Eerste keer koorts: hoe ermee omgaan?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Gember, 29 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gember

Gember Niet meer actief

M'n dochter heeft sinds afgelopen nacht koorts. Het is de eerste keer dat ze echt zo ziek is, dus voor ons een beetje spannend hoe ermee om te gaan. Er zijn al tal van vragen op internet gesteld, maar ik hoop hier toch wat tips te krijgen van ervaringsdeskundigen.

We hebben haar net naar bed gebracht en toen had ze 39.2 graden koorts. Ze is al de hele week erg verkouden en voelt zich sinds de koorts ook beroerd. Normaal gesproken is het een hele blije en makkelijke baby; nu is ze huilerig, dus duidelijk niet lekker! :( Zo sneu om te zien. Vanochtend bij de HA geweest en ze heeft niks aan haar oren, keel of luchtwegen, dus het is even uitzieken. Hoe gaan jullie om met de volgende dingen:

- Bij hoeveel graden koorts bellen jullie de dokter?
    - Aankleden in bed: ze heeft nu een romper lange mouw met een zomerslaapzak aan. Op haar kamer is het nu 20 graden, vannacht daalt het waarschijnlijk naar 19 graden. Is dit ok, te koud, te warm?
    - Drinken: ik geef nog BV op verzoek, maar ben (ja, uitgerekend nu) sinds gisteren 1 voeding aan het afbouwen. Vanmiddag heeft ze van de flesvoeding 120 cc gehad en de borstvoedingen drinkt ze ook minder dan normaal. Maken jullie je kindje wakker om extra te drinken of melden ze zich vanzelf? Hoe vaak en hoeveel laten jullie ze extra drinken?
    - Verkoudheid: ze heeft zo'n vol hoofd! Het snot komt wel los, maar dan nog ademt ze steeds door haar mond (vrij zwaar). De zoutoplossingsspray helpt enigszins, maar niet fantastisch. Nog tips?
    - Wanneer geven jullie een PCM zetpil? De HA zei niet te vaak doen omdat de koorts ook een functie heeft.
    - Laten jullie je kindje op de eigen kamer slapen als altijd of nemen jullie je kindje bij je in bed of op je kamer?
    - Hebben jullie nog algemene tips om je kindje beter te laten voelen?

Alvast bedankt!

2. Humava

Humava Niet meer actief

Niet te warm aankleden. Romper en slaapzak, ik doe mijn zoontje wel een winterslaapzak aan maar dan geen dekentje. Ik.zou zelf (als mijn beeb nog 6mnd zou zijn) m'n kindje op de kamer nemen. Maar niet wakker maken voor een fles, behalve als hij erg weinig overdag gedronken heeft.
    Wel zou ik af en toe even het nekje voelen. Ik geef zl bij verkoudheid van die otrivin zoutoplossing ampullen. Pcm geloof ik sowieso 6 uur ertussen laten.

3. MHV

MHV Actief lid

10 feb 2013
    435
    30
    28
    Hoi,

Zielig he voor die kleintjes als ze niet fit zijn.

Ik belde altijd als de koorts een paar dagen duurde.
    En gaf 2 tot 3 keer een paracetamol voor het slapen.
    Als de koorts weg was, dan natuurlijk niet meer.

Ik zou haar zelf laten komen voor het drinken. Van slapen kan je ook lekker opknappen.
    Als ze wakker wordt gewoon drinken aanbieden en kijken of ze wil.

Ik doe een ui op de kamer van mijn zoon als hij erg verkouden is.Ook smeer ik luuf op zijn borst en rug.
    Dat is wel vanaf 3 maanden dacht ik.

Verder gewoon aankleden zoals altijd en in haar eigen bed.
    Mijn zoontje draagt onderbroek en hemd korte mouwen, daarover pyjama lange mouw en slaapt onder een dekbed.

Veel sterkte en hopelijk is ze snel beter.

4. Driessen21

Driessen21 Fanatiek lid

13 jan 2012
    1.021
    284
    83
    Vrouw
    Vervelend als ze zo ziek zijn. Wat ik (wij) meestal doen is vooral kijken naar de indruk van je kind.
    Ik bel de dokter als ik vind dat ze erg lang, meerdere dagen, hoge koorts 40+ hebben en ze bijv sloom etc zijn. Maar zo ver komt het eigenlijk nooit. Bij hoge koorts en echt ongemak, dus zeurderig, piepen, anders dan om aandacht en koorts geef ik PCM.
    Bij ons is het boven 's nachts zo rond de 15 graden en hou gewoonlijk bij koorts dezelfde kleding aan. Hier; korte mouwen romper, pyjama en herfstslaapzak. Als ik zelf naar bed ga, voel ik even aan het hoofdje/ nekje hoe het gaat.
    Drinken; evt minderen met voeding zou ik gewoon even laten varen. Zorgen dat er voldoende gedronken wordt, misschien wat vaker proberen te voeden, in de gaten houden dat ze voldoende plasluiers houden etc.
    Zoutoplossing probeerde ik voor elke voeding in de neus te druppelen. Leuk vinden ze het niet, maar het helpt wel. Evt een rauwe ui naast het bed, of met een neuspeertje het snot eruit proberen te krijgen (smakelijk;)) maar goed.
    Wij laten ze op de eigen kamer slapen, daar slapen ze zelf het best, anders houden we elkaar wakker. Maar doe vooral waar je je zelf goed bij voelt, wat een ander er dan ook van vindt!
    Verder gewoon lekker doen waarbij je denk dat het voor je kleine het fijnst is.
    Mijn ervaring is dat ze vaak goed en lang slapen en ik volg dat dan gewoon. Niet wakker maken tenzij er echt aanleiding voor is, slapen is ook een medicijn.
    Hopelijk heb je wat aan mijn antwoorden. Succes ermee!

