid van paard hap ies = vies bebe baby appel op itten = zitten wooow lala, ipsy, pooo = lala, dipsy en po van teletubbies ijs bed bad 17 maanden weg hoog grrr ( =tijger) slaap (=slapen) Zinnetjes die hij regelmatig gebruikt: "..." weg (papa weg, bal weg, vogel weg etc... en dan z'n handjes vragend omhoog, echt te schattig) nana klaar (nana= jayro zelf) vogel hoog kindje au (als een ander kindje huilt) nee bed nee (= niet naar bed ) nee elf (=nee zelf 'doen') Maar hij is daar ook wel wat sneller mee dan gemiddeld, hij liep wel "pas" met 16 maanden...
Ik dacht mijn dochtertje vlot was met woordjes zeggen.. maar hier lees ik dat er kindjes zijn die al een aardige woordenschat hebben! Goed hoor! Mijn dochtertje zegt: Papa Mama Die Daa (daar) Bal toto (auto) Mauw (poes) hondje au Nie (nee) Da (dag) bibi (baby) tintje (kindje) Nijn (nijntje) Bah Ssst (stil met haar vingertje tegen haar lip en neus) We (weg?) boe (koe) oor neu (neus) Oow (oog) ijs Klaar (na luier verschonen) nine (nina, kindje van de creche) aai (aaien kindjes, dieren, knuffels en papa en mama) boi (konijn van haar tante, konijn heet Gucci) hoea (hoera) hajoo (hallo op de japanse manier .. haha) En verder nog wat onverstaanbare woordjes en uitdrukkingen.