Hooikoorts tips?

Discussion in 'De lounge' started by Brabootje, Apr 12, 2020.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Brabootje

Brabootje Actief lid

Feb 11, 2013
    395
    1
    18
    NULL
    Iemand tips? Cetrizine en loratadine helpen niet, de huisarts heeft nu oogdruppels voorgeschreven en zegt dat dat het enige is dat ze nog kan doen.
    Vorig jaar heb ik ook medical tape geprobeerd, maar helaas tevergeefs..

2. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,160
    35,818
    113
    Raar dat je huisarts dat zegt. Er zijn nog veel meer opties volgens mij.
    Zelf gebruik ik namelijk desloratadine én een neusspray met steroïden. Vooral die combi maakt het dragelijk, een tijdje de neusspray niet gebruikt en gelijk een holteontsteking.

En op lange termijn zou zelfs desensibilisatie een optie kunnen zijn in bepaalde gevallen en als je er erg last van hebt .

Verder war algemene adviezen:
    Was niet buiten drogen
    Vooral naar buiten na het regenen (doe ik beide niet, wil ook een beetje genieten van het weer)
    Een hor met een speciaal filter.

3. Angeliquek

Angeliquek Actief lid

May 24, 2011
    161
    58
    28
    NULL
    NULL
    Immunotherapie geeft goede resultaten :)

KakieLakie likes this.
  4. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

Mar 12, 2017
    16,370
    21,748
    113
    Dat heeft dan misschien met de specifieke klachten te maken? Ik heb ook hooikoorts en het ene jaar alleen ontzettend last van m'n ogen, dan weer knallende hoofdpijn of constant moeten niezen. Als ze voornamelijk last heeft van haar ogen dan lijken mij die oogdruppels wel een goed idee. Ik gebruik zelf ook de oogdruppels en dit geeft veel verlichting. Oh en cetirizine haalde hier ook echt niets uit, behalve dat ik er ontzettend moe van werd.

5. jomay

jomay Bekend lid

Sep 5, 2012
    579
    316
    63
    Female
    Ik las ergens dat gin-tonic helpt :p
    Ga het in ieder geval wel uitproberen:D

edit: even serieus, helaas geen tip (alhoewel die gintonic lijkt me het uitproberen waard!), ik gebruik zelf cetirizine, dat lijkt bij mij nog het beste te helpen behalve dat ik er ook suf van word en mijn neus dicht gaat zitten. Lijkt wel
    Alsof alles opzwelt maar iig minder niezen en jeuk dan.
    Maar tis rot, je kan er echt ziek van voelen...

Brabootje likes this.
  6. Brabootje

Brabootje Actief lid

Feb 11, 2013
    395
    1
    18
    NULL
    Bij mij is het vooral het niezen en jeuk aan mijn ogen. De oogdruppels verlichten even, halen de brand eruit.. ik draag nu een zonnebril als ik naar buiten ga, maar ‘s ochtends en ‘s avonds zijn de klachten best heftig.

@suus1983 Is de desloratadine en neusspray alleen op recept verkrijgbaar of ook bij de drogist?

@Angeliquek Daar ga ik me eens in verdiepen, eigenlijk nog niet gedaan, bedankt!

7. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,160
    35,818
    113
    Is alleen op recept. Ik heb er wel heel erg last van trouwens, maar dat je huisarts zegt dat er niks anders is, dat klopt niet.

8. Coortje88

Coortje88 Actief lid

Nov 10, 2012
    281
    193
    43
    Zuid-Holland
    Heb je ook neusspray?
    Ik loop sinds kort bij de allergoloog (nu telefonisch) en ik had desloratidine, en dat werkte niet, daarna al paar soorten gehad,
    Nu slik ik Mizollen 2x daags in combinatie met de montelukast die ik al had. En dat werkt perfect. (Nu 3 weken dus hopelijk blijft het).

Je kan ook een injectie halen met ontstekingsremmer in je bovenbeen. Als dd huisarts verder niet meewerkt zou ik ook een doorverwijzing vragen naar een allergoloog.

9. Lisa280887

Lisa280887 VIP lid

Jan 13, 2019
    5,072
    5,826
    113
    Female
    Heb je een kinderwens? Dan is dit inderdaad het enige...

Ik heb zelf altijd de meest vreselijke hooikoorts gehad. Met hele zware medicatie en dat hielp nog steeds niet voldoende.

3 jaar geleden ben ik getest op kruisallergieën. Voeding die ik at, triggerde mijn hooikoorts enz echt enorm. Sinds ik dit weet, eet ik deze dingen niet meer en heb ik dus ook amper medicatie nodig. Heel fijn met onze kinderwens. Ik zag namelijk enorm op tegen het stoppen met medicatie.

