Mike sliep eerst voor ze sprongetje wel gewoon weer na ze ochtendfles van 07.00 uur. Dan sliep hij van 08.00 tot 11.00 uur. En na die fles sliep hij dan weer van 12.00 uur tot 15.00 uur. En na die fles sliep hij dan niet lang altijd als wij gingen eten was meneer ook opeens weer wakker haha.. En dan sliep hij na ze fles van 19.00 uur van 20.30 (dan was hij moeilijk in slaap te krijgen) tot 23.00 uur.. En dan sliep hij wel gelijk na ze fles tot 04.00 uur en dan was hij weer wat moeilijker in slaap te krijgen en sliep hij van 05.00 tot 07.00 uur. Nu is dit zijn slaapritme sinds een week: Na ze fles van 07.00 uur: 08:00 - 09:30 uur dus maar 1 tot 1,5 uur terwijl hij eerst wel 2,5 tot 3 uur deed Na ze fles van 11.00 uur: 12.00 - 15:00 uur deze pakt hij nog steeds altijd helemaal mee van fles tot fles Na ze fles van 15.00 uur: 16:30 - 18:00 uur hier ook maar 1,5 uur terwijl hij eerst zo 2 tot 2,5 uur sliep Na ze fles van 19.00 uur: 20:30 - 23:00 uur hier komt hij na ze fles echt moeilijk in slaap, maar slaapt erna wel diep Na ze fles van 23.00 uur: 23:45 - 04:00 uur deze gaat altijd makkelijk Na ze fles van 04.00 uur: 05:15 - 07:00 uur hier ook weer moeite met inslapen en slaapt maar heel kort. Hoort dit zo? Want als hij dan dus wakkerword overdag geven wij hem ze speen en laten hem dan even huilen. Maar vaak helpt dit dus niet en halen wij hem uiteindelijk toch eruit. En dan valt hij toch weer op onze schoot na 15 min ofzo in slaap.. Dus hij is nog wel moe. Waarom word hij dan toch wakker in ze bedje na maar een uurtje of wat te hebben geslapen en begint hij aan 1 stuk door te huilen?
hoi mijn dochter slaapt al sinds haar geboorte in juli overdag erg weinig onze dagindeling is als volgt tussen 7 en 8 s'ochtends de eerste fles dan anderhalf uur wakker dan gaat ze een uur slapen langer lukt niet dan weer rond elf/twaalf uur de fles weer anderhalf uur wakker dan weer een uurtje slapen soms twee uur. dan weer de fles rond drie/vier weer anderhalf uur wakker enz... pas na de fles van zeven uur gaat ze vrijwel direkt slapen tot tien uur dan krijgt ze haar badje en laatste fles en slaapt ze de hele nacht door tot de volgende ochtend zeven/acht uur dus je begrijpt dat ik het niet zo erg vindt dat ze overdag niet veel slaapt zal ook wel komen omdat ze heel nieuwsgierig is groetjes
Nou mijn zoontje slaapt nog niet door. Hij slaapt alleen diep en lang tussende middag van 12.00 tot 15.00 uur en van 20.00 uur tot 23.00 uur en van 24.00 uur tot 04.00 uur Alle andere slaapjes na ze fles duren maar 1 tot 1,5 uur ofzo..
mijn dochter is natuurlijk ook al 2 maanden ouder toen ze de leeftijd had van jouw zoontje sliep ze van elf uur s'avonds tot zes uur s'ochtends en dan werd ze gemiddeld twee keer wakker s'nachts omdat ze haar speen kwijt was ik geef ook flesvoeding wat misschien bij mijn dochter wat meer verzadigd dan borstvoeding want daar had ik niet genoeg van
Ik geef ook flesvoeding.. en ookal geprobeerd de fles van 23.00 schepje meer te geven. Maar hij word dan gewoon nog steeds wakker om 04.00 uur in de nacht. Maar ik maak me gewoon zorgen of hij wel genoeg slaapt in 24 uur.. Of dat t gewoon hoort dat hij nu meer wakker is na de nacht en na de middag?
