Tymen zegt nu: Heitie (papa in het fries) en momenteel roept hij dat tegen alles en iedereen Beppe (oma) Tittat (isdat) Poef (poes) Mem (niet zo vaak, was wel zijn eerste woordje maar hij zegt het nog maar amper) ato (auto) tate (pake, opa in het fries) jeje (lekker) Hé (als hij iets leuks ziet) Ach Dedie (Kady, hond van mijn ouders) en hij probeert je steeds na te zeggen em hij heeft hele verhalen in zijn eigen taal, en wordt boos als je hem niet snapt, haha!
Setteke@ Vind het knap van je zoontje van 1½ maand al die woordjes kan zeggen Of zie ik nou 1 year over het hoofd
Klopt, er staat in het fries "sinds zijn verjaardag" (Tymen syn jierdei) Dus hij is 13 1/2 maand oud. Hihi, zou wel heel snel zijn geweest als hij met 1,5 maand al kon praten. Moet er niet aan denken. Dat heb ik eens gedroomd toen ik zwanger was, dat mijn baby direct na de geboorte tegen me begon te praten. Horror!
Mijn dochter van 10 maanden zegt: mama-papa-poes-die-blij blij (klap eens in je handjes, blij blij blij..) Ik weet dat het vroeg is, maar daar tegenover staat dat ze nog altijd een tandeloos monster is en van kruipen begrijpt ze ook helemaal niks
Oef Oef = Woef Woef Papa Mama Dit Dat Dag Dag Bah Toet-Toet Ja Nee Dat was het wel zo een beetje geloof ik... Liefs, misspuma
Milan is 10 maanden en heeft volgens mij niet echt veel zin om te gaan praten. Ik heb hem 2x mama horen zeggen en 1x papa. Verder doet hij wel altijd als er iemand weggaat zwaaien en zegt hij er dada bij. Dus dat is zijn manier van dag zeggen. Nu is het zo dat als hij ook maar iemand dag hoort zeggen, zelfs op tv dan gaat hij zitten zwaaien en dada roepen.
Tja ik heb eigenlijk soms mijn twijfels wel eens over kinderen die met 9 maanden of daarvoor al papa en mama kan zeggen want ons dochter zegt ook mama en papa (klikt als dada) maar dat kan bij ons dus helemaal niet want wij praten fries en zeggen heit en mem.
Mjin zoon is nu net de anderhalf gepasseerd en zegt nog niet zoveel. Dag, koek, papa, mama.... Nou dat was het wel zo'n beetje denk ik. Volgens het cb moeten ze (volgens de richtlijnen) 3 woordjes kunnen zeggen met 1,5 jaar. Mijn zoontje brabbelt wel heel wat af hoor, maar dus niet echt woordjes nog. Maar hij heeft het volgens mij veel te druk met imiteren van alles en iedereen. Hij is veel meer bezig met DOEN als met PRATEN. Ik vind het prima, hij mag zelf bepalen wanneer hij waar aan toe is. En dat gaat prima zo....!
Deborah is 15 maanden en dit zegt ze: papa mama dag fles (melk) jas boek kuukuu (kukeleku van de haan, heeft oma geleerd) mmmm (als ze iets lekker vind) deze dit
Inge is 12,5 maand en zegt nu: mama, papa, kijk, die, dees (deze), da (dag), hao (hallo), zitte, ete, happe, bah, au, poe (poes en Winny the Pooh), boe (wat zegt de koe), beh (wat zegt het schaap of soms al als ze het plaatje ziet) En verder zegt ze volgens mij veel woorden zonder dat ze weet wat ze zegt. Zo zegt ze regelmatig luier en pas zei ze stoutet toen ik haar bord wegpakte omdat ze ermee zat te klieren. Kan me niet voorstellen dat ze dat snapt. Anders was het wel heel bijdehant, haha.
Anne is heel vlot met praten loopt hier ook echt op voor. Ze zegt zelf al zinnetjes zo van Anne kan niet bij of anne mee op fiets. Is echt heel lief de gekste woorden zegt ze soms zoals annanas (heeft ze van bumba) of olifant aardbei en dyjego(zo heet onze hond) Ze kan zich dus echt al goed duidelijk maken. Ze was ook wel vroeg hoor maar het gaat nu heel snel elke dag leert ze meer bij. Anne is wel iets ouder hoor is nu 16 maand
Jelina is bijna 1 jaar, en ze zegt de volgend dingen, (alleen als ze dat zelf wil, niet op komando, hihi) Mam mam (mama) Papa Lehka (lenka de hond) Tata (Quanta de hond) dayda (dag dag) Jah (Ja) Groetjes Vera
Lucas is 10 maanden en zegt niet zoveel, eigenlijk maar 2 woordjes haha, alleen papa, mmmma (mama) Daarin tegen loopt ie al aan onze handen, hij is denk ik meer gefocust op zijn motoriek, en niet op het praten denk ik.