Gedrag peuter

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Meis28, 29 okt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    ik moet even van me afschrijven. Ik word de laatste tijd weer zo moe van het gedrag van mijn zoontje (2 jaar en 10 maanden). Hij is heel humeurig en word snel boos als iets niet mag etc. Sinds kort gaat hij mij dan ook slaan, dat accepteer ik echt niet! Ik zet hem dan meteen apart en zeg boos dat hij niet mag slaan. Maar vaak komt ie dan meteen weer achter me aan en gaat door. Echt een strijd is het dan. Soms begint het al als hij wakker wordt, begint hij te schreeuwen etc. Zonder reden! Althans..hij zal er natuurlijk wel een reden voor hebben. Praten doe ik met hem en ik probeer rustig te blijven maar ik ben dat geschreeuw en gehuil zo zat. Praten kan hij dus ik zeg hem ook altijd dat hij moet zeggen wat er is en help hem dan. Dat is het probleem niet want hij begrijpt dat Wel naar mijn idee. Ik onderneem genoeg met hem (naar buiten, samen even spelen). Maar hij vermaakt zichzelf totaal niet en dat is eigenlijk al wel heel lang zo. Speelgoed interesseert hem niet zo. Maar ik moet toch ook thuis tussendoor m’n ding kunnen doen (ik werk ook). Thuis zijn is dus altijd lastig want het enige dat hij leuk vind is brandweerman Sam op de tv kijken (en ja.. de hele tijd tv kijken wil ik niet)... Kortom: ik vind het moeilijk met zijn dwingende, humeurige en intense karakter om te gaan af en toe. Daarnaast is hij echt een lieverd hoor en als hij gewoon rustig is kan het ook heel gezellig met hem zijn. Tips zijn welkom :( verlies soms echt m’n geduld

2. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Ps daarbij wilde ik ook nog even zeggen dat hij veel gooit met speelgoed/spulletjes (ook naar mij als hij boos is), en hij slecht luistert.. ik moet echt zijn arm aanraken oid en vaak doet hij expres niet wat ik dan van hem vraag (als ik hem wil gaan aankleden etc)

3. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Gezien het feit dat dit niet eerste topic is over het intense gedrag van je zoon zou ik nu de tip geven: laat eens een professional meekijken.
    Peuterpuberteit is een heftige fase en misschien ligt het niet aan je aanpak, maar is het iets in je kind zelf, waar een 'standaard' aanpak misschien niet goed voor werkt. Je kunt soms ook onbewust 'verkeerde' dingen doen die voor een 'gemiddeld' kind misschien prima zijn, maar bij bepaalde andere kinderen heel anders kunnen uitpakken.

Daarnaast beschrijf je je kind als dwingend, humeurig en intens, wat mij doet denken dat hij niet goed in zijn vel zit. Ook daar rijst bij mij dan de vraag: waarom? Een buitenstaander met kennis van zaken kan misschien een hoop inzicht geven.

Het 'niet kunnen spelen, geen interesse in speelgoed' is wel een puntje wat mij opvalt en in die zin zorgen oproept. Mijn jongste was een dwingende, humeurige en intense peuter, maar kan van jongs af aan spelen als de beste. Zelfs met een touwtje en een stukje papier bij wijze van spreken. Op dat vlak verschilde ze enorm van mijn oudste (die ook dwingend, humeurig en intens was, maar wel op een heeeeeel andere manier), die dus niet kon spelen, veel gooide, bij alles letterlijk dwars ging liggen en constant aandacht vroeg.

4. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.324
    10.293
    113
    Heb niet al je topics gelezen die reageer alleen op wat hier staat. Laks zijn, niet consequent reageren kan leiden tot een boze puber peuter, maar ook niet genoeg uitdagen kan leiden tot veel aandacht vragen.

Moeilijk in te schatten waar je kind onder valt. Misschien je zorgen bij de cb neerleggen en eventueel mee laten kijken.

Onze uk is ook geen gemakkelijke knul. Vraagt veel aandacht, hij kan zelf spelen maar speelt veel liever met mij of samen met mij.
    Bij het cb ook eens over gehad en naast dat hij hooggevoelig is heeft hij een ontwikkelingsvoorsprong. Hij stelt hoge eisen aan zich zelf en is boos of verdrietig als hij het niet kan of denkt dat hij het niet kan.
    Veel positieve aandacht en zeggen dat het goed is of soms simpel alleen een duim omhoog is al voldoende.

Betreft speelgoed veel wisselen zodat het "nieuw" blijft.

5. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Dankjewel voor jullie tips. Het is moeilijk hier iemand te vinden, iets als een pedagoog oid, maar ik kijk er wel naar. Het maakt het vooral lastig omdat het steeds een beetje in fases is.. soms denk ik: Hee het gaat al een paar dagen of weken heel prima en hij is gewoon rustig en normaal. En dan komen er weer dagen dat ik denk: arghhh waarom doe je nu weer zo vervelend. Het is ook heel erg uitdagen en doet het vooral bij mij. Bij papa veel minder en bij andere mensen is het een heel lief kind! Ik heb het idee dat het vooral door ‘thuis’ komt, te weinig uitdaging voor hem en hij verveelt zich dus snel. Vraagt daarom constant aandacht.. wil steeds iets nieuws of met ons iets doen. Qua speelgoed vind ik het dan ook heel lastig, steeds als ik iets koop is het maar eventjes leuk. Ik ben volgens mij wel consequent en niet laks, misschien juist weer te streng ofzo..

6. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Ps dat veel van zichzelf eisen is hier ook zo, hij kan echt uit z’n dak gaan als hij zelf z’n trui niet uitkrijgt, en ik mag m dan ECHT niet helpen.. dus sta dan soms 3 minuten naar een woest kind en uitgerekt shirt te kijken :-/ hij wil ook veel zelf doen, wat natuurlijk niet negatief is maar soms wel vermoeiend

7. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.324
    10.293
    113
    Je kan ook speelgoed dat je hebt anders maken, we hebben nu bijvoorbeeld een legobord aan de muur en dan ga je anders bouwen. Je kan letters maken van legoblokken als zijn interesse daar ligt, hier is knutselen een groot succes, knippen met kartelschaar, ponsen, wiebeloogjes, plakken, stickers etc.

We hebben het hier in huis al vroeg over praten als je wat wil, als iets niet lukt nog een keer proberen of hulp vragen maar niet zo piepen.
    Veel dingen benoemen, ik snap dat je boos wordt wanneer het niet lukt om je t shirt uit te krijgen, zullen we een andere manier proberen. Heel veel praten over wat hij voelt en vooral waarom ben je zo boos. De laaste maanden meer boos, felle reacties en dat is ook dagen zo en in eens gaat het weer "normaal".
    Nu kan hij sinds kort ook aangeven waarom hij zo boos is. Gelukkig duren boze buien niet lang en is het geen flinke drama.

We hopen dat wanneer hij naar school gaat hij nog meer uitdaging krijgt, op de peuterspeelzaal zijn veel vve kindjes.

Wij zijn ook streng maar wij vinden eerder dat we duidelijk zijn. Hij vraagt ook om de grenzen, waar het kan geven we hem zijn zelfstandigheid. Helpen met tafeldekken, zelf jas/tas opruimen wanneer je thuis komt. Zelf wassen, afdrogen, billen poetsen etc. Waar hij aangeeft wat hij wil proberen we in mee te gaan en dat gaat best goed. Wanneer het niet gaat zeggen we weet je nog van de vorige keer. Hij weet dit vaak nog wel en denkt er dan aan en gaat het proberen.

De tekst van proberen kun je leren herhalen we thuis ook (gebruiken ze op de judo ook)

Is sport voor hem geen uitlaatklep?

Ps sorry voor de lange reactie

Meis28 vindt dit leuk.
  8. tuc

tuc Niet meer actief

Iemand vinden is niet zo lastig hoor. Je belt het cb en die sturen iemand.
    Ik denk dat het niet onverstandig is gezien de vele topics die je hier opent hierover.
    Je kunt er zo goed achterkomen of er idd iets opvallend is in zijn gedrag of dat het bij jou ligt.
    Wij hebben vorig jaar iemand van het cjg laten meekijken hier. Maar dat komt omdat mijn dochter al ouder was dus dan heb je niet meer met het cb te maken.
    Hele goede ervaringen mee, komen voor een intake, danobserveren en dan volgen er evt nog gesprekken.
    Zij hebben ons supergoed geholpen. En het voordeel is dat zij ook kunnen doorverwijzen. Dus mocht er toch iets zijn kun je met hen een plan opstellen en een hulpvraag.
    Buiten het cjg kun je je hier ook bij een andere organisatie aanmelden. Heel laagdrempelig. Hier heet dat kind aan huis. Maar in een andere gemeente heet het vast anders. Zij werken met vrijwilligers (die wel opgeleid zijn) en met pedagogen. Moet je even bij je gemeente informeren hoe dat bij jullie heet. Je krijgt een intake en dan komt de vrijwilliger thuis kijken en observeren. Het fijne is dat die vrijwilliger totaal geen bevoegdheid heeft om meer stappen te ondernemen. De organisatie hier werkt nl samen met bureau jeugdzorg en sommige mensen schrikken daarvan en zijn dan terughoudend. Maar de vrijwilligers hebben die bevoegdheid niet dus het is allemaal heel laagdrempelig. Wanneer het nodig lijkt kan de pedagoog mee komen kijken.