10. Krulpeterselie

Krulpeterselie Fanatiek lid

Apr 27, 2015
    2,585
    1,247
    113
    Ik gebruik ook desloratadine en het hele jaar door een neusspray. Ik heb er dan nog een tweede neusspray bij voor als de klachten echt niet te houden zijn en dan mag ik ook per dag een tweede tablet desloratadine.
    De neusspray is een ontstekingsremmende neusspray. Ook in de winter hard nodig. Laat ik hem een week staan heb ik gelijk de holtes vol, hoofdpijn etc. Neem ik de spray knap ik binnen 3-4 dagen weer op. De extra spray is echt specifiek voor hooikoorts.

11. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,160
    35,818
    113
    Dat heb ik dus ook precies! Welke heb je dan als 1e neusspray? Ik heb 1 neusspray (budesonide), gaat nu redelijk, maar nu met dit mooie weer heb ik nog vaak hoofdpijn en laatst een paar dagen de spray vergeten en dikke holteontsteking.

12. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,160
    35,818
    113
    Dat heb ik ook, maar bij mij verbeteren de klachten helaas niet zonder. Ze worden alleen nog erger met. Kan die spullen ook niet eten zonder een rode mond en opgezette lippen etc.

13. Vitamientjuh

Vitamientjuh Fanatiek lid

Dec 3, 2011
    3,069
    1,124
    113
    Female
    Ik wilde toevallig een topic openen over hooikoorts. Hier is de huisarts voorlopig alleen telefonisch bereikbaar en ik heb helaas geen hooikoorts medicijnen. Vermoeden is er al jaren (door mijn huisarts), maar ik stelde elke keer een bezoekje aan de allergoloog uit en nu kan het niet ivm corona. Heb wel speciale oogdruppels, helpen wel bij mij. Maar mijn neus zit letterlijk potdicht, ik kan zo moeilijk ademen op deze manier. Ik ga dus morgen bellen, maar weet niet goed welke neusspray ik moet vragen. Heb al jaren geen neusspray gebruikt. Vroeger had ik wel hooikoorts tabletten, toen ik nog jong was, maar ik weet dus niet meer welk merk het was. Iemand een tip welke neusspray/tabletten het best kunnen helpen?

14. Lisa280887

Lisa280887 VIP lid

Jan 13, 2019
    5,072
    5,826
    113
    Female
    Dat heb ik ook. Om die reden ben ik dus gestopt te eten van die dingen. Nu heel weinig klachten! Je moet die dingen dus ook echt niet eten...

15. Brigitte1985

Brigitte1985 Fanatiek lid

Nov 29, 2009
    1,018
    213
    63
    Desloratadine en een neusspray via de kno arts (dymista), de spray gebruik ik het hele jaar

Vitamientjuh likes this.
  16. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,160
    35,818
    113
    Nee dat doe ik al jaren niet. Helaas worden de klachten toch nog elk jaar erger en blijven er dingen bij komen.

17. Lisa280887

Lisa280887 VIP lid

Jan 13, 2019
    5,072
    5,826
    113
    Female
    Hmmm enorm balen!

er zijn echt enorm veel allergiemedicijnen die een stuk zwaarder zijn dan loratedine enzo. Ik heb zelfs een tijdje de zogenoemde ‘hooikoortsspuit ‘ gehad maar helaas ook niet afdoende toen.

Met een kinderwens mogen alleen al die ‘zware’ medicijnen niet omdat ze te weinig weten over het effect ervan op het vruchtje. Althans, dat was toen zo.

18. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,160
    35,818
    113
    Ok dank je. Ik voel me met deze medicatie verder redelijk goed, alleen dat ik veel dingen niet meer kan eten wordt wel vervelend. Of een simpel dingetje als aardappels schillen. Blijkbaar zit er in de schil ook iets, want dan gaat het gelijk mis. Handen rood, niezen, prikkende ogen.

19. Lisa280887

Lisa280887 VIP lid

Jan 13, 2019
    5,072
    5,826
    113
    Female
    Ik heb enorm moeite gehad met het stoppen met eten van die dingen. Maar ik merk wel echt dat het werkt! En dat vind ik het echt dubbel en dwars waard. Ik voelde me altijd zo vreselijk ellendig. Heb zo’n beetje elke hooikoorts-variant dus ook nog het hele seizoen door.

Natuurlijk mis ik die dingen wel. Maar wat ik zeg: ben nu zonder medicijnen en dat is het echt wel waard.

20. Felice

Felice VIP lid

Apr 22, 2009
    7,496
    8,417
    113
    Hier al jaren levocetirizine tabletjes i.c.m. beclometason neusspray. Beide via de huisarts. Werkt goed.

Share This Page