5. Veera

Veera Niet meer actief

Laatst ook deze vraag gesteld hier haha. De koorts is alweer over gelukkig. Ik liet haar slapen in romper in zomerslaapzak, bij ons op de kamer zodat we op haar konden letten en doorgesneden ui ernaast. We gaven voor 1 nacht PCM toen ze koorts had en steeds opnieuw jammerend wakker werd.
    Wakker maken deed ik niet maar zodra ze zelf wakker was gaf ik een paar slokken water zoveel als ze zelf wilde
    Beterschap :)

6. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Wakker maken doe ik niet. Ik slaap wel op haar kamer als ze zo ziek is om haar goed in het oog te kunnen houden. Ik ben gemakkelijk met pcm, zeker bij die temp en als ze zich ellendig voelt, zou ik gegeven hebben. En verder regelmatig voelen of ze niet te hard zweet, en zeker ook niet té licht aankleden aangezien koorts ook bibbersessies kan teweegbrengen. Voor het snot: doorgesneden ui op de kamer, en wij gebruiken dan ook steevast Nessivine. Maar ik weet niet of dat in Nederland bestaat.

7. Gember

Gember Niet meer actief

Dank voor jullie reacties!!! Zitten hele goede tips tussen, die vd ui was ik helemaal vergeten uit m'n jeugd. ;) Morgen even nieuwe halen. Fijn om te weten dat ik niet alleen ben met een forum als steun! :)
    Net getemperatuurd en koorts was 0,5 graad lager (38,7). Lichte plasluier ook. Ze wilde alleen een klein beetje bv drinken en slaapt nu weer min of meer. Haar speen hangt half in haar mond en daar sabbelt ze wat aan. Babyfoon staat altijd naast m'n bed dus ik hoor alles. ;) Denk dat ze beter slaapt op haar eigen kamer. Nog steeds 20 graden daar (grenst aan onze woonkamer, dus nooit echt heel koel). Romper met lange mouw en zomerslaapzak is in dit geval genoeg denk ik. Voor m'n eigen gemoedsrust zet ik een wekker om 02:00 om toch even te laten drinken...

8. Gember

Gember Niet meer actief

Ze heeft nog steeds dezelfde temperatuur, slaapt vrijwel de hele tijd en drinkt kleine beetjes bv op mijn verzoek. Rest kolf ik af, maar gaat moeizaam want ben zelf ook nog een beetje ziek. Ik heb besloten om het afbouwen te stoppen tot ze weer beter is en m'n productie goed is. Hoop dat ik vanmiddag genoeg melk heb, aangezien ik gisteren en eergisteren niet heb gevoed/gekolfd om 15:00 (alleen de spanning eraf gekolfd). Hoop dat m'n kleine schatje gauw beter is, want dit is zo sneu!

9. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Heel veel dingen zijn een gevoel kwestie. Ik kan je niet zeggen bij zoveel graden een zetpil of bij die temperaturen dit aantrekken....

Hier dragen ze zowizo wol bij koorts, dat reguleert lekker de warmte en met 1 laag lange mouwen liggen ze toch lekker bedekt zonder klam te worden. Het scheelt dat jullie slaapkamer heel warm is, zo warm is onze woonkamer overdag zeg maar en in de ochtend word ik wakker als de verwarming tot 20 graden opwarmt omdat ik dan mn bed uit smelt.

Zetpil geef ik als ze akelig zijn van de koorts, huilen, slecht drinken, maar het advies is dan vaak wel de paracetamol trouw elke zoveel uur ( bijsluiter ) te geven om te voorkomen dat de koorts weer heftig doorbreekt.

Qua hoogte van koorts, ze hebben hier geloof ik niet of zelden op de 40 graden gezeten. tussen de 37.5 en 38.4 is dus verhoging. 38.5-38.9 is nog redelijk. 39 vind ik dus redelijk hoge koorts. Maar als ze zich met lagere koorts al akelig voelen, reden om paracetamol te geven hoor.

Ze slapen vaak een gat in de dag en drinken volledig op verzoek dan wel elke 2 uur, zeker nu niet afbouwen. En als ze het willen, extra vocht dmv fruit, knijpfruit, water ijs oid. Hier werden ze als ze flink ziek waren, vaak wakker om te drinken 's nachts ( Zelfs nu met 5 jaar nog ) en ze slapen ziek, wel bij ons op de kamer maar nu ze groot zijn, op een matrasje op de grond. Ik vind met koorts tussen in als je niet gewend bent aan samen slapen, niet veilig voelen. Wij slapen wel altijd samen maar met hoge koorts voelt het niet veilig tussen in dus dan in co sleeper of nu dus, matrasje.

Deel Deze Pagina