welke zachte groente?

Discussie in 'Voeding' gestart door Athina, 28 apr 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.848
    3.364
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Hallo allemaal,

sinds een week eet m'n dochter haar warme eten met haar handjes, a la rapley dus eigenlijk. Dit omdat ze simpelweg haar eten weigerde te eten anders. Ze is al geen flinke, dus om haar toch te laten eten, zijn we het in stukjes op haar blad gaan leggen. En dat gaat best goed eigenlijk. Alleen ik heb het gevoel dat ze nog zo weinig kan eten, qua soorten groente.

Nu eet ze: Broccoli , Bloemkool en courgette (vind ze erg lekker, eet ze zo'n 150 gram van) en aardappels en pasta (penne ging redelijk) .

Wortels en bruine bonen werkte niet. Die waren toch te hard, ook sperzieboontjes lukte amper. Erwtjes schiet ook niet op natuurlijk en rijst ook niet. En andere groente? Ik weet het even niet.

Het moet EN massief genoeg zijn om stukjes van te maken, zodat ze het met de handjes kan eten, maar ook zacht genoeg om weg te krijgen. Worteltjes lukte dus niet (ook niet na 2 uur koken :( ) . Maar bloemkool, broccoli en courgette, is niet echt veel keus.

Hebben jullie nog tips of ideeen?

Ik heb trouwens van de week wel 'tonijnkoekjes' gebakken, aardappel en tonijn en een ei en dan bakken, dat ging redelijk (het bakken EN het opeten) . Maar of dat ook een optie is met groente?

maar oke, ik hoop dat er mensen ervaring hebben hiermee en uiteraard oplossingen :)

groetjes
    Athina

2. sonja

sonja VIP lid

5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    en als je nou worteltjes uit een potje neemt, die zijn heel erg zacht.

bietjes (in plakjes misschien)

3. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Uhm, ik denk even mee... Tomaat (ontveld) komkommer (zonder schil) is wel koud, maar groente is groente, toch? :) (Ik heb een komkommermonster in huis.. :) ) Uhm... Denkt verder, witlof, peultjes, sperciebonen?

Worteltjes uit een potje zijn, vind ik persoonlijk, aan de zoute kant, zelfs als je ze afspoelt. Maar Jelle eet ook geen worteltjes, hoor.... VInd hij gewoon niet lekker.

4. sonja

sonja VIP lid

5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    zout??? die dingen zijn mier zoet.
    ben zelf een zoutlose eter maar ik proef totaal geen zout in de potjes wortel.

5. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.848
    3.364
    113
    zwemjuf
    zuid-holland

ik had zelf begrepen dat potjes eten idd veel zout bevat, dus dat is helaas geen optie. Die zijn idd zachter..

6. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.848
    3.364
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Tomaat is ook nog wat hard, zelfs ontvelt, mogen ze trouwens de pitjes eten of niet? Witlof is volgens mij ook te hard helaas en peultjes ken ik eigenlijk niet :oops:
    Komkommer kan ik weleens doen ja, jammer genoeg alleen dat daar zo weinig in zit zeg maar ;) . Maar ter afwisseling is dat wel een goede, zeker als ik ze gewoon net zo klaar maak als ze courgette, zal ze vast wel lusten. Kan dus ook warm ;)

7. Sannaa

Sannaa Fanatiek lid

12 jan 2009
    2.232
    0
    0
    Velsen
    paprika kan ook, net als de aubergine? Geen idee hoor, ik heb t nog niet gegeven. Misschien staat er wat in het t topic borstvoeding en rapley?
    Luca vindt wortels erg lekker, wel de verse bospeen, niet uit een zakje, die kreeg ik niet zacht genoeg. Verder kan ik ook even niets bedenken, anders even op de lijst van Sefan kleintjes kijken?

8. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Peultjes zijn ook een soort boontjes, zien er uit als een kleine platgeslagen spercieboon... :) Ze zijn wat zoeter dan sperciebonen.

9. Tacha1987

Tacha1987 Fanatiek lid

14 feb 2008
    2.964
    2
    0
    Thuisblijfmama
    België - Antwerpen
    aubergine is ook vrij zacht. En avocado? Of is dat fruit :) ? Dat is ook heeeeel zacht.