Hey, Jouw verhaal lijkt wel op dat van mij. Alleen de tijden zijn anders. Yelena slaapt overdag niet zo denderend en juist 's avonds wel. De fles krijgt ze soms rond 5 uur, maar soms ook rond 6 uur of 7 uur. Vanaf dan houdt ze het wel 4 a 5 uur uit. En gelukkig slaapt ze 's nachts ook goed door; ze wordt 1 keer tussen 3 en 4 wakker voor een fles en dan weer tussen 7 en 8 uur. Daar heeft ze echt een ritme in, maar overdag is het ritme ver te zoeken. Geef ook haar speentje als ze huilt. Dat helpt dan wel even, maar daarna is het weer huilen. OF ze is rustig en staart wat rond vanuit haar wieg. Altijd als ik ga kijken is ze wakker, dus ik heb de indruk dat ze nauwelijks slaapt overdag. Ze is daarbij ook onrustig en inbakeren hielp goed. Nu nog steeds ingebakerd maar overdag slapen ho maar. Is ook een nieuwsgierig kindje en best een driftbakje als het allemaal niet snel genoeg gaat met de fles krijgen. Het gekke is dat zij ook een vast huilmoment heeft, altijd om half 9, kan de klok erop gelijk zetten. Nou weet ik wel dat baby's een vast huiluurtje kunnen hebben, maar toch. Ik lees even mee hoor, ben wel benieuwd naar andermans ervaringen. Maak me ook een beetje druk om het aantal uren slaap wat ze krijgt. Maar aan de andere kant: sommige kids hebben gewoon minder slaap nodig.
volgens de boeken is het wel zo dat als ze ouder worden ze langer wakker zijn tussen de voedingen maar dat verschilt natuurlijk per baby maar volgens mij krijgt hij wel genoeg slaap hoor wat je kan proberen wat bij mijn baby dan nog wel eens helpt is op het moment dat je ziet dat hij naar z'n oortjes grijpt of in z'n oogjes gaat wrijven wakker in z'n bedje leggen dat doe ik ook en dat gaat goed in het begin was het huilen maar na verloop van tijd was ze het gewend ze slaapt niet altijd maar ze is zo wel gewend dat ze rond vaste tijden in bed ligt
Dat doe ik inderdaad ook; heeeel goed observeren voor de moeheidssignalen. Vind het nog wel moeilijk die te ontdekken want mijn kindje is natuurlijk ietsje jonger dan die van missyzuilen. Maar meestal als het jengelen geblazen is, direct op bed. Gewoon inderdaad om de regelmaat erin te houden en het zo voorspelbaar mogelijk te houden. Op zich denk ik dan nou ze rust zo ook wel wat en ze zal zelf best wel weten hoeveel slaap ze nodig heeft. Dan is het misschien beter om wat meer op har eigen lichaampje te vertrouwen.
Hoi, Bij mij is het zelfde verhaal. Ze wordt overdag telkens na 1-1.5-2 uur wakker. Is altijd verschillend. Ik geef haar flesvoeding 120 cc. Of ze nu al te weinig heeft zit mij al aan te denken. Maar baby van 1 maand oud en 150 cc lijkt mij te veel. Bij mij zijn de tijden op dit moment heel verschillend, omdat ze nog geen goede ritme heeft. Maar ze slaap overdag na zijn voeding niet meer dan 2 uur. s'nachts komt ze soms 1 keer voor voeding soms 2 keer. Ligt er aan hoelaat ze de laatste voeding krijgt. Wanneer krijgt zij een keer een goede ritme. Ik begin er echt moe van te worden. Rond lopen met dikke wallen onder je ogen is ook niet goed Ik lees mee. Ik ben benieuwd naar andermans ervaringen. Liefs hilal
@Hilal, mijn zoontje had met 1 maand ookal 150cc per fles hoor. Hierdoor kwam hij zelf nog maar 1 x in de nacht. Heb t in overleg gedaan met CBarts en die vond t prima. Zolang hij onder die liter voeding per 24 uur blijft en hij niet te dik is, kon t geen kwaad. De ene baby heeft gewoon wat meer voeding nodig dan de ander.. En denk eigenlijk dat t net zo is kwa slapen.. Word vanmiddag teruggebeld door CB en dan ga ik deze vraag over t slapen stellen. Als ik antwoord heb, zal ik t gelijk hier posten! Denk inderdaad dat we ons geen zorgen moeten maken. Als ze gewoon vrolijk zijn als ze wakker zijn, is er weinig aan de hand en hebben ze gewoon genoeg geslapen denk ik.. Maar als ze de hele dag aan t huilen zijn, kunnen ze wel oververmoeid zijn en moet je toch actie gaan ondernemen. Wij hadden dat eerst en zijn toen gaan inbakeren. En nu als hij wakker is na ze fles, is hij alleen maar aan t lachen en rondkijken. Dus ik denk gewoon dat hij s'ochtends genoeg heeft aan 1 uurtje na ze fles en na ze fles van 15.00 uur ook. Dat zijn ook straks de tijden als ze ouder worden dat ze niet meer gaan slapen..