9. Elsa86

Elsa86 VIP lid

30 jun 2014
    6.570
    3.507
    113
    Misschien is het handig om even te melden dat je in Spanje woont. Hebben ze daar wel iets wat lijkt op een consultatiebureau?

10. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.507
    13.797
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Zou het niet zo kunnen zijn dat je op het moment dat jij denkt 'dit gaat lekker', (onbewust) de teugels weer een beetje laat vieren en hij daardoor weer wat van de rel raakt?

11. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Ik woon in het buitenland, vandaar!

12. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Sorry dacht even dat het bovenaan bij m’n baan vermeld stond waar ik woon (volgens mij is dat veranderd). Ik ben wel bezig hier uit te zoeken hoe en wat, dus hopelijk lukt het binnenkort iemand mee te laten kijken. Heb er al eerder naar gekeken maar weer los gelaten omdat het beter ging en ik dacht: ik stel me aan, het is gewoon de leeftijd. Nog denk ik dat wel eens, maar hoe hij bijvoorbeeld vandaag deed dacht ik er toch weer anders over ivm dat slaan/speelgoed gooien. Ik ga ook proberen toch weer uitdaging te zoeken in wat nieuw speelgoed, minder grijpen naar de tv als hij zich verveelt.. misschien proberen het te negeren wanneer hij zo baldadig tegen mij doet, want volgens mij is mijn reactie (boos worden) een trigger voor hem

13. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Baan=naam :-D

14. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.616
    8.359
    113
    Vrouw
    Ik quote even deze, omdat dit mij het meeste aanspreekt. Wat mij hier opvalt is dat het weken goed kan gaan, maar dat de dagen dat het niet goed gaat voor jou misschien de toon zetten? Weken goed vs dagen niet goed zegt dat het over het algemeen toch best aardig gaat. Of denk ik dan te simpel?

Wij hebben een best pittige peuter. Dat maakt het imo heel belangrijk om aandacht te blijven hebben voor wat goed gaat. Duidelijkheid te geven over wat mag en niet. Maar ook 'Hoe ga je met emoties om?' Hoe mag je die dan wel uiten. Onze peuters zijn ongeveer even oud. Misschien is mijn kleine er anders in, maar soms weet hij gewoon niet waar het gevoel vandaan komt, het gevoel is er en hij weet niet wat hij ermee aan moet. En dan moet het er even uit. Hoe zou jij het liefste hebben dat hij het eruit gooit?

Tips wbt speelgoed. Op psz zeggen ze dat hij vaak snel uitgekeken is op speelgoed. Dat herken ik thuis eerlijk gezegd niet zo. Wat ik doe om het leuk te houden is: niet teveel verschillende soorten speelgoed tegelijk binnen bereik hebben. Soms haal ik speelgoed een tijdje weg om het weer opnieuw te introduceren. Speelgoed waar hij eerder op uitgekeken leek is later vaak weer ineens leuk. Soms helpt verplaatsen van speelgoed ook. Ik had een doos toet toet op zijn kamer staan waar hij niet naar om keek, nu het in de woonkamer staat is het ineens heel leuk. Ik zet hem wel eens aan het spelen door zelf in het begin mee te doen en af en toe even in te haken. Je zou ook kunnen kijken of ze in Spanje ook een speel-o-theek hebben. Zodat je wat makkelijker kan verkennen wat echt aanslaat.

Meis28 vindt dit leuk.
  15. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Het had zo mijn verhaal kunnen zijn! Onze zoon is net zo oud en eerlijk gezegd ben ik soms zo blij dat ik mag werken en hij naar het kdv kan. Pffff. En ook altijd zieken met z'n zussen. Het lijkt echt of hij schijt aan alles en iedereen heeft.
    Hopelijk goede tips hier. Dan kan ik er misschien ook wat mee

Meis28 vindt dit leuk.
  16. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.324
    10.293
    113
    Als ik boos ben reageert onze uk daar ook heel erg op. Hoe minder boos ik ben hoe beter het gaat. Ik ben thuisblijf mama dus dat maakt het voor mij soms moeilijk, ik ben wel blij dat hij naar de peuterspeelzaal gaat al is het maar 2 ochtende in de week.

Als wij in een tijd zitten dat het slechter gaat dan maakt hij meestal een sprong door. Hij kan nu nog meer en dat is wel heel fijn.

Meis28 vindt dit leuk.
  17. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Het kan hier ook best met sprongen te maken hebben, daar ben ik nog niet helemaal achter.
    Het gaat idd soms een aantal weken goed, kan ook een aantal dagen zijn. En dan heb ik weer dagen of weken waarvan ik denk: pffff... nee dus... Het is heel wisselend en ook van duur hoelang het goed of minder goed gaat. Hij gaat iedere dag naar de psz omdat wij beide fulltime werken, en daar gaat het op zich allemaal prima. Ook daar zeggen ze dat hij wel eens een bui heeft maar dat alle kindjes dat hebben en het bij de leeftijd hoort. Ze vinden hem ook heel lief, sociaal en pienter. Wat ik ook echt wel in hem herken! Het is vooral de uitdaging denk ik die hij zoekt.. En natuurlijk aandacht. Die krijgt hij ook zeker van mij/ons. Maar die momenten dat hij zo stout doet weet ik dus echt even niet wat ik met hem aan moet. Ik vind het echt niet kunnen dat hij mij slaat of speelgoed in het rond gaat gooien, of zelfs tegen mij gaat gooien, daar kan hij me echt pijn mee doen (van dat speelgoed gooien doet hij al heel lang, ik haal dan ook steeds weer alles weg zodat er maar een paar dingen over blijven, anders blijven we opruimen en overal ligt dan zooi..). Het is dus alsof dat speelgoed m gewoon niet veel doet. Maar ik kan hem natuurlijk niet continue overal bij betrekken en aandacht geven, het zou fijn zijn als hij ook zichzelf even vermaakt. Ik ga eens kijken voor veilige schaartjes etc, denk dat hij dat wel leuk vindt. Hij wil echt iets te doen hebben, iets interessants zegmaar :p Kleuren en verven doen we ook wel maar dat verveeld hem snel of hij gaat na een paar minuten overal op zitten kliederen (tafel, stoel, etc) en dan is de lol er bij mij ook een beetje vanaf.

18. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.324
    10.293
    113
    Hij lijkt dus op onze knul, het is erg zoeken naar speelgoed wat hem interesseert. Duplo blijft hij wel leuk vinden, zijn magnetisch tekenbord, spelletjes spelen, boeken en knutselen. (Waterverf, knippen en plakken)

Nu is hij 3.5 en komt het echte spel pas een beetje op gang, sinds deze week dat hij met zijn knuffels winkeltje speelt. We wisselen speelgoed af en ondertussen tellen we de weken hehehe.

Nou hopen dat sinterklaas het juiste speelgoed heeft uitgekozen hehehe

Zonnestralen vindt dit leuk.
  19. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Hihih! Wat hebben jullie gekocht voor sinterklaas? Ik vind het ook lastig omdat ik niet steeds weer nieuw speelgoed wil kopen, alles is zo duur, het is telkens hier een zooi en hij speelt uiteindelijk nergens echt lang mee :-D en met verjaardag weet je dan niet meer wat je geven moet.. maar goed nu moet ik wel denk ik, hij is echt uitgekeken..alleen wat! Heb nu vanmorgen sinds hij wakker is de stekker uit de tv, zodat hij even een keer geen tv kijkt. Maar Pff wat is dat vermoeiend zeg.. twee kleine speelgoedbakken op de kop en niks is echt boeiend.. roept me steeds..loopt me achterna (terwijl ik al een paar keer gezeten heb met hem om samen te spelen maar dat gaat ook niet van harte) het is echt zo’n kunst om hem even alleen ergens mee bezig te zien..en dat gegooi word ik zo moedeloos van :( dat is echt pure verveling geloof ik.

20. elliepellie

elliepellie Fanatiek lid

28 jun 2014
    1.887
    1.011
    113
    Vrouw
    Pedagogisch medewerkster
    Venlo
    Had zo mijn peuter kunnen zijn! Hier helpt het ook niet dat hij 3 (!) talig wordt opgevoed. Ik Nederlands, mijn man Venloosch en mijn ex Duits dus hij kan niet altijd zichzelf uitdrukken.... daarnaast is mijn ex niet heel consequent en speelt ZL dat uit natuurlijk....

Wij zijn ook zoekende en dat het in fases gaat klinkt herkenbaar! Na zon moeilijke fase kan hij vaak meer dan daarvoor dus toch nog iets van een sprongetje.

Spelen kan hij wel heel goed ook al heeft hij een korte spanningsboog. Speelt wel het liefst samen met ons of andere kinderen. Maar kan ook blijven zeuren on de tv hoor.

Hier is het gewoon een drapzak als hij niet goed geslapen en gegeten heeft :p

Deel Deze Pagina