10. Tacha1987

Tacha1987 Fanatiek lid

14 feb 2008
    2.964
    2
    0
    Thuisblijfmama
    België - Antwerpen
    En pompoen wordt dat niet vrij zacht als je dat kookt?

11. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.848
    3.364
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    peultjes had ik gevonden inmiddels hihi, ik moet zeggen dat m'n man en ik dat zelf rotdingen vinden, als ze in een roerbakschotel zitten, juist omdat ze taai zijn en zo ;) (wat zeur ik he, sorry hoor) .

Aubergine, pompoen en avocado aten wij zelf ook nooit, avocado 1x geprobeerd in een prakje, maar toen moest ze het niet en het was een vrij duur ding ;) dus toen heb ik het niet meer gedaan, maar alle 3 zijn het wel dingen om te proberen :) bedankt voor de tip!

12. Miez

Miez Fanatiek lid

7 feb 2008
    1.118
    0
    0
    Hmm als je dit zelf al geprobeerd hebt, dan sorry ;)

Heb je al eens geprobeerd als ze zelf zit te eten met haar handjes, om haar dan af en toe een hapje met een lepeltje naar binnen te schuiven? Misschien vind ze het dan wel goed omdat ze ook zelf mag eten. Dan zou je de groente met een lepeltje of vorkje kunnen geven terwijl ze zelf haar vlees eet oid.

Kan ze al zelf een lepeltje of vorkje vasthouden? Anders zou je kunnen proberen een prakje te maken van groente en aardappel en dat op een lepeltje of een vorkje wat ze dan zelf vasthoudt. Wordt wel een smeerboel misschien maar ja het hoort er allemaal bij ;)

Je kunt ook soep geven waar je dan allerlei gepureerde groente doorheen mikt. In een soepkommetje en haar zelf laten soppen met brood dan krijgt ze aardig wat soep naar binnen (en ook op de tafel en de vloer natuurlijk).

Verder kan ik nog bedenken: koolraap in van die leuke frietjes zeg maar (hoewel ik dat vroeger echt vies vond) en aubergine en misschien als je tomaten te hard vind, ze dan even koken dan worden ze zachter. Niet te lang want dan worden ze wel erg zacht.

13. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.848
    3.364
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    @miez: Met dat vorkje: Dat werkt 2 keer en dan wil ze niet meer. Wel als we het ook met onze handen geven, want dan doet ze haar mondje open zodra we op haar kinnetje tikken ;) . Maar met een vorkje of lepeltje deed ze dat dus minder als ze met haar handjes zat te eten.

Inmiddels eet ze overigens weer wel potjes: Het lag aan het lepeltje wat we altijd gebruikte! Zo'n plastic warmte lepeltje... Nu we een ijzeren lepeltje gebruiken eet ze weer wel, echt zo bizar. Ik kwam erachter toen ik de tomatensaus naar binnen aan het lepelen was ;) .

Koolraap is ook door mee heen gegaan, lust ze ook, maar daar is het nu volgens mij de tijd niet meer voor.

Aubergine hebben we dus gisteren geprobeerd. Wat een gedoe zeg, met al die zaadjes! Maaaaar, ze heeft hem helemaal op en wat stukjes (superklein gemaakte) kip. Dus goed gegeten al met al.
    Avocado ligt in de koelkast te wachten en ook weer een courgette gehaald ;) . Dus ik kan weer een paar dagen vooruit, keertje pasta tussendoor en een potje (om te zorgen dat ze die wel blijft eten i.v.m de vakantie) . Toch wel prettig ;)

oja, we hebben 1x met een vorkje geprobeerd (bruine bonen) vond ze helemaal geweldig, maar na 2 bonen wilde ze het vorkje niet meer terug geven zodat we er wat aan konden prikken (ze bleef erop kauwen) en toen krijste ze alles bij elkaar en was niet meer te troosten :) , dus dat moeten we toch nog even anders oefenen (als ze al wat gegeten heeft ofzo) .

Maar bedankt in elk geval :)

Deel Deze Pagina