Jullie kleintjes zijn natuurlijk ook nog erg klein, geloof me, het kan echt goed komen (niet dat je daar wat aan hebt, maar goed)! Bij deze dan ook een "succes-story", als je begrijpt wat ik bedoel. Ik herken veel in jullie verhalen. Liam had met name overdag moeite met slapen, ging huilen als we hem naar bed brachten en moesten hem een paar keer troosten. In het begin kwam hij 's nachts om de 3 uur, maar toen hij 6 weken oud was, ging hij 's avonds langer slapen van 20.00 tot ca. 02.00 uur en dit ging al gauw over in de nacht en sliep hij van 19.30 uur tot ca. 8.00 uur (met alleen nog een voeding om 23.00 uur). Dit was voordat Liam 3 maanden oud werd. Overdag bleef moeilijk (met name rond sprongetjestijd, die waren bij hem erg duidelijk). Hij had van die hazeslaapjes van hooguit 3 kwartier en wilde soms helemaal niet slapen. Naarmate de maanden vorderen, is hij steeds langer gaan slapen overdag. Hij vindt het nu helemaal niet erg meer om overdag te slapen, hij gaat maar wat graag naar zijn bedje. Heel soms wil hij dan overdag een keer niet slapen, maar dat is als we bezoek hebben of zo, dan is hij wat overprikkelt. Liam slaapt nu van 10.00 tot 12.00 uur, van 14.00 tot 16.00 uur en van ca.17.30 tot 7.30 uur (om 19.30 uur maken we hem wakker voor een badje en zijn laatste (4e) fles en dan ligt hij er uiterlijk 20.30 uur weer in). Liam maakt dus best een lange nacht. Hij gaat soms 's nachts liggen spelen en kletsen in zijn bedje als hij is wakker geworden en niet gelijk de slaap weer kan vatten, maar hij gaat niet huilen of komen voor een voeding, op een gegeven moment wordt hij weer stil. Liam sliep in het begin dus erg weinig en dat is in de loop van de maanden steeds meer geworden. Ik had eerst zoiets van, iedereen zegt altijd dat baby's veel slapen, maar dat deed hij beslist niet, maar nu dus wel... Best maf, zo maakte ik me zorgen dat hij te weinig sliep en later ging ik me zorgen maken of hij niet teveel sliep! Zo zie je dat dat zo weer kan veranderen. Anyway, zo ging het bij ons en zo kan het bij jullie ook gaan. Let wel, KAN, ik geef geen garantie! Het is een heel verhaal geworden, maar ik wilde jullie laten lezen dat het ook zo weer kan veranderen en ik wilde jullie graag een hart onder de riem steken.
Sommigen kindjes moeten echt leren slapen. Het lijkt wel alsof Liam dat ook had? Yelena heeft dat ook wel in en bepaald opzicht; die vindt de rust niet in zichzelf en slaapt daarom ingebakerd en met een speentje.
@misszuilen: Ik heb de infolijn gebeld van CB. Ze zij dat ik het beter niet kon doen ivm krampjes. Heeft jou zoontje ook gehad van krampjes dan? Ze zij je mag het proberen, maar reken op krampjes. Nu weet ik het ook niet meer. Ik ga haar laatste voeding 150 cc proberen kijken hoe het gaat? of tog niet doen. phufff kweet het niet meer
Ja, dat klopt wel aardig. We zijn rust en regelmaat gaan proberen, in de zin van dingen in dezelfde volgorde en dat pakte hij goed op. Ook wakker in zijn bedje leggen om zelf te leren in slaap te vallen (bij de eerste vermoeidheidsverschijnselen in zijn bedje leggen), hielp goed. Al snel huilde hij niet meer als ik hem naar bed bracht. Ik heb hem nooit laten liggen huilen, bij het cb zeiden ze dat dat best mocht, maar ik kon het niet over mijn hart verkrijgen. Even troosten met een knuffel deed wonderen. Als ik terugdenk, is hij steeds beter gaan slapen toen hij eenmaal zijn handjes goed kon gebruiken. Een speen heeft hij nooit gewild en inbakeren hebben we nooit gedaan, omdat hij al goed reageerde op onze andere "acties". Nu slaapt hij met aan de ene kant van zijn bedje met een nijntje lapje en aan de andere kant van zijn bedje een t shirtje van mij. Hihihi, we hebben 3 nijntje lapjes, zodat we ze regelmatig vervangen en wassen, want hij knuffelt ermee en sabbelt erop, je wilt niet weten hoe gauw zo'n lapje dan gaat stinken! Oh ja, hij is ook gek op zijn muziekknuffeltje. De laatste paar weken trekt hij zelf aan de nek van het ding om een muziekje te krijgen. Soms hoor je dan midden in de nacht het liedje spelen... Maar goed, bij Liam hielp het goed dat hij kon knuffelen met dingen, had hij nodig om goed in slaap te kunnen vallen. Het gaat geloof ik nu alleen een beetje uit de hand lopen en ga wat knuffels uit zijn bedje halen die eerder voor de sier aan het hoofdeind van zijn bedje stonden. Hij gaat op zijn zij liggen en reikt dan net zo lang naar de knuffels tot hij ze te pakken heeft en gaat ermee spelen. Viel me op, omdat de hij steeds bovenin in zijn bedje lag en de knuffels door het bedje heen waren gegooid, ook moeten we er regelmatig uit om hem dan naar beneden te leggen, want als hij zijn nijntje of t shirtje niet kan vinden om te slapen... Ik ga dus maar wat meer rust in zijn bedje aanbrengen door die knuffels eruit te halen.
Haha ah, das wel schattig hoor, met z'n knuffeltjes en dan ook nog zelf een muziekje opzetten Maarja teveel knuffels is dan toch weer wat te druk voor hem. Ik heb sinds vorige week een schildpad met sterretjes op zijn schild. Als je hem dan aanzet, zie je allemaal sterretjes op het plafond. Echt heel leuk; gewoon een soort knuffel met een hard schild. Het was geloof ik speelgoed van het jaar. Ohja Twilight Turtle heet ie. Dat probeer ik nou een beetje als vast ritueel voor 's avonds te gebruiken. Beetje zoals bij jullie het muziekdoosje. Rust en regelmaat werkt hier ook erg goed. Laten huilen doe ik ook niet. Ik geef haar speentje, aai even over haar bolletje en zing een liedje. Meestal wordt ze dan wel rustig. Maar ik haal haar niet uit bed om te troosten want dat is extra onrustig (ineens weer activiteit terwijl ze hoort te rusten) en het duidelijker is dat ze dus gewoon aan het slapen is op dat moment (de regelmaat erin houden). Oh en ik heb vanochtend toevallig ook een shirtje van mij in de wieg gelegd. Ze is vandaag wel weer beter aan het slapen dan gister. Allicht helpt het?
Moeilijk is dat, he, hoeveel voeding je kan geven. Krijgt je kleine nog 7 voedingen? Ik heb zelf overigens slechte ervaringen met de hulplijn van het CB. Ik heb ze ook gebeld toen Liam nog niet zo oud was. Ik wilde graag wat tips tegen krampjes en toen werd me gevraagd hoeveel Liam te drinken kreeg en er kwam een geschokte reactie aan de andere kant van de lijn dat ik hem veel te veel gaf... Er werd aangegeven hoeveel ik hem mocht geven en als ik dat deed zouden de krampjes minder zijn. Ja, en ik die man uitleggen dat Liam helemaal niet teveel kreeg, want wat hij kreeg mocht hij hebben. We hadden zo'n rekensommetje van de kraamhulp gekregen waarmee je aan de hand van het gewicht van de baby kon uitrekenen hoeveel je mag baby hebben en Liam kreeg dan het maximum wat hij volgens het sommetje mocht hebben. Als ik minder gaf, was het huis te klein... Dus ik heb zoiets van, ik geef mijn kindje wat hij nodig heeft en ben daarmee bijna nooit over het maximum van een liter per dag gegaan. Overigens, als de tijd tussen de voedingen kleiner wordt, is het wel tijd om het flesje op te hogen, dan wordt de tijd tussen de flessen ook weer langer en uiteindelijk valt er dan ook een voeding af. Zo hebben wij dat ervaren. Anyway, we hebben het 1 dag gedaan zoals ze bij de hulplijn zeiden en inderdaad, een huilende hongerige baby...(we zijn het daarna weer gaan doen zoals we al deden) en het hielp niets tegen de krampjes. Wat wel hielp, was de melk met de kleinste speen geven, zodat Liam moeite moest doen voor zijn melk. Met een grotere speen had hij zijn fles ontzettend snel leeg en kreeg dan krampjes. Wat ik eigenlijk zeggen wil (om een lang verhaal kort te maken ), is dat je hulplijn ook niet precies hoeft te volgen. Als jij het idee hebt dat je kleine meer wil drinken, dan klopt je moedergevoel vaak wel! Ik zou het proberen als ik jou was en je merkt vanzelf hoe het gaat. Als ik meer ging geven in zijn flesje, begon ik daarmee met de 1ste fles, dat werkte voor hem het beste en bovendien kon ik dan gelijk goed zien hoe het die dag ging. Ik ben benieuwd wat je gaat doen en hoe het gaat!
mijn zoontje is ook vaak wakker! in de kraamperiode ging hij mooi na elke voeding 2 uur slapen maar tegenwoordig is hij heel vaak wakker overdag. Dan gaat ie zo erg huilen in zn bedje dat we m er wel weer uit moeten halen...ligt ie lekker bij mama dan is het allemaal weer goed... voor de rest doet hij het snachts perfect, hij laat soms wel 7 uur tussen de voedingen dus hij zal de slaap dan snachts in halen denk ik meestal... gisteren was een dag waarop hij veel had geslapen overdag en toen kwam hij snachts opeens om de 4 uur dus misschien dat het daarmee te maken heeft...
Nou CB heeft vanmiddag gezegd dat t ene kind meer slaapt dan t andere (DUH) en dat we hem makkelijk 30 min. konden laten huilen in ze bedje om hem te leren zelf in slaap te vallen.. Nou dat gaat ons een beetje te ver, dus we doen in bed leggen, speentje geven. Valt die eruit, 5 min huilen, speentje teruggeven, valt hij er weer uit, 10 min. huilen, weer speentje geven. En dan is t vaak nog 1 x nodig.. dan laten we hem max 15 min. huilen. Meestal valt hij dan zelf in slaap en soms moeten we hem nog 1 x ze speentje geven. Ook merken we dat t vooral rond etenstijd is dattie dus niet wilt slapen of heel kort maar slaapt. Misschien toch gewoon ze huiluurtje.. En hij heeft ook erg last van windjes die hij niet goed kwijt kan. Misschien heeft t daar ook mee te maken? Dat hij dus wakker word vd pijn in ze buikje omdat die windjes dwarszitten?
dat kan ook heel goed hoor ik weet nog wel dat mijn dochter soms heel erg huilde in bed dan ging ik kijken en legde mijn hand op haar buikje en dan voelde je de darmpjes bewegen en dan inderdaad een scheetje en dan was het weer goed ik dacht trouwens dat de darmkrampjes met 3 maanden wel voorbij zouden zijn maar helaas ze heeft nu sinds een paar dagen tijdens de fles weer erg last van krampjes
@Shai, kan ook tot 4/5 maanden duren hoor. is bij elk kindje verschillend. Als ze ervoor al erg gevoelig ervoor was, kan t nu wat langer duren.. Hoelang doet ze over der fles? Mike nu 30 min en de krampjes zijn al heel stuk